اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  فارس

تشریح عملکرد و اقدامات حوزه صنایع‌دستی استان فارس در دولت سیزدهم

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس عملکرد و اقدامات صنایع دستی فارس را در دولت سیزدهم تشریح کرد.

تشریح عملکرد و اقدامات حوزه صنایع‌دستی استان فارس در دولت سیزدهم

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، سید مؤید محسن نژاد گفت دو سال گذشته بیش از 3000 شغل در حوزه صنایع‌دستی استان ایجادشده و تعهد اشتغال در این حوزه‌ بیش از ۱۰۰ درصد محقق شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس گفت: یکی از مهم‌ترین راهکارهای بروز رسانی تولید درزمینه های کمی و کیفی آموزش است و در همین راستا 640 کلاس آموزش صنایع‌دستی برگزار شد و همچنین در 15 زندان استان فارس تعداد 550 نفر زندانی از آموزش صنایع دستی بهره مند شدند.

محسن نژاد حمایت از صنعتگران را در امر درآمدزایی بسیار بااهمیت دانست و تصریح کرد: در این راستا در دولت سیزدهم در 42 نمایشگاه داخلی و 4 نمایشگاه خارجی شرکت داشته ایم.

وی افزود: ثبت و رونمایی از 2 برند صنایع‌دستی خاتم سروناز و خاتم خاتون شیراز نیز داشته‌ایم که در صنایع‌دستی یکی از مهم‌ترین اقدامات و راهکارها جهت بازاریابی ، تبلیغات و فروش صنایع دستی است. 

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس عنوان کرد: صدور مجوزات سه‌گانه کارت شناسایی، کارت انفرادی وکارت کارگاهی به تعداد 7600 مورد از دیگر کارهای انجام‌شده در این حوزه بود و همچنین با احیای رشته صنایع‌دستی سیاه‌چادر و اوبی بافی زمینه را برای احیای مجدد و بازنده سازی دیگر رشته‌های فراموش‌شده فراهم کردیم.

محسن نژاد درزمینه شناسایی و ثبت شهر و روستاهای ملی صنایع‌دستی گفت: شهر خشت کازرون (حصیربافی)، روستای کندازی مرودشت (رواربافی) و روستای تنگ چوگان کازرون (رند بافی) از موضوعات مهم بود که در دولت سیزدهم انجام گرفت.

وی گفت: 78 میلیارد تومان پرداخت تسهیلات از تبصره 18 و تبصره 16 مشاغل خانگی بنیاد برکت از دیگر عملکردهای این اداره کل بود که به صنعتگران فعال استان فارس پرداخت شد تا در زمینه تولید محصول و رفع موانع تولید حوزه خود گام بردارند.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس بیان کرد: میزان صادرات صنایع‌دستی به انضمام زیورآلات سنتی 3 میلیون و هفتصد هزار دلار به کشورهای ایتالیا، قطر، آلمان و روسیه بوده است.

وی ادامه داد: اخذ23 مهر اصالت یونسکو، درجه هنری نشان ملی هنرمندان نیز از عملکردهای 2 ساله دراین حوزه بوده که امسال نیز در آذرماه 1402 همایش مربوطه به میزبانی استان فارس برگزار خواهد شد.

محسن نژاد به 35 کارگاه رایگان و حمایتی اشاره کرد و گفت: واگذاری کارگاه‌های تولیدی به هنرمندان شاخص صنایع‌دستی طی تفاهم‌نامه با بهزیستی و بنیاد شهید استان فارس در دولت سیزدهم انجام‌گرفته است.

وی افزود: 6 خانه صنایع دستی گره چینی ، تذهیب و گل و مرغ و کهربا نیز در استان فارس طی این 2 سال راه اندازی شد که مراکز مهمی جهت آموزش و تربیت هنرمندان صنایع دستی می باشد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس همچنین به موقعیت شیراز به‌عنوان شهر جهانی صنایع‌دستی اشاره کرد و گفت: در جهت حفظ و ارتقاء این جایگاه نیز اقدامات مناسبی انجام پذیرفت به‌طوری‌که 6 سردیس از شاخص‌ترین هنرمندان پیشکسوت صنایع‌دستی ساخته و در محل باغ جهان نمای شیراز در معرض دید عموم قرار گرفت و پیگیری نام‌گذاری تعدادی از معابر شیراز به نام صنایع‌دستی در دست اقدام است. 

وی در پایان افزود: معاونت صنایع‌دستی این اداره کل همچنین عنوان رتبه نخست معاونت‌های صنایع‌دستی کشور را در سال 1401 به خود اختصاص داد.

 

پایان پیام/ن

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول