اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

توسعه مسیر ترانس‌خزر در دستورکار پکن و آستانه

در دیدار روسای جمهور قزاقستان و چین قراردادهایی در حوزه حمل‌و‌نقل و کریدور ترانس خزر امضا شد.

توسعه مسیر ترانس‌خزر در دستورکار پکن و آستانه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در آستانه، در دیدار «قاسم جومارت توکایف» رئیس جمهور قزاقستان و «شی جین پینگ» رئیس جمهور چین قراردادهایی در حوزه حمل‌و‌نقل ترانس خزر امضا شد.

قراردادهای امضا شده بین قزاقستان و چین با هدف توسعه مسیر حمل‌و‌نقل بین‌المللی ترانس خزر است که از چین، قزاقستان، دریای خزر، آذربایجان، گرجستان، ترکیه و دریای سیاه به اروپا می‌گذرد. در یکی از این قراردادها ایجاد یک گروه ویژه بین قزاقستان و چین را فراهم می‌کند.

«مارات کارابایف» وزیر حمل و نقل قزاقستان در این مراسم خاطرنشان کرد: در ساده سازی، دیجیتالی کردن و بهبود عبور کالا بین چین و اروپا از طریق خاک قزاقستان تلاش خواهیم کرد. همچنین حجم مشخصی از محموله‌های ترانزیت از طریق قزاقستان سالانه تعیین شده است.

وی ادامه داد: قراردادهای دیگری در مورد ساخت راه آهن از «ایاگز به تاچنگ»، ساخت سومین ایست بازرسی راه‌آهن بین آستانه و پکن و همچنین ایجاد تأسیسات پایانه‌ای در منطقه مرزی تنظیم شده است.

کارابایف بیان کرد: پیش بینی می‌شود که با ارائه بند سوم، حجم حمل‌و‌نقل تقریبا 2 برابر شود و از 28 میلیون تن به 50 میلیون تن برسد.

این توافقنامه فرصتی برای چین است که مسیرهای حمل‌و‌نقل کانتینری به اروپا را متنوع کند.

اگرچه مسیر ترانس خزر چه از نظر سرعت، چه از نظر حجم و چه در تعرفه نمی‌تواند رقیب راه آهن ترانس سیبری شود، از سویی دیگر توانایی‌های راه آهن روسیه همگام با نیازهای رو به رشد نیست. بنابراین، در چارچوب مفهوم «یک کمربند، یک جاده»، گزینه‌های دیگری برای تحویل کالا از چین به اروپا در حال شکل‌گیری است. یکی از آنها از طریق قزاقستان، در دریای خزر، به باکو، سپس به گرجستان و از طریق دریای سیاه به رومانی یا بلغارستان است.

بر طبق این اطلاعات این مسیر قبلاً شروع به کار کرده است اما آماری از آن منتشر نمی‌شود. این بدان معنی است که هنوز از مراحل آزمایشی فراتر نرفته‌اند. زیرا کریدور گران است و نیاز به تعرفه یارانه‌ای دارد. فقط چین می‌تواند این کار را انجام دهد اما بقیه فقط به دنبال منافع آن هستند. بنابراین، هر چقدر که دولت چین برای یک مسیر جایگزین هزینه کند، دیگران به دنبال آن خواهند رفت.

در نوامبر سال گذشته، قزاقستان، آذربایجان، گرجستان و ترکیه نقشه راهی برای حذف همزمان تنگناها و توسعه مسیر حمل‌ونقل بین‌المللی ترانس خزر تا سال 2027 امضا کردند.

در آگوست سال جاری، نسخه به روز شده این سند ارائه شد. یک سرمایه گذاری مشترک ایجاد شد که به مسائل سیاست تعرفه، پردازش محموله و ساده سازی فرآیندهای حمل و نقل در مسیر می‌پردازد. دولت قزاقستان اطمینان می‌دهد که زمان ترانزیت کالا از چین به اروپا و برگشت به 10 تا 15 روز کاهش می‌یابد.

توسعه پتانسیل حمل‌و‌نقل و لجستیک قزاقستان پیش‌بینی می‌کند که طی 7 سال تا 20 میلیون تن ترانزیت و سایر محموله‌ها از طریق مسیر حمل‌و‌نقل بین‌المللی ترانس خزر صورت می‌گیرد.

در پایان سال 2022، 1.5 میلیون محموله در امتداد کریدور میانی حمل شد، بنابراین، تا سال 2030، توان عملیاتی باید 10 برابر افزایش یابد.

پایان پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول