اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

فؤاد حسین: روابط ما با روسیه باوجود تحریم‌ها قوی است

وزیر خارجه عراق با اشاره به برنامه‌ریزی برای سفر «محمد شیاع السودانی» به روسیه پیش از پایان سال، تاکید کرد که روابط بغداد با مسکو، باوجود تحریم‌های تحمیلی علیه روسیه، قوی است.

فؤاد حسین: روابط ما با روسیه باوجود تحریم‌ها قوی است

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «فؤاد حسین» وزیر خارجه عراق، در حاشیه نشست‌های مجمع عمومی سازمان ملل در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرگزاری روسی «اسپوتنیک» از دیدار قریب‌الوقوع با «سرگئی لاوروف» همتای روسی خبر داد. 

وی افزود: روابط میان عراق و روسیه با وجود تحریم‌های تحمیلی علیه مسکو و تغییرات در محیط سیاسی به دلیل جنگ اوکراین همچنان قوی است و تغییرات در فضای سیاسی همچنان قوی است. روابط میان روسیه و عراق دارای تاریخی طولانی و همواره در سطح خوبی بوده، اما جنگ اوکراین بر کل فضای سیاسی تاثیر گذاشت و با وجود تحریم‌هایی که بر روسیه تحمیل شد، این روابط همچنان قوی است. 

رئیس دستگاه دیپلماسی عراق در خصوص موضوعاتی که «محمد شیاع السودانی» نخست‌وزیر عراق در مجمع عمومی سازمان ملل طرح خواهد کرد گفت: «السودانی قصد دارد به وضعیت داخلی عراق بپردازد و بر روی مسائل امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی تمرکز کند».

وزیر امور خارجه عراق با اعلام این‌که السودانی قصد دارد تا پیش از پایان سال جاری به روسیه سفر کند، افزود: «در تلاش هستیم تا این سفر بزودی انجام شود». 

وی در ادامه افزود: عراق به تخصص روسیه در نگهداری سیستم‌های تسلیحاتی قدیمی نیاز دارد، اما تحریم ها مانع همکاری است.

حسین ادامه دارد: «بهترین کاری که ما می‌توانیم انجام دهیم این است که در مجمع عمومی سازمان ملل متحد برای دستیابی به صلح بین روسیه و اوکراین گفت‌وگو کنیم  زیرا جهان به آن نیاز دارد.

وی در بخش دیگری از سخنانش تصریح کرد  که نخست وزیر عراق قصد دارد امسال به آمریکا نیز سفر کند.

وزیر خارجه عراق در خصوص توافقنامه امنیتی با ایران، تاکید کرد که کشورش به این توافقنامه امنیتی پایبند است و منتظر موضع مشابهی از سوی تهران است. در خصوص ترکیه نیز امیدوار است که  مذاکرات با ترکیه در خصوص از سرگیری صادرات نفت از منطقه کردستان عراق پیشرفت داشته باشد. 

۲۸ شهریور جاری موعد پایان اجرای توافقنامه امنیتی ایران و عراق و پاکسازی مناطق مرزی شمال غرب ایران از گروهک‌های تروریستی مسلح و تجزیه طلب بود.برچیدن مقرهای گروهک‌های تروریستی در نزدیکی مرز ایران، در چارچوب یک توافقنامه امنیتی امضا شده میان تهران و بغداد صورت گرفت. این توافقنامه همکاری‌های مشترک امنیتی ایران و عراق ۲۸ اسفند ۱۴۰۱ توسط «علی شمخانی» دبیر سابق شورای عالی امنیت ملی و مشاور امنیت ملی نخست‌وزیر عراق در بغداد امضا شد.

حضور این گروهک‌های تروریست در نزدیکی مرزهای ایران و در منطقه کردستان به دلیل تهدیداتی که بارها از سوی آن‌ها متوجه ایران شد، همواره با اعتراض شدید جمهوری اسلامی ایران روبه‌رو بود و سپاه پاسداران نیز در این مدت چندین بار مقر این گروهک‌ها را  هدف قرار داد و در نهایت تهران و بغداد به یک توافق امنیتی برای مهار این تهدیدها دست‌یافتند.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول