اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت

تحلیل کلان‌داده | کاربران در شبکه‌های اجتماعی در مورد «یارانه» چه می‌گویند؟

بررسی داده‌های مربوط به کاربران شبکه‌های اجتماعی مختلف نشان می‌دهد که موضوع یارانه‌ها با واکنش‌های مثبت و منفی فراوانی روبرو بوده است و در مرکز توجه کاربران قرار دارد.

تحلیل کلان‌داده | کاربران در شبکه‌های اجتماعی در مورد «یارانه» چه می‌گویند؟

به گزارش گروه علم و پیشرفت خبرگزاری فارس، موضوع یارانه، یکی از پرونده‌های باز در مدیریت اقتصادی کشور است. یک مرکز پژوهشی در گزارشی آماری و پژوهشی به این موضوع از دریچه شبکه‌های اجتماعی پرداخته است. این گزارش که سه شبکه اجتماعی توییتر، اینستاگرام و تلگرام را در سال 1401 بررسی کرده است، نشان می‌دهد که موضوع یارانه‌ها یکی از دغدغه‌های مهم کاربران فارسی زبان بوده است.

یک میلیون محتوا در مورد یارانه

به گزارش مرکز پژوهشی بتا، در سال 1401، یک میلیون محتوا در سه شبکه اجتماعی توییتر، اینستاگرام و تلگرام منتشر شده است. بیشترین محتوا در تلگرام منتشر شده است. کانال‌های تلگرامی 690 هزار پست پیرامون یارانه‌ها منتشر کرده‌اند. این آمار در توییتر بسیار کمتر است و کاربران 250 هزار محتوا در این خصوص منتشر کردند و کاربران اینستاگرام نیز 68 هزار پست پیرامون موضوع یارانه نشر داده‌اند.

برخلاف آمار محتوا که تلگرام در رده نخست قرار داشت، از نظر کاربر، در توییتر کاربران بیشترین پیرامون یارانه‌ها پست منتشر کرده‌اند. 90.7 هزار توییتری در سال گذشته پیرامون یارانه‌ها توییت زده‌اند. در تلگرام 42 هزار کانال به این موضوع پرداخته بودند و در اینستاگرام نیز 24 هزار صفحه در این خصوص فعالیت داشته‌اند.

توییتری‌های ناراضی

با بررسی رویکرد کاربران نسبت به سیاست یارانه‌ها، مشخص شد که کاربران اینستاگرام رویکردی خنثی و خبری در این خصوص داشته‌اند. در اینستاگرام 62 درصد کاربران رویکردی خنثی داشتند، 19 درصد رویکردی انتقادی و 12 درصد رویکردی تخریبی داشتند و تنها 8 درصد پست‌هایی مثبت و حاوی تحسین و تمجید منتشر کردند.

اما در توییتر که به لطف ایلان ماسک باید آن را ایکس بنامیم، اوضاع فرق می‌کند. با اینکه 38 درصد توییت‌ها پیرامون موضوع یارانه‌ها مثبت بوده‌اند، اما 31 درصد انتقادی و 28 درصد تخریبی نیز مشاهده شد و این یعنی 59 درصد از کاربران توییتر، نسبت به این موضوع ناراضی بوده‌اند. در توییتر تنها 3 درصد رویکرد خنثی منتشر شد.

پرتکرارترین موضوعات؛ واکنش به تغییر سیاست‌ها

اما شاید مهم‌ترین بخش گزارش مرکز پژوهشی بتا، موضوعات مهم و پرتکرار باشد. در هر دو بستر توییتر و اینستاگرام، موضوعات اصلی که کاربران درخصوص یارانه‌ها تولید محتوا کرده‌اند بررسی شده است و در اینجا سه موضوع اصلی هر بستر را مرور می‌کنیم.

در توییتر، پرتکرارترین موضوع با 38 درصد، «سیاست افزایش یارانه معیشتی» بود که 77 درصد رویکرد مثبت را نیز به همراه داشت. پس از آن، «واکنش به تغییر سیاست پرداخت یارانه» بود با 20 درصد، که 55 درصد از کاربران رویکردی انتقادی نسبت به آن داشتند و در رتبه سوم نیز مربوط به موضوع «واکنش به نرخ یارانه پرداختی» بود که 14 درصد از محتوا در این خصوص بود و 55 درصد از کاربران رویکردی انتقادی و 18 درصد نیز رویکردی تخریبی نسبت به این موضوع داشتند.

در اینستاگرام نیز پرتکرارترین موضوع با 21 درصد، «واکنش به تغییر سیاست تخصیص یارانه‌ها» بوده است که 60 درصد از کاربران رویکردی انتقادی و 25 درصد نیز رویکردی تخریبی نسبت به این موضوع داشتند. دومین موضوع پرتکرار، «خبر واریز یارانه‌ها» بوده است با 18 درصد از آمار که تقریبا تمام آن رویکردی خنثی داشته است. موضوع پرتکرار سوم نیز مربوط به «واکنش به سیاست تغییر نظام پرداخت یارانه‌ها» بوده است که 12 درصد از آمار مربوط به این موضوع بوده است و حدود 55 درصد از رویکرد به آن نیز مثبت بوده است.

 

نگرانی از افزایش قیمت دلار و تورم

دیگر بخشی که بتا منتشر کرده، ابر کلمات توییت‌های مربوط به یارانه‌ها است، که نشان می‌دهد کلمات دلار و قیمت، جزو بیشترین کلمات استفاده شده از سوی کاربران هستند و می‌توان نتیجه گرفت که افزایش قیمت دلار و افزایش قیمت کالاها، از بزرگترین نگرانی‌های کاربران هستند. 15 کلمه پرتکرار در توییتر پیرامون موضوع به شرح زیر هستند: یارانه، دولت، دلار، قطع، قیمت، خرید، کالا، سال، ایران، واریز، نان، ارز، افزایش، پرداخت، حذف.

این روند در اینستاگرام نیز تقریبا تکرار شده است و کلمات پرتکرار به دست آمده در پست‌های اینستاگرامی به شرح زیر بوده اند: یارانه، قیمت، دولت، ایران، خبر، نان، تومان، رئیس جمهور، کشور ، پرداخت، افزایش، طرح، کالا، واریز، معیشتی.

روسای جمهور، در صدر توجه‌ها

بررسی شخصیت‌های پرتکرار پیرامون مبحث یارانه‌ها در گزارش مرکز بتا نشان می‌دهد که سه رئیس جمهور ایران یعنی آقایان رئیسی، روحانی و احمدی‌نژاد، به ترتیب پرتکرارترین شخصیت‌های مربوط به این موضوع هستند. پس از آن‌ها نام افرادی چون محسن رضایی، اسحاق جهانگیری، محمد مخبر، احسان خاندوزی و رهبر انقلاب به چشم می‌خورد.

 

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول