اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  چهارمحال و بختیاری

سرشاخه‌کاری ۲۵ هزار اصله درخت گردو در باغات چهارمحال و بختیاری

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری از سرشاخه‌کاری درختان گردو در راستای افزایش کیفیت در شهرستان‌های ۱۲ گانه استان با نظارت کارشناسان این سازمان خبر داد.

سرشاخه‌کاری ۲۵ هزار اصله درخت گردو در باغات چهارمحال و بختیاری

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرکرد، سیروس بیک بکان گفت: گردو از محصولات مهم خشکباری جهان محسوب می‌شود و ایران یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان گردو در سطح جهان است، با این وجود به دلیل کیفیت و عملکرد پایین محصول، ایران سهم خود را از تجارت جهانی از دست داده است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری ادامه داد: کاشت درختان با منشا بذری و پیوند نزدن آن‌ها از اصلی‌ترین عوامل کاهش محصول گردو است که با توجه به تعداد زیاد درختان گردو در ایران، سرشاخه‌‌کاری و تعویض سرشاخه‌های درختان گردو، بهترین روش برای اصلاح کیفیت و عملکرد آن‌ها است.

وی افزود: در این روش شاخه‌هایی که اصلاح ژنتیکی شده‌اند را به درختان پیوند می‌زنند، به این صورت که برخی از شاخه‌های درختان گردو بریده و سرشاخه‌های جدید به درخت پیوند زده می‌شود و با گذشت زمان و رشد درخت، سرشاخه‌ها رشد می‌کنند و قسمت پیوند زده با بقیه قسمت‌ها متفاوت می‌شود.

بیک‌بکان عنوان کرد: این روش مخصوص درختانی است که از طریق بذر تولید شده‌اند و محصول کمی تولید می‌کنند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری اضافه کرد: سرشاخه‌کاری باعث می‌شود سرشاخه‌هایی که دچار سرمازدگی شده‌اند با سرشاخه‌های جدید جایگزین شوند و مشکل سرمازدگی درختان گردو رفع شود.

وی تصریح کرد: پیوند سرشاخه‌های جدید، با هدف اصلاح درختان گردو و مقاومت در برابر سرمازدگی انجام می‌شود و با اجرای این طرح، میزان تولیدات به طور قابل ملاحظه‌ای افزایش پیدا می‌کند بنابراین از نظر اقتصادی سودآوری زیادی در پی خواهد داشت.

بیک‌بکان با اشاره به اینکه سر شاخه‌کاری گردوهای نامرغوب و پیوند با ارقام ژنوتیپ‌های برتر و شناسایی شده در شهرستان‌های استان به اجرا در آمده است، یادآور شد: در سال جاری ۲۵ هزار اصله درخت گردوی نامرغوب از باغات  استان که از نظر میوه‌دهی، کیفیت و کمیت میوه مطلوب نبودند پیوند و سر شاخه کاری شدند.

وی بیان کرد: با توجه به این که سطح باغات گردوی استان بیش از ۷ هزار هکتار بوده و غالب این باغات به صورت بذری است در صورت تامین اعتبار این برنامه به صورت چند ساله در دستور کار جهاد کشاورزی قرار دارد.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول