اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

تاکایف: قزاقستان آماده افزایش صادرات نفت به فرانسه است

رئیس جمهور قزاقستان در دیدار با همتای فرانسوی خود گفت: آستانه آماده افزایش عرضه و صادرات نفت به فرانسه است.

تاکایف: قزاقستان آماده افزایش صادرات نفت به فرانسه است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در آستانه، «قاسم ژومارت تاکایف» رئیس جمهور قزاقستان در دیدار با «امانوئل ماکرون» رئیس جمهور فرانسه گفت که قزاقستان آماده افزایش عرضه نفت به فرانسه است.

در جریان این دیدار توکایف، تعدادی از زمینه‌های مهم برای همکاری متقابل را تشریح کرد.

به گفته وی، اولویت اصلی شامل بخش انرژی می‌شود. قزاقستان یکی از تامین کنندگان اصلی نفت خام بازار فرانسه است و آماده افزایش حجم صادرات است.

رئیس جمهور قزاقستان افزود: همچنین ظرفیت‌های زیادی در زمینه اکتشافات زمین شناسی نفت و گاز، صادرات اورانیوم و اجرای پروژه‌های بزرگ در زمینه انرژی بادی، خورشیدی و آبی وجود دارد.

وی ادامه داد: قزاقستان با تامین بیش از یک چهارم سوخت هسته‌ای مصرف شده در اروپا، رتبه اول تولید اورانیوم در جهان را دارد. از آنجایی که انرژی هسته‌ای 63 درصد از سبد انرژی فرانسه را تشکیل می‌دهد، پتانسیل زیادی برای همکاری بیشتر وجود دارد. منافع ما همچنین در راستا دستیابی به یک آینده کربن خالص صفر همگرا می‌شود.

توکایف بیان کرد: قزاقستان نیز مانند فرانسه پیشگام منطقه‌ای در این زمینه است. با توجه به منابع انرژی تجدیدپذیر، بازیگران بزرگ بین‌المللی بیشتری به قزاقستان می‌آیند تا پروژه‌های بزرگی را در زمینه انرژی بادی، خورشیدی و آبی اجرا کنند. یکی از این پروژه‌ها سرمایه گذاری 1.3 میلیارد دلاری توسط شرکت فرانسوی Total Energies برای ایجاد یک نیروگاه بادی 1 گیگاواتی است.

رئیس جمهور قزاقستان تاکید کرد: ظرفیت بسیار زیادی در زمینه هیدروژن سبز وجود دارد. اگر این پروژه با موفقیت اجرا شود، قزاقستان می‌تواند به یکی از 10 صادرکننده بزرگ تبدیل شود. ما مشتاقانه منتظر همکاری بیشتر در این بخش حیاتی از جمله در حوزه تولید، انتقال فناوری یا تخصص هستیم.

رئیس جمهور فرانسه نیز در این دیدار با بیان اهمیت از سرگیری آموزش زبان فرانسه در قزاقستان از افتتاح دانشگاه جدید فرانسوی-قزاقستانی خبر داد.

ماکرون‌گفت: برای ما بسیار مهم است که آموزش زبان فرانسه به مدارس قزاقستان بازگردد. ما آماده‌ایم تا تمام تلاش خود را برای تغییر وضعیت انجام دهیم. من بسیار خوشحالم که همکاری ما تجدید شده و دانشگاه فرانسه-قزاق از سپتامبر 2024 فعال خواهد شد.

وی همچنین خاطرنشان کرد که فرانسه آماده تبدیل شدن به یک شریک کلیدی برای قزاقستان است و برای بهره‌وری این مجمع تجاری دوجانبه ابراز امیدواری کرد.

وی تاکید کرد: فرانسه پنجمین شریک از نظر سرمایه گذاری است. 60 نماینده شرکت‌های تجاری فرانسوی در این سفر برای شرکت در مجمع تجاری مشترک مرا همراهی می‌کنند. واقعا امیدواریم که امروز پایه‌های مشارکت‌های تاریخی جدید گذاشته شود.

ماکرون گفت: من از عزم شما و تمایل شما برای توسعه و ترویج کریدور ترانس خزر میانه استقبال می‌کنم. این نیز با نیت ما مطابقت دارد. ما امیدواریم که این ابتکار در منطقه مورد حمایت قرار گیرد. کشور شما نقش استراتژیک بسیار مهمی در این زمینه دارد.

ماکرون از توکایف دعوت کرد تا در سال 2024 در مجمع صلح پاریس مشارکت کند.

رئیس جمهور فرانسه در یک سفر رسمی به آستانه سفر کرده است. ضمن گفت‌وگو با همتای قزاقستانی در یک جلسه توجیهی برای رسانه‌ها  و در مجمع تجاری قزاقستان-فرانسه شرکت کرد.

پایان پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول