اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

حمایت سازمان «اکو» از ازبکستان در مبارزه با طوفان‌های شن و گرد و غبار

معاون دبیرکل سازمان «اکو» در دیدار وزیر محیط زیست ازبکستان از حمایت این سازمان از «تاشکند» در مبارزه با طوفان‌های شن و گرد و غبار خبر داد.

حمایت سازمان «اکو» از ازبکستان در مبارزه با طوفان‌های شن و گرد و غبار

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در تاشکند، در چارچوب بیست‌ویکمین نشست اجرای کنوانسیون سازمان ملل متحد برای مبارزه با بیابان‌زایی «عزیز عبدالحکیم اف» وزیر محیط زیست ازبکستان با «حسین آونی بیچاکلی» معاون دبیرکل سازمان همکاری اقتصادی دیدار و حمایت سازمان «اکو» از ازبکستان در مبارزه با طوفان‌های شن و گرد و غبار اعلام شد. 

بیچاکلی در این دیدار بر نقش فعال ازبکستان در 5 سال گذشته تاکید و از دولت ازبکستان برای برگزاری موفقیت‌آمیز شانزدهمین نشست سران سازمان همکاری اقتصادی روزهای ۸ و ۹ نوامبر 2023 میلادی در «تاشکند» قدردانی کرد.

در این دیدار همکاری در زمینه فعالیت پژوهشی از جمله برقراری روابط نزدیک بین محافل علمی در زمینه اکولوژی کشورهای «اکو» بر پایه دانشگاه مطالعات محیط زیستی و تغییرات اقلیمی آسیای مرکزی (Green University) بررسی شد.

همزمان با این، طرفین امکانات اجرای اصول انرژی پایدار و محیط زیست در منطقه آسیای مرکزی با همکاری دانشگاه Green University و مرکز انرژی پاک در «باکو» (آذربایجان) کشورهای «اکو» را مورد بررسی قرار دادند.

معاون دبیرکل «اکو» بر سطح پر تحرک همکاری ازبکستان با کشورهای «اکو» در همه زمینه‌ها تاکید کرد.

علاوه بر این، مقامات سازمان «اکو» آمادگی خود را برای سازماندهی حمایت از تنظیم ابتکارات بیانیه «سمرقند» در مبارزه با طوفان‌های شن و گرد و غبار در چارچوب CRIC-21 که توسط رئیس جمهور ازبکستان در شانزدهمین نشست سران «اکو» مطرح شد، ابراز کرد.

در پایان این دیدار در مورد حضور دبیرکل «اکو» در نشست اقلیمی «سمرقند» و تنظیم مشترک موضوع مشارکت نمایندگان سطح بالای کشورهای این سازمان توافق به دست آمد.

سازمان همکاری اقتصادی یک سازمان منطقه‌ای بین دولتی اقتصادی است و در سال 1985 میلادی با دبیرخانه دائمی در شهر «تهران» ایجاد شده است. ایران، پاکستان، ترکیه، افغانستان، آذربایجان، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان، ترکمنستان و ازبکستان اعضای این سازمان است.

از جمله 7 کشور قزاقستان، آذربایجان، افغانستان، قرقیزستان، تاجیکستان، ترکمنستان و ازبکستان در سال 1992 میلادی به طور داوطلبانه به سازمان همکاری اقتصادی پیوستند.

در پنجاهمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد در سال 1995 میلادی قطعنامه همکاری با سازمان همکاری اقتصادی به تصویب رسیده و از آن زمان این سازمان از مقام ناظر در سازمان ملل متحد برخوردار است. سازمان همکاری اقتصادی همچنین مقام ناظر در سازمان همکاری اسلامی را نیز دارد.
پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول