اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  قم

رژیم پهلوی بیشترین ستم را در حق وقف داشته است

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قم گفت: حکومت‌هایی که آمدند و رفتند هر کدام به صورتی به وقف ستم کردند در دوره سیاه و ننگین رضاخان و پسرش بیشترین ستم در حق وقف شد، رضاشاه وقف را شخم زد و محمدرضا وقف را پایمان کرد اما انقلاب اسلامی به داد وقف رسید هر چند رسوبات آن دوران باقی مانده است و نیاز به کار فرهنگی دارد.

رژیم پهلوی بیشترین ستم را در حق وقف داشته است

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، حجت‌الاسلام والمسلمین عباس اسکندری در همایش یاوران وقف که ظهر امروز در سالن همایش‌های مدرسه علمیه امام کاظم(ع) قم برگزار شد، با بیان اینکه در بین همه صدقات هیچ کدام به پای وقف نمی‌رسد، اظهار کرد: وقف تا ابد ادامه دارد و پرونده واقف بسته نمی‌شود و هر لحظه به پرونده اعمال خوب او اضافه می‌شود و کسی که بتواند وقفی را داشته باشد اما غفلت کند خسران دیده است.

وی اضافه کرد: ملک پس از فوت مالک تمام می‌شود اما وقف بعد از فوت واقف تازه شروع می‌شود، به همین علت اهمیت را باید برای مردم بازگو کنیم و در این مسیر روحانیت که کلام تاثیرگذاری در بین مردم دارند همراهی کنند تا مردم از این خیر آگاه شوند.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قم با تاکید بر اینکه نگاه به وقف در جامعه یک نگاه نازلی است، عنوان کرد: حکومت‌هایی که آمدند و رفتند هر کدام به صورتی به وقف ستم کردند در دوره سیاه و ننگین رضاخان و پسرش بیشترین ستم در حق وقف شد، رضاخان وقف را شخم زد و محمدرضا وقف را پایمان کرد اما انقلاب اسلامی به داد وقف رسید هر چند رسوبات آن دوران باقی مانده است و نیاز به کار فرهنگی دارد.

وی افزود: البته که حکومت‌های شیعی همانند صفوی در حوزه خدمت به فرهنگ اهل‌بیت(ع) به ویژه مسئله وقف کارهای بسیاری انجام دادند که باید از آن‌ها یاد کرد. اولین کسی که در دوره صفویه به وقف رونق داد شاه عباس بود در دوره صفویه مسابقه عجیبی در میان زنان دربار در مورد وقف اتفاق افتاد، به گونه‌ای که تمام اصفهان وقف می‌شود و دیگر جایی برای وقف نبوده است و بعد به سراغ شهرهای اطراف می‌روند و عمده موقوفات هم در راستای رشد حوزه‌های علمیه و مکتب تشیع انجام شده است.

اسکندری با تاکید بر اینکه کار وقف به یک سازمان و نهاد خلاصه نمی‌شود، مطرح کرد: وقف از مردم و برای مردم است و کسانی باید در راستای شناسایی و ثبت موقوفات، اجرای نیات واقفین و مولدسازی موقوفات کار کنند.

پایان پیام/78023

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول