اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان شمالی

طرح مراقبت و کنترل بیماری‌های واگیر و غیر واگیر در مدارس خراسان‌شمالی

مدیرگروه سلامت جمعیت، خانواده و مدارس معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی خراسان‌شمالی با بیان اینکه طرح مراقبت و کنترل بیماری‌های واگیر و غیر واگیر در مدارس اجرایی می‌شود، گفت: امسال نیز با آغاز سال تحصیلی در قالب بسته‌های خدمت به دانش آموزان خدمات بهداشتی، مراقبتی و درمانی ارائه می‌شود.

طرح مراقبت و کنترل بیماری‌های واگیر و غیر واگیر در مدارس خراسان‌شمالی

زهرا حسینی خبوشان، مدیرگروه سلامت جمعیت، خانواده و مدارس معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی خراسان‌شمالی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در بجنورد با بیان اینکه طرح مراقبت و کنترل بیماری‌های واگیر و غیر واگیر در مدارس اجرایی می‌شود، اظهارکرد: امسال نیز با آغاز سال تحصیلی در قالب بسته‌های خدمت به دانش آموزان خدمات بهداشتی، مراقبتی و درمانی ارائه می‌شود.

وی مهمترین برنامه‌های بهداشتی در گروه سنی نوجوانان را شامل معاینات دانش آموزان، بازدید از مدارس و آموزش بهداشت عنوان کرد و گفت: معاینات دانش آموزان در گروه سنی ۵ تا ۱۸ سال در دو سطح پزشک (توسط پزشکان) و غیر پزشک (توسط مراقبین سلامت و بهورزان) در مراکز خدمات جامع سلامت، پایگاه‌های سلامت و خانه‌های بهداشت انجام می‌شود.

مدیرگروه سلامت جمعیت، خانواده و مدارس معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی خراسان‌شمالی با بیان اینکه اکنون ۷۵ هزار و ۲۹ دانش آموز در پایه‌های هدف تحت پوشش خدمات دانشگاه هستند، افزود: بسته‌های خدمت به دانش‌آموزان پایه های اول، چهارم، هفتم و دهم ارائه می‌شود.

حسینی با اشاره به اینکه دانش آموزان گروه هدف، خدمات مراقبتی و بهداشتی پوست و مو، بیماری سل، دهان و دندان، سلامت اجتماعی، شنوایی، آسم، کنترل فشار خون و سلامت روان، قد و وزن، بینایی سنجی و تغذیه را دریافت می‌کنند، بیان کرد: دانش‌آموزان و نوجوانان در مراکز جامع خدمات شهری و روستایی شناسایی می‌شوند و پس از انجام غربالگری‌های لازم، آموزش‌ها و مراقبت‌های مورد نیاز را توسط مراقبان سلامت به صورت کاملا رایگان دریافت می‌کنند.

وی ادامه داد: تمامی دانش آموزان از نظر آلودگی پدیکولوزیس (آلودگی به شپش) غربالگری می‌شوند و درصورت مشاهده  تحت درمان و آموزش قرار می‌گیرند.

این مقام مسئول با بیان اینکه در سال تحصیلی گذشته در راستای ارتقاء سلامت دانش آموزان، آموزش تغذیه و مکمل یاری در مقطع متوسطه اول و دوم دخترانه و پسرانه در استان خراسان‌شمالی با همکاری اداره آموزش وپرورش با هدف پیشگیری از کم خونی، فقر آهن وکمبود ویتامین د انجام شد، افزود: این برنامه امسال نیز تداوم خواهد داشت و به تمام دانش آموزان دختر متوسطه اول و دوم استان ضمن آموزش تغذیه صحیح  مکمل فرفولیک حاوی آهن و اسید فولیک، مگا دوز ویتامین د نیز ارائه می‌شود.

حسینی با بیان اینکه خدمات رایگان مشاوره تغذیه به دانش آموزان استان نیز ارائه می‌شود، گفت: همچنین در پایگاه تغذیه سالم بر بوفه‌های مدارس برای ارائه مواد غذایی مجاز و سالم نظارت می‌شود.

وی از اجرای برنامه ایران اکو برای دانش آموزان نیز خبر داد و بیان کرد: در این برنامه دانش آموزان دارای اضافه وزن و چاقی توسط کارشناسان شناسایی و برای دریافت مشاوره و برنامه تغذیه‌ای به مراکز بهداشتی و خدمات جامع سلامت مراجعه می‌کنند.

حسینی با بیان اینکه خدمات بهداشت دهان و دندان نیز به منظور ارتقاء سلامت دهان و دندان دانش آموزان، افزایش شاخص دانش آموزان ۱۲ ساله بدون پوسیدگی دندان، کاهش شاخص پوسیدگی دندان دانش آموزان ۱۲ ساله، انجام می‌شود، ادامه داد: در این برنامه ضمن ارائه آموزش مستمر به دانش آموزان و والدین آن‌ها، پیشگیری نیز با انجام غربالگری و ثبت اطلاعات دهان و دندان، اجرای برنامه فلوراید تراپی در مدارس، ارائه فیشورسیلانت تراپی به دانش آموزان و ترویج فرهنگ تغذیه سالم انجام می‌شود.

مدیرگروه سلامت جمعیت، خانواده و مدارس معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی خراسان‌شمالی عنوان کرد: خدمات درمانی سطح یک داندان پزشکی نیز در مراکز خدمات جامع سلامت ارائه می‌شود.

وی یادآوری کرد: مطابق با شیوه نامه ابلاغی وزارت بهداشت، چک لیستی آماده شده که به تمام شهرستان‌ها و اداره کل آموزش و پروش استان ارسال و تیم‌های ارزیابی معاونت نیز در برنامه هفتگی بر اجرای شیوه‌نامه در مدارس نظارت می‌کنند.

حسینی با اشاره به اینکه در همین راستا، مدارس در ارزیابی‌های دوره‌ای، امتیازبندی می‌شوند، خاطرنشان کرد: مدارسی که نتوانند، حداقل امتیاز  را کسب کنند پیشنهادها و راه کارهایی را دریافت می‌کنند.

پایان پیام/س

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول