اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت  /  علم و فن آوری ایران

مشارکت 142 نخبه خارج از کشور در پروژه‌هایی برای حل مشکلات کشور

مرکز تعاملات بین‌المللی علم و فناوری به تازگی گزارش عملکرد 2 سالانه خود را از همکاری‌های بین‌المللی علم و فناوری و همچنین همکاری با نخبگان غیر ایرانی یا ایرانی خارج از کشور منتشر کرده است.

مشارکت 142 نخبه خارج از کشور در پروژه‌هایی برای حل مشکلات کشور

گروه علم و پیشرفت خبرگزاری فارس؛ مرکز تعاملات بین‌المللی علم و فناوری در معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری به تازگی گزارش عملکرد سال 1400 و 1401 خود را منتشر کرد. همکاری با نخبگان و متخصصان خارج از کشور، توسعه بازار بین‌المللی محصولات دانش‌بنیان و خلاق و توسعه همکاری‌های فناورانه بین‌المللی، سه بخشی هستند که عملکرد این مرکز در آن‌ها ارائه شده است.

بر اساس این گزارش، در دو سال گذشته 266 کارت اقامت ویژه به «نخبگان و متخصصان غیر ایرانی» اعطا شده است. اقامت ویژه برای نخبگان اتباع خارجی، فرصتی است تا آن‌ها بتوانند از مزایای شهروند ویژه در ایران استفاده کنند. اقامت 3، 5 و 10 ساله، امکان دریافت سیم‌کارت، گواهینامه و مواردی از این دست، از جمله خدماتی است که به دارندگان این نوع اقامت اعطا می‌شود. 111 نفر نیز به عنوان عضو هیأت علمی در دانشگاه‌ها جذب شده‌اند.

این مرکز، همچنین 142 پروژه جایگزین خدمت سربازی را در 2 سال گذشته برای «نخبگان ایرانی خارج از کشور» در نظر گرفته است.

مرکز تعاملات بین‌المللی علم و فناوری، همکاری با نخبگان ایرانی خارج از کشور را در قالب سامانه‌ای تحت عنوان «آی‌کانکت» دنبال می‌کند. بر اساس آمار اعلامی در این سامانه، از زمان راه‌اندازی سامانه تاکنون، 285 درخواست همکاری برای تأسیس شرکت‌های نوپا یا استارت‌آپ‌های دانش‌بنیان ثبت شده است. 348 نفر نیز به عنوان استاد مدعو و یا دوره فرصت مطالعاتی و 1262 مورد نیز به عنوان محقق پسادکتری درخواست خود را به مرکز ارسال کرده‌اند. از سوی دیگر 650 نفر نیز متقاضی دریافت پروژه جایگزین خدمت بوده‌اند.

درخواست همکاری از سوی نخبگان ایرانی خارج از کشور، در مجموع نزدیک به 9000 مورد بوده است که 7500 مورد از آن‌ها به همکاری موفق منجر شده است. 

گفتنی است، نخبگان ایرانی که در 200 دانشگاه سطح بالای جهان تحصیل کرده‌اند، مخاطب برنامه «آی‌کانکت» هستند و بر اساس گزارش‌های اعلامی دیگر، در حال حاضر حدود 110 نفر از برترین متخصصان و کارآفرینان ایرانی خارج از کشور با حمایت معاونت علمی و فناوری خدمت سربازی خود را به صورت انجام پروژه علمی گذرانده‌اند.

در بخش دیگری از گزارش عملکرد مرکز تعاملات بین‌المللی علم و فناوری، به میزان صادرات محصولات دانش‌بنیان اشاره شده است. مطابق با این گزارش، دانش‌بنیان‌ها در دو سال گذشته نزدیک به 1.5 میلیارد دلار، صادرات رسمی داشته‌اند و در سال 1401، تعداد محصولات صادراتی دانش‌بنیان به 672 محصول و تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان صادراتی به 411 عدد رسیده است.

همکاری مشترک شرکت‌های ایرانی و خارجی در 53 پروژه تحقیق و توسعه نیز از نمونه‌های همکاری بین‌المللی در حوزه علم و فناوری عنوان شده است.

 

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول