اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  سینما و تئاتر

انتقاد تند یک هنرمند تئاتر: هنر نمایش تبدیل به سیرک شده است!

محمدهادی عطایی بازیگر و کارگردان تئاتر با اشاره به وضعیت نامناسب این هنر، از دستگاه‌های فرهنگی و سکوت متولیان این عرصه انتقاد کرد.

انتقاد تند یک هنرمند تئاتر: هنر نمایش تبدیل به سیرک شده است!

محمدهادی عطایی بازیگر، کارگردان و نویسنده تئاتر در گفت‌وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران توانا درباره نمایش حقایقی درباره سگ‌ها و گربه‌ها که این شب‌ها بر روی صحنه تالار مجموعه تئاترشهر به نمایش در می‌آید، گفت: ۱۰ سال پیش این نمایش توسط محمد منعم نوشته شد و در جشنواره دانشجویی به کارگردانی ابراهیم عزیزی به نمایش درآمد. به این دلیل که این روزها دغدغه بسیاری از جوانان مهاجرت و فرزندآوری است پس از سال‌ها تصمیم گرفتیم حالا که نیاز جامعه به این سو است، این نمایش را مجددا اجرا کنیم که هفته پایانی اجرای این نمایش است.

وی با اشاره به وضعیت ناامید کننده تئاتر، خاطرنشان کرد: دولت هیچ نوع حمایتی از تئاتر انجام نمی‌دهد. همچنین شورای نظارت و ارزشیابی هم ناچارا بیشتر از اینکه به‌فکر ارزشیابی کیفی آثار باشد، نظارت محتوایی را بر عهده دارد.

وی با اشاره به مشکلات گروه‌های تئاتری برای گرفتن سالن اجرا بیان کرد: گرفتن سالن‌های خصوصی برای به میزان بودجه گروه بستگی دارد و هرچقدر که عوامل خرج کنند سالن هم در اختیارشان قرار می‌دهند، اما سالن‌های دولتی که نیاز به بودجه زیادی ندارد با رنج فراوان نصیب تیم تئاترمی‌شود.

این کارگردان افزود: در جامعه‌ای که مشکلات اقتصادی در زندگی‌ها وجود دارد کسی به فکر کار فرهنگی و تئاتر دیدن نمی‌افتد و این هنر بیشتر، تفریح لوکس به حساب می‌آید. در حالی که به گفته رهبر انقلاب اسلامی یک تئاتر خوب برابر با ۱۰ منبر است، اما متاسفانه به این فرمایش آن‌طور که شایسته است توجه نمی‌شود. 

عطایی تصریح کرد: هنر تئاتر در حال پیش‌روی به سمت سیرک شدن است. یعنی بازیگری که شناخته شده است را برای تئاتر استفاده می‌کنیم تا به کمک آن‌ها، مردم را برای فروش بلیت‌های تئاتر جذب کنیم. این اتفاق بدترین حالت ممکن برای تئاتر است. در گذشته با داستان‌های قوی، مردم به سوی تئاتر می‌آمدند اما اکنون به خاطر فلان خانم و آقای بازیگر!

وی ادامه داد: هرسال تمام اجناس گران می‌شود اما به بودجه فرهنگی که می‌رسد شاهد کاهش آن هستیم. این نگاه اشتباه دولتمردان به بخش فرهنگی است که به آن توجه نمی‌شود. چند سال پیش مقام معظم رهبری فرمودند از نمایش‌های لوکس جلوگیری شود و نمایش‌های ایرانی تولید شود اما بازهم حمایتی برای این اتفاق صورت نگرفت. دولت باید هنرمندانی که در حال فعالیت هستند را شناسایی کند و از آن‌ها حمایت کند.

این نویسنده و کارگردان تئاتر با اشاره به بزرگترین معضل تئاتر اظهار داشت: زمانی که نظارت و ارزشیابی مناسبی از کارها وجود نداشته باشد باعث می‌شود تماشاگر از تئاتر فرار کند و کیفیت کارها کاهش پیدا می‌کند. باید دید چه بر سر هنر تئاتر آمده که این روزها استقبال از نمایش‌های خارجی بیشتر از نمایش‌های داخلی است. 

وی درباره نقش تبلیغات در میزان فروش یک تئاتر افزود: تئاتر در هیچ‌جایی امکان تبلیغ ندارد. سازمان صدا‌وسیما حمایت نمی‌کند همچنین بیلبورد‌های تبلیغاتی شهرداری هم قیمت‌های زیادی دارد که از توان آن‌ها خارج است. تنها فرصت آن‌ها دنیای مجازی است که دنیای مجازی هم مشغول اتفاقات دیگر است و عملا تبیلغ در این حوزه‌ هم تعطیل شد. 

عطایی تاکید کرد: ما در حرف شاهد حمایت از تئاتر هستیم اما در عمل نه. این هنر در گورستانی گیر افتاده است که دلسوزی هم ندارد. با فرمون پیش ‌رو، روز خوشی برای تئاتر نمی‌بینم.

وی خاطرنشان کرد: تئاتر این روزها بیشتر شبیه غم‌نامه است. زمانی اطراف تئاتر شهر دانشجویان تئاتر و هنرمندان بودند اما این روزها کاسبان! زمانی که از کنار تئاتر شهر رد می‌شوید، همه چیز می‌بینید جز اتفاقات فرهنگی!

گفتنی است نمایش «حقایقی درباره سگ‌ها و گربه‌ها» از پنج‌شنبه ۲۰ مهرماه با بازی محمدهادی عطایی و مائده عبدلی ساعت ۱۸:۳۰ تا پایان این هفته به روی صحنه تئاتر شهر می رود.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول