علم و پیشرفت  /  علم و فن آوری ایران

پژوهش دانشمندان ایرانی روی جلد معتبرترین مجله شیمی دنیا

یکی از معتبرترین مجلات علمی شیمی در جهان، تصویر جلد خود را به موضوع تحقیق دانشمندان ایرانی اختصاص داد. این تحقیق زمینه‌ساز شناسایی ترکیبات طبیعی جدید در آینده خواهد شد.

پژوهش دانشمندان ایرانی روی جلد معتبرترین مجله شیمی دنیا

به گزارش گروه علم و پیشرفت خبرگزاری فارس، هیأت تحریریه مجله Analytical Chemistry، یکی از معتبرترین مجلات علمی شیمی در جهان، عکس روی جلد جدیدترین شماره از این مجله را از روی تحقیق یک تیم تحقیقاتی ایرانی انتخاب کردند.

موضوع این تحقیق، معرفی روش جدیدی برای حکاکی (اچ کردن) نانومیله‌های طلاست. استفاده از این نانومیله‌ها به عنوان طبقه جدیدی از رنگ‌برها (کروموفور)، از چندی پیش مورد توجه محققان قرار گرفته است و از این نانومیله‌ها برای شناسایی و ردیابی ترکیبات استفاده می‌شود. رنگی دیده شدن زمانی اتفاق می‌افتد، که ماده طول موج مشخصی از نور مرئی را جذب کرده و مابقی را عبور داده یا بازتاب کند. به این ترتیب نانومیله‌های طلا با قرار گرفتن در کنار ترکیبات مختلف می‌توانند رنگ‌های متفاوتی از خود نشان دهد.

تحقیق روی جلد مجله Analytical Chemistry از دانشمندان ایرانی به دنبال آن است که فرایند شناسایی ترکیبات به کمک نانومیله‌های طلا را بهبود دهد. تیم تحقیقاتی محمدرضا هرمزی‌نژاد، استاد شیمی تجزیه از دانشکده شیمی دانشگاه صنعتی شریف، با ارائه پیشنهاداتی برای بهبود حکاکی نانومیله‌های طلا، روش رنگ‌سنجی نوینی برای شناسایی و کمی‌سازی ۲۰ آمینو اسید طبیعی را ارائه داده است. گفتنی است در این پژوهش از هوش مصنوعی نیز کمک گرفته شده است.

به عبارت ساده‌تر، به کمک این پژوهش علمی می‌توان ۲۰ نوع آمینو اسید را به کمک رنگ‌سنجی شناسایی کرد. این رویکرد، یعنی واکنش دادن ترکیبات آلی با نانومیله‌ها، زمینه‌ساز فرصت‌های زیادی برای طراحی حسگرهای رنگارنگ خواهد بود.

نتایج این کار تحقیقاتی بخشی از رساله افسانه اورجی دانشجوی دکتری شیمی تجزیه دانشکده شیمی و با همکاری مهدی قمصری دانشجوی کارشناسی ارشد است.

پایان پیام/