اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  چهارمحال و بختیاری

رعایت بهداشت فردی بهترین راه پیشگیری از آنفلوآنزاست

رئیس مرکز بهداشت چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه بهترین راه برای پیشگیری از ابتلا به آنفلوآنزا رعایت بهداشت فردی است، گفت: همه افراد خصوصا زائران عتبات و عالیات در صورت مشاهده هرگونه علائم، سردرد، حالت تهوع و سستی به پزشک مراجعه کرده و از قرار گرفتن در معرض اجتماعات خانوادگی و محل کار خودداری کنند.

رعایت بهداشت فردی بهترین راه پیشگیری از آنفلوآنزاست

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرکرد، به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد، علی احمدی با اشاره به تفاوت‌های بیماری آنفولانزا و سرماخوردگی، گفت: آنفولانزا یک بیماری ویروسی است، این بیماری از اواخر شهریورماه هم‌زمان با شروع فصل سرما در استان آغاز و تا اوایل بهار ادامه دارد.

رئیس مرکز بهداشت چهارمحال و بختیاری در ادامه با بیان اینکه آنفولانزا به سه نوع A، B و C تقسیم می‌شود، افزود: از ابتدای سال‌جاری تا کنون ۵۴۱ نمونه آنفلوآنزا گرفته شده است، از این تعداد ۲۸ مورد مثبت بوده که هفت مورد آن مربوط به آنفولانزای نوع A و ۲۱ مورد آن مربوط به نوع B بوده است.

وی در ادامه اضافه کرد: هر ۲۸ مورد با توجه به علائم و نمونه گرفته شده در بیمارستان بستری شدند، خوشبختانه مرگ و میری جهت ابتلا به آنفولانزا در استان وجود نداشته است.

احمدی با اشاره به اینکه بهترین راه برای پیشگیری از ابتلا به آنفولانزا رعایت بهداشت فردی و دهانی است، تصریح کرد: همه افراد خصوصا زائران عتبات و عالیات در صورت مشاهده هرگونه علائم، سردرد، حالت تهوع و سستی به پزشک مراجعه کرده و از قرار گرفتن در معرض اجتماعات خانوادگی و محل کار خودداری کنند، بیماری افراد بین ۳ تا ۵ روز طول می‌کشد و لازم است طی این مدت افراد قرنطینه شوند.

رئیس مرکز بهداشت استان ادامه داد: همچنین افراد از مصرف خودسرانه دارو‌ نیز پرهیز کنند، با مراجعه به پزشک، مصرف مایعات و استراحت بیماری آن‌ها مدت زمان کوتاه‌تری بهبود می‌یابد، لازم است بدانید در بیماری‌های مثل سرماخوردگی، آنفولانزا و کرونا مصرف آنتی بیوتیک تاثیری ندارد.

احمدی گفت: جهت کاهش افراد ابتلا به سرماخوردگی و یا آنفولانزا افراد از روبوسی و دست دادن با اعضای خانواده خصوصا افراد باردار و کودکان اجتناب کنند.

وی با اشاره به اینکه تا کنون از سوی وزارت بهداشت هیچ‌گونه واکسن آنفولانزا توزیع نشده است، بیان کرد: در بخش خصوصی ممکن از واکسن‌هایی از قبل و با تاریخ انقضا وجود داشته باشد، اما تا کنون هیچ واکسن آنفولانزایی وارد استان نشده است و مراحل وارد کردن واکسن به استان در حال پیگیری است.

رئیس مرکز بهداشت استان، یادآور شد: هرساله با توجه به سویه‌های جدیدی که سبب آنفولانزا می‌شود، واکسن ساخته می‌شود، البته تزریق واکسن از ابتلا به بیماری صد در صد پیشگیری نمی‌کند اما تا حد بسیار زیادی مانع ابتلا به بیماری افراد مستعد و مبتلا به بیماری‌های مزمن می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در هفته آینده واکسن آنفولانزا توزیع می‌شود، خاطرنشان کرد: امکان واکسیناسیون از اواخر شهریورماه تا اویل آبان‌ماه برای افراد وجود دارد.

سمیه جوادی معاون فنی مرکز بهداشت استان نیز با اشاره به اینکه آنفولانزا و سرماخوردگی علائم مشترک ۷۰ درصدی با یکدیگر دارند، بیان داشت: کسانی که دچار آنفولانزا شده باشند علائم به صورت ناگهانی و به صورت بحرانی در آن‌ها بروز پیدا می‌کند اما در بیماری سرماخوردگی فرد از ۲ تا سه روز قبل دچار کسالت و رخوت می‌شود.

وی ادامه داد: عموما در سرماخوردگی سر درد‌های شدید و بدن درد وجود ندارد اما در آنفولانزا این موارد مشهود است، یکی از علائم بسیار مهم در آنفولانزا تجربه بدن درد شدید خصوصا در استخوان‌های پهن بیمار است.

جوادی با اشاره به اینکه تبی که فرد در آنفولانزا تجربه می‌کند، تب‌های طول کشنده است اما در سرماخوردگی تب ممکن است یک روز طول بکشد، افزود: بر حسب این علائم افراد در منزل می‌توانند به تشخیص بیماری خود در رابطه با سرماخوردگی و یا آنفولانزا بودن آن پی ببرند، اما برای تشخیص بهتر افراد خصوصا کسانی که بیماری‌های پر خطر و پیش‌ زمینه‌ای دارند، لازم است به پزشک مراجعه کنند.

وی یادآور شد: دریافت واکسن آنفولانزا برای همه افراد توصیه نمی‌شود، خصوصا افرادی که حساسیت شدید به سفیده تخم مرغ دارند، اما مادران باردار برای حفظ جان خود و نوزاد از ابتلا به بیماری آنفلوآنزا تا ۲ هفته بعد از زایمان حتما باید واکسن تزریق کنند.

پایان پیام/ ۶۸۰۴۰

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول