اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  مازندران

تجلیل از نگارنده های دیار طبرستان

مدیر کل کتابخانه های عمومی مازندران در همایش تجلیل از مازندران نگاران گفت: سال آینده کتابخانه مرکزی شهر ساری را افتتاح خواهیم کرد و آثار این نویسندگان را در فضای استان شناسی کتابخانه مرکزی در اختیار دیگر پژوهشگران، نویسندگان و افراد دغدغه مند حوزه فرهنگ بومی مازندران قرار خواهیم داد.

تجلیل از نگارنده های دیار طبرستان

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان بابلسر، چهارمین روز از هفته مازندران، خنکای پاییزی و نم نم باران در شهر ساحلی بابلسر، لعابی با صفا به همایش تجلیل از مازندران نگاران بخشیده است.

همایشی که با حضور نویسندگان و پژوهشگران مازندرانی، جمعی از مسوولان فرهنگی استان و شهرستان بابلسر به میزبانی دانشگاه مازندران برگزار شد.

 

اداره کل کتابخانه های عمومی مازندران به همراه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، دانشگاه مازندران و دیگر نهاد های فرهنگی بانی برپایی مراسم تقدیر از هنرمندانی بودند که با قلم های شان، تاریخ و فرهنگ این خطه ی سرسبز شمالی را روی کاغذ ماندگار کردند.

غلامرضا پیروز، رحمت عباس نژاد سرستی، فرشاد احمدی کلیجی، رضا دیوسالار، حسین وندادی، کریم الله قائمی، مصطفی بلالی مقدم، ابراهیم باقری جامخانه، شهرام قلی پور، عیسی کیانی حاجی، یوسف الهی، لاله اباذری، رقیه یعقوبی، میثم فرج پور، سلطان شکوهی، سیدحسن مرتضوی، رقیه چاوشی از جمله مازندران نگارانی بودند که در این همایش از آنها تجلیل به عمل آمد.

 

*ربان کتابخانه مرکزی مازندران سال آینده بریده می شود

سکینه خاتون مهدیان پور در گفت و گو با خبرنگار فارس از بابلسر اظهار کرد: همایش مازندران نگاران در راستای تجلیل از نویسندگان بومی مازندران که در یکسال اخیر برای این استان قلم زدند و آثاری را برای فرهنگ، آداب، سنن و رسوم مازندران به نگارش درآوردند، برگزار شد.

وی افزود: نویسندگانی که امروز از آنها تجلیل شد، همگی برای مازندران قلم زده بودند نه آنکه اثر کسی نسبت به بقیه ی هنرمندان برگزیده و برتر شده باشد.

مهدیان پور اضافه کرد: اکثر کتاب ها به غیر از دانشنامه ی فرهنگ مازندران در رابطه با آداب و رسوم مازندران بود.

مدیرکل کتابخانه های عمومی مازندران تصریح کرد: در مجموع ۲۹ اثر از نویسندگان مازندرانی به دست ما رسید که دو کتاب هم به قلم نویسندگان در وصف شهر محل تولدشان در مازندران نوشته شده بود.

*مازندران خاستگاه نخستین حکومت شیعی جهان

مازندرانی ها در چهاردهمین روز سال ۲۴۳ شمسی که از قضا با عید سعید فطر سال ۲۵۰ هجری قمری مصادف شده بود، با حسن بن زید علوی که پس از چندین سال نبرد علیه طاهریان توانست بر سراسر کوهستان و دشت های طبرستان مسلط شود و حکومت علویان را پایه گذاری کنند، بیعت کردند و حکومت شیعی را در مازندران تشکیل دادند.

چهاردهمین روز آبان ماه به همین سبب با موافقت ریاست جمهوری به عنوان روز مازندران نامگذاری شد.

حسین اسلامی که از افراد تاثیرگذار در حوزه تاریخ و فرهنگ بومی مازندران به شمار می آید، با همان گویش شیرین مازندرانی و در عین طنازی های معروفش اظهار کرد: علویان ۶۰ سال در مازندران حکومت کردند و  مردم مازندران ۳۰ سال از آنان حمایت کردند اما ۳۰ سال دوم آنان را رها کردند.

وی با تاکید بر اینکه مردم معتقد بودند عدل علی(ع) را که از آنها خواسته بودند برآورده نشده بود، افزود: علویان یکی دو چهره خوب در مازندران داشتند، یکی اطروش بود که در آمل شیعه علوی را به شیعه زیدی ۱۲ امامی تبدیل کرد یعنی تشیع علوی را تبدیل کرد به تشیع علوی امامیه و اینها انگیزه‌ای برای حمایت مردم از آنها بود از این رو نخستین حکومت شیعی جهان به درخواست خود مردم مازندران بنا نهاده شد و برای همه این‌ها سند تاریخی وجود دارد.

اسلامی که اصرار زیادی هم به مازندرانی صحبت کردن دارد در قسمتی از سخنوری اش با تقدیر ویژه از امام جمعه شهرستان بابلسر گفت: حجت الاسلام قلی پور یکی از شخصیت های جسور و فرهنگی این استان است که خطبه های نماز جمعه هفته قبل با گویش اصیل مازندرانی بیان کرد و ای کاش تمامی مسوولان این استان حداقل در این هفته از این اقدام فرهنگی مثبت پیروی می کردند.

*خانه نویسندگان مازندران در تالار مرکزی ساری بنا می شود

مدیرکل فرهنگ و ارشاد مازندران یادآور شد: بانک اطلاعاتی خوبی از اثار نویسندگان مازندرانی نداریم اما در آینده ای نزدیک بانک اطلاعات خوبی از آقار هنرمندان و پروهشگران در همه ی عرصه ها به ویژه حوزه مازندران تدوین خواهیم کرد.

 

وی با اشاره به اینکه اگر بخواهیم مطلب و موضوعی را ماندگار کنیم باید آن را در قالب کار فرهنگی و هنری انجام دهیم، بیان کرد: بزودی خانه نویسندگان مازندران را در تالار مرکزی راه اندازی کنیم تا بستری برای شناسایی استعدادها و اموزش ان ها باشد و بتوانیم نسل به نسل این هنر راه ادامه دهیم.

احسان آهنگر با تاکید بر مشکلات مالی در امر چاپ و نشر اثار پژوهشگران و نویسندگان، تصریح کرد: وظیفه برطرف کردن این مشکلات که بر عهده امثال بنده است که  برای خدمتگزاری به سرمایه های این سرزمین انتخاب شدیم.

*پیوند دیرینه ی مازندران و پهلوانان نام آور

رئیس دانشگاه مازندران نیز در همایش تجلیل از مازندران نگاران با پاسداری از گویش مازندرانی و لهجه شیرین آملی اش به سخنرانی پرداخت.

 علی نژاد اظهار کرد: نام مازندران با نام پهلوانان و اسطوره های تاریخ از دیرباز پیوند خورده است. اهالی رویان، کجور و نور در چهارم آبان با حسن زیر علوی که نسبش با ۵ واسطه به امام حسن مجتبی (ع) میرسد، بیعت کردند و اولین حکومت شیعی را تشکیل دادند.

وی افزود: عشق و علاقه به خاندان عصمت و طهارت بیش از ۱۱۷۰ سال است که در وجود مردمان مازندران نقش بسته است.

 علی نژاد اضافه کرد: سرزمین مازندران در طول سده های گذشته به دلیل ویژگی های طبیعی اش از زبان طبری اصیل، پرتوان و رسا با گویش های گوناگونش بهرمند شدند.

وی تصریح کرد: وقتی صحبت از مازندران به میان می آید، دریای پر سخاوت آن، دماوند رشیدش و جنگل های سرسبزش، منظره ی دشت هایش و آب و هوای با صفایش، چشمه های زلال، امیر پازواری، نغمه های زهره برای طالب و به ویژه ۱۰ هزار و ۴۰۰ شهید خونین کفن  عملیات های کربلای ۵ و شلمچه و دیگر عملیات های دفاع مقدس، شهدای مداقع حرم در محور مقاومت جنگ سوریه و خان طومان، همگی این ها جلوه های رنگارنگی به دیار مازندران بخشیده است.

رئیس  دانشگاه مازندران ادامه داد: علما و فضلای بزرگی از جمله شیخ فضل الله نوری، علامه حسن زاده آملی و آیت الله جوادی آمل و دیگر بزرگان نیز برکت مازندران محسوب می شوند.

وی یادآور شد: دانشگاه مازندران به عنوان دانشگاه معین، جامع و مادر استان میزبان ۱۴ هزار دانشجوی ایرانی و  ۷۰۰ دانشجوی خارجی است که در مقاطع مخالف کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری دانشجو می پذیرد.

علی نژاد گفت: این دانشگاه ۴۱۵ عضو هیات علمی و ۶۰۰ کارمند دارد که یکی از دانشکده های آن در شهر چالوس مستقر است.

وی بیان کرد: دانشگاه مازندران از تجمیع دانشکده علوم کشاورزی گرگان، مدرسه عالی کشاورزی ساری، مرکز تربیت دبیر فنی نوشیروانی بابل و دانشگاه علوم پزشکی فعلی بابل تشکیل شده بود که به تدریج این دانشگاه ها از بدنه دانشگاه مازندران جدا شدند.

پایان پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول