اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دانشگاه

میز دانشجو| شرایط تحصیل همزمان دانشجویان دانشگاه آزاد

میز دانشجو در این قسمت شرایط تحصیل همزمان در دانشگاه آزاد را شرح می‌دهد.

میز دانشجو| شرایط تحصیل همزمان دانشجویان دانشگاه آزاد

گروه دانشگاه خبرگزاری فارس ـ از آنجایی که تحصیل همزمان در دو رشته متقاضیان زیادی را به خود جلب کرده، دانشگاه آزاد نیز امکان تحصیل همزمان در دو رشته را برای علاقمندان فراهم و یکسری شرایط و مقررات را برای دانشجویان مقاطع مختلف اعلام کرده است و میز دانشجو در این قسمت شرایط تحصیل همزمان در دانشگاه آزاد را شرح می‌دهد.

پذیرفته شدگان و دانشجویان هر یک از مقاطع تحصیلی کاردانی و کارشناسی پیوسته و ناپیوسته و کارشناسی ارشد واحدهای دانشگاهی علاوه بر تحصیل در رشته فعلی خود می‌توانند در یک رشته دیگر در همان مقطع تحصیلی و یا در مقطع تحصیلی پایین تر در واحد دانشگاهی مبدا یا واحد دانشگاهی دیگر بطور همزمان تحصیل کنند.

دانشجویان مقطع دکتری می‌توانند تنها در یک رشته از رشته‌های مقاطع پایین تر به طور همزمان در رشته دوم تحصیل کنند و تحصیل همزمان در دو رشته دکتری امکان پذیر نیست.

حداکثر مدت تحصیل برای دانشجویان دانشگاه آزاد در رشته دوم، مدت مجاز تحصیل در رشته اول آن‌ها است. دانشجویانی که از معافیت نظام وظیفه استفاده می کنند در صورتی که در رشته اول انصراف از تحصیل داده و یا اخراج آموزشی شده باشند، می‌توانند رشته دوم را تا سقف مجاز مدت زمان معافیت از نظام وظیفه در رشته اول ادامه تحصیل دهند.

شرایط تحصیل همزمان دانشجویان در حال تحصیل در یکی از دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی به غیر از دانشگاه آزاد اسلامی به این صورت است که دانشجویان در حال تحصیل در یکی از دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی می‌توانند در رشته / مقطع دوم در یکی از واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی در همان شهر دانشگاه رشته اول خود و یا در واحد الکترونیکی تحصیل کنند.

چنانچه تعدادی از واحدهای درسی به لحاظ عنوان و محتوا بین دو رشته مشترک باشد، در صورتی که محل تحصیل دو رشته دانشجو در یک واحد دانشگاهی باشد، گذراندن واحدهای مشترک برای یک بار کفایت دارد و نمرات در کارنامه هر دو رشته ثبت می‌شود.

در صورتی که دو رشته در واحد دانشگاهی متفاوت باشد، چنانچه براساس رتبه بندی اداره کل تعالی سازمانی هم تراز باشند، گذراندن دروس در هر یک از دو واحد بلامانع است و در کارنامه دو رشته ثبت می شود.

در غیر این صورت، دروس گذرانده شده در واحد دانشگاهی با رتبه بالاتر قابل قبول در واحد دانشگاهی دیگر است و بالعکس آن امکان ندارد.

برای دانشجویان دانشگاه آزاد نیز امکان تحصیل در ۲ رشته دانشگاهی به صورت همزمان وجود دارد. شرایط و ضوابط تحصیل همزمان در دو رشته دانشگاهی در دانشگاه آزاد به شرح زیر است:

  • دانشجویان مقطع کاردانی و کارشناسی پیوسته و ناپیوسته دانشگاه آزاد می‌توانند، علاوه بر تحصیل در رشته فعلی خود در یک رشته دیگر تحصیل کنند.
  • برای دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد و دکتری، امکان تحصیل همزمان در یک رشته از رشته های مقطع کارشناسی یا کاردانی وجود دارد.
  • دروس گذرانده شده در هر دوره فقط در مقطع هم سطح یا مقطع پایین تر قابل معادل سازی است.
  • دروس کارآموزی، کارورزی، پروژه، طرح، عملیات صحرایی، کارگاهی و پایان نامه کارشناسی قابل معادل سازی نیست.
  • برای دانشجویان دانشگاه آزاد، تنها یکبار امکان درخواست تحصیل در رشته دوم وجود دارد.
  • امکان تحصیل همزمان در دانشگاه آزاد، در دو رشته غیر پزشکی وجود دارد.
  • محل گذراندن دروس قبلی دانشجو، باید یکی از واحد ها یا مراکز دانشگاه آزاد یا موسسات مورد تایید باشد.
  • نمره درس گذرانده شده در مقطع کاردانی یا کارشناسی ۱۲ و بالاتر باشد.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول