اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

فؤاد حسین: اجازه نمی‌دهیم از عراق به کشورهای همسایه تعدی شود

وزیر خارجه عراق که در نیویورک به سر می‌برد، تاکید کرد؛ طبق قانون اساسی کشورش، هیچ سازمان یا گروهی حق استفاده از عراق برای حمله به کشورهای همسایه را ندارد.

فؤاد حسین: اجازه نمی‌دهیم از عراق به کشورهای همسایه تعدی شود

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «فؤاد حسین» معاون نخست‌وزیر و وزیر امور خارجه عراق در حاشیه هفتاد و هشتمین دور از نشست‌های مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک در مصاحبه با خبرگزاری آناتولی در خصوص تحولات مختلف از جمله اجرای توافق امنیتی میان تهران و بغداد، همکاری امنیتی بغداد با آنکارا، سفر قریب‌الوقوع «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه به عراق، اهمیت همکاری در روابط ترکیه و عراق، پروژه «جاده توسعه» که قاره آسیا را از طریق ترکیه به اروپا متصل می‌کند و شامل مسیر زمینی و راه‌آهن به طول ۱۲۰۰ کیلومتر در خاک عراق است، اظهار نظر کرد.

مبارزه بغداد با گروه‌های مسلح تروریستی در چارچوب قانون اساسی

فؤاد حسین با اشاره به پایان مهلت ایران در ۱۹ سپتامبر طبق توافق امنیتی صورت گرفته در خصوص برچیدن اردوگاه‌های گروه‌های تروریست و تجزیه‌طلب از نزدیکی مرز ایران، گفت: «ما به قانون اساسی عراق پایبند هستیم. طبق آن هیچ سازمان یا گروهی حق استفاده از خاک این کشور برای حمله به کشورهای همسایه را ندارد.  ما نیز در چارچوب قانون اساسی با این گروه‌ها [ی مسلح تروریستی] مبارزه می‌کنیم و خوشبختانه توانستیم با گفت‌وگوی مثبت با طرف ایرانی، حملات را متوقف کنیم.

وزیر خارجه عراق افزود: «چند روز پیش در تهران بودم و دیدارهای طولانی و پرباری با همتای خود [حسین امیرعبداللهیان] و  ابراهیم رئیسی رئیس جمهور  ایران داشتم. گفت‌وگوهایی در خصوص مهلت زمانی تعیین شده و نحوه برخورد ما با گروه‌های مسلح در شمال عراق صورت گرفت. قرارداد امنیتی میان تهران و بغداد وجود دارد. همچنین بغداد و اربیل در زمینه نحوه رفتار با این گروه‌ها نیز همکاری دارند. دولت منطقه کردستان عراق نیز با گروه‌های مذکور در این زمینه رایزنی کرده و اربیل برخی از این گروه‌ها که فعالیت‌های نظامی در مرز دارند را متقاعد به عقب‌نشینی کرد و این گروه‌ها در پنج اردوگاه مستقر شدند».

 امروز ۲۸ شهریور موعد پایان اجرای توافقنامه امنیتی ایران و عراق و پاکسازی مناطق مرزی شمال غرب ایران از گروهک‌های تروریستی مسلح و تجزیه طلب است.برچیدن مقرهای گروهک‌های تروریستی در نزدیکی مرز ایران، در چارچوب یک توافقنامه امنیتی امضا شده میان تهران و بغداد صورت می‌گیرد. این توافقنامه همکاری‌های مشترک امنیتی ایران و عراق ۲۸ اسفند ۱۴۰۱ توسط «علی شمخانی» دبیر سابق شورای عالی امنیت ملی و مشاور امنیت ملی نخست‌وزیر عراق در بغداد امضا شد و ضرب‌الاجل تعیین‌شده در این توافق  ۲۸ شهریور ماه (۱۹ سپتامبر)، اعلام شد و تهران تاکید کرد که این زمان، تمدید نخواهد شد.

حضور این گروهک‌های تروریست در نزدیکی مرزهای ایران و در منطقه کردستان به دلیل تهدیداتی که بارها از سوی آن‌ها متوجه ایران شد، همواره با اعتراض شدید جمهوری اسلامی ایران روبه‌رو بود  و سپاه پاسداران نیز در این مدت چندین بار مقر این گروهک‌ها را  هدف قرار داد و در نهایت تهران و بغداد به یک توافق امنیتی برای مهار این تهدیدها دست‌یافتند. 

ناراحتی ترکیه را درک می‌کنیم

به نوشته خبرگزاری آناتولی، وزیر امور خارجه عراق در چارچوب تلاش ها برای تقویت همکاری‌های امنیتی میان آنکارا و بغداد، به تلاش‌های صورت گرفته برای خنثی‌کردن فعالیت سازمان تروریستی پ.ک.ک اشاره و تاکید کرد: قانون اساسی به هیچ گروه یا سازمانی اجازه نمی‌دهد که از خاک عراق علیه هیچ کشور دیگری فعالیت خصمانه انجام دهد، موضع ما در قبال فعالیت پ‌.ک.ک در خاک عراق نیز روشن است.

وی افزود: برای ایجاد روابط درست میان دو کشور باید منافع مشترک وجود داشته باشد و در عین حال کشورها نباید در امور داخلی یکدیگر دخالت کنند. ما ناراحتی ترکیه از حضور پ.ک.ک در نزدیکی مرزهایش را درک می‌کنیم. ترکیه، دولت عراق و دولت اربیل باید کنار هم بنشینند و طرحی را برای حل مشترک این موضوع ایجاد کنند. راهکار این مشکل از طریق مذاکرات صلح آمیز بین ترکیه و عراق حاصل می‌شود. 

فؤاد حسین در پاسخ به سوالی درباره دلیل عدم شناسایی پ.ک.ک به عنوان یک گروه تروریستی از سوی بغداد گفت: «به رویکرد دولت ترکیه توجه می‌کنیم و برای رفع نگرانی‌هایش تلاش می‌کنیم. مسئله اصلی این است که چطور باید همکاری کنیم؟ چگونه دولت فدرال اداره محلی و ترکیه می‌توانند نقشه راه طراحی‌ کنند. گزینه‌های زیادی وجود دارد. با ایران در زمینه مسائل امنیتی توافق کردیم. با ترکیه هم می‌توانیم در این زمینه رایزنی کنیم که چطور می‌توانیم امنیت ترکیه و حاکمیت عراق را به طور هم‌زمان حفظ کنیم. معتقدم که با مذاکرت به نتیجه خواهیم رسید».

سفر قریب‌الوقوع اردوغان به عراق

وی با تاکید بر این‌که انتظارات زیادی برای سفر رئیس‌جمهور ترکیه به بغداد وجود دارد، افزود: «ما مشتاقانه منتظر آمدن رئیس جمهور اردوغان به بغداد و به طور کلی عراق هستیم. روابط دو کشور در حال حاضر در سطح خوبی قرار دارد و سفر اردوغان به روابط دو کشور شتاب بیشتری بخشیده و همکاری‌ها را تقویت می‌کند».

پروژه جاده توسعه

رئیس دستگاه دیپلماتیک عراق با تاکید بر ضرورت همکاری‌های دوجانبه میان بغداد و آنکارا گفت: «ما با ترکیه روابط چند جانبه داریم. پروژه "جاده توسعه" پروژه‌ای بسیار راهبردی برای جنوب عراق بوده و هدف آن اتصال بصره به ترکیه و از آنجا به اروپا است. این یک پروژه بسیار مهم هم برای عراق و هم برای کل منطقه است».

پایان پیام/
 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول