اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  شرق آسیا و اقیانوسیه

عمران خان به افشای اسناد دولتی متهم شد

دادگاهی در پاکستان، نخست‌وزیر پیشین این کشور را به دلیل افشای اسناد محرمانه‌ای که توطئه آمریکا در برکناری عمران خان را نشان می‌داده، متهم کرد.

عمران خان به افشای اسناد دولتی متهم شد

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، دادگاهی در پاکستان امروز (دوشنبه)، «عمران خان» نخست‌وزیر پیشین این کشور را به افشای محویات یک سند دیپلماتیک محرمانه متهم کرد.

وبگاه بلومبرگ در این خصوص گزارش کرد، یک دادگاه در پاکستان «عمران خان» نخست‌وزیر پیشین را به دلیل افشای محتویات یک سند دیپلماتیک برای نشان دادن برکناری خود از قدرت در سال گذشته میلادی با توطئه تحت رهبری آمریکا و ارتش قدرتمند پاکستان متهم کرد.

«شعیب شاهین» وکیل خان در یک تماس تلفنی به بلومبرگ گفت که یک قاضی دادگاه ویژه در پاکستان، نخست وزیر سابق این کشور و «شاه محمود قریشی» وزیر امور خارجه عمران خان در آن زمان را به دلیل نقض قانون اسرار رسمی از طریق افشای یک سند محرمانه که اوایل سال گذشته از سفیر پاکستان در واشنگتن به اسلام آباد ارسال شده بود، متهم کرد.

عمران خان و قریشی اتهامات را رد کرده و تأکید کردند که انگیزه‌های سیاسی پشت این‌ اتهام‌زنی‌هاست. شاهین گفت که جلسه بعدی برای ۲۷ اکتبر (پنجم آبان ماه) برنامه ریزی شده است که شاهدان برای بیان اظهارنظرات خود و بازجویی به دادگاه معرفی خواهند شد.

طبق این گزارش، مراحل دادگاه در زندانی در خارج از اسلام آباد برگزار شد؛ محلی که خان برای پرونده اسرار و اسناد محرمانه در آن بازداشت است. این دومین حکم علیه خان است که در صورتیکه در آن مجرم شناخته شود، با محکومیت حبس تا ۱۴ سال مواجه است و تلاش وی برای شرکت در انتخابات پاکستان را که قرار است اواخر ژانویه سال آینده میلادی برگزار شود، دشوار خواهد کرد.

عمران خان که ستاره سابق کریکت است، پس از محکومیت در یک پرونده فساد در ماه آگوست، به مدت پنج سال از نامزدی در پست دولتی محروم شد. خان با موفقیت به یک دادگاه عالی‌تر برای تعلیق محکومیت حبس سه ساله خود مراجعه کرد که البته او با بیش از ۱۷۰ پرونده از قتل گرفته تا تروریسم مواجه است.

آژانس تحقیقاتی عالی پاکستان پرونده‌ای را علیه خان و قریشی به منظور افشای محتویات یک سند محرمانه تشکیل داده است. خان به دنبال آن بوده است که ثابت کند که توطئه‌ای به رهبری آمریکا و ارتش پاکستان برای خلع وی از قدرت درست چند روز قبل از رأی عدم اعتماد پارلمان صورت گرفته است. با این‌حال واشنگتن و ارتش پاکستان و مخالفان خان ادعاهای خان را رد کرده‌اند.

خان علی‌رغم برکناری در آوریل سال ۲۰۲۲ و زندانی‌ شدنش در سال جاری میلادی، همچنان محبوب‌ترین سیاستمدار پاکستان محسوب می شود و طبق نتایج ماه گذشته نظرسنجی گالوپ،  ۶ نفر از هر ۱۰ پاکستانی این سیاستمدار برکنار شده را تأیید می‌کنند که تقریباً دو برابر محبوبیت «شهباز شریف» است که مسئولیت نخست‌وزیری پاکستان را در حال حاضر برعهده دارد .

عمران خان در آوریل ۲۰۲۲ به دنبال کسب رای عدم اعتماد از سوی پارلمان پاکستان از نخست وزیری برکنار شد و سپس شهباز شریف،‌ برادر نواز شریف، جانشین او شد. دوره نخست وزیری شهباز شریف نیز تا زمان استعفای او در ماه اوت گذشته ادامه یافت و هم اکنون دولت انورالحق کاکار، نخست وزیر موقت پاکستان تا زمان برگزاری انتخابات جدید اداره امور این کشور را بر عهده دارد. انتخابات پارلمانی بعدی پاکستان قرار است در آخرین هفته ماه ژانویه ۲۰۲۴ برگزار شود.

عرصه سیاست پاکستان از زمان برکناری عمران خان از نخست وزیری در سال گذشته میلادی دچار اغتشاشی عمیق شده است. حزب مسلم لیگ پاکستان  به دلیل شکست دولت شهباز شریف در مهار تورم افسار گسیخته این کشور، به شدت نامحبوب است. رهبران حزب مسلم لیگ پاکستان به دنبال این هستند که نواز شریف کارزار این حزب را برای انتخابات بعدی این کشور رهبری کند.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول