اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

امضای بسته اسناد همکاری دستاورد سفر رئیس پارلمان تاجیکستان به چین

در چارچوب سفر رسمی رئیس مجلس ملی و شهردار پایتخت تاجیکستان به چین چندین سند امضا و بر لزوم گسترش همکاری بین دو کشور در زمینه‌های مختلف تأکید شد.

امضای بسته اسناد همکاری دستاورد سفر رئیس پارلمان تاجیکستان به چین

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در دوشنبه، در چارچوب سفر رسمی «رستم امامعلی» رئیس مجلس ملی و شهردار پایتخت تاجیکستان به چین دو طرف با هدف تعمیق تعاملات بین دو کشور چندین سند جدید امضا کردند.

رئیس مجلس ملی و شهردار شهر دوشنبه تاجیکستان طی این سفر با «ژائو لجی» رئیس کمیته دائمی کنگره ملی خلق چین دیدار کرد و همکاری دو کشور را مورد بررسی قرار دادند.

رستم امامعلی ضمن تشکر از حمایت‌های طرف چینی از اجرای پروژه‌های مهم اجتماعی و اقتصادی تاجیکستان، بر لزوم گسترش همکاری‌ها در زمینه‌های حمل و نقل، انرژی، صنعت، علم و آموزش، بهداشت و درمان، دفاع و امنیت تاکید کرد.

ضمن بررسی موضوعات همکاری در چارچوب سازمان ملل متحد، سازمان همکاری شانگهای، کنفرانس تعامل و اعتمادسازی در آسیا و همچنین سایر سازمان‌های منطقه‌ای و بین‌المللی دو طرف به مسائل مبارزه جمعی علیه تروریسم و افراط‌گرایی، جدایی‌طلبی، جرائم سازمان‌یافته فراملی، از جمله قاچاق مواد مخدر، جرائم سایبری و سایر تهدید امنیتی توجه کردند.

اظهار اطمینان شد که توافق‌نامه همکاری بین مجلس ملی تاجیکستان و کمیته دائمی کنگره ملی خلق چین به تقویت روابط نزدیک و قابل اعتماد بین دولتی و ایجاد شرایط قانونی لازم برای توسعه روابط تجاری و اقتصادی و سایر زمینه‌های همکاری کمک می‌کند.

در چارچوب این دیدار مراسم امضا چندین سند مهم برگزار شد.

بدین ترتیب، «ذوقی ذوقی‌زاده» وزیر توسعه اقتصادی و تجارت تاجیکستان و «دنگ بو سین» معاون آژانس توسعه همکاری‌های بین‌المللی چین، نامه‌ مبادله‌ای در مورد کمک مالی چین به مبلغ 2 میلیون دلار برای ساخت سالن کنفرانس در مجتمع دولتی تاجیکستان امضا کردند.

همچنین نامه مبادله‌ای در مورد مطالعات فنی قبلی پروژه شهر هوشمند در شهر دوشنبه به امضا و گام مهمی در زمینه همکاری‌های حمل‌و‌نقل برداشته شد.

«ظاهر سعید‌زاده» سفیر تاجیکستان در پکن و «لین جی» معاون وزیر تجارت چین اقدامی را در مورد انتقال تجهیزات حمل‌و‌نقل ساختمانی شهری ارائه کردند که به این کشور از جانب چین به صورت رایگان ارائه شده است.

رئیس مجلس ملی و شهردار پایتخت طی این سفر با فعالیت مرکز نمایشگاه و آزمایشگاهی «شهر هوشمند» واقع در منطقه «هایدیان» شهر پکن آشنا شد.

رستم امامعلی در چارچوب این سفر همچنین با «این یون» شهردار پکن تفاهم‌نامه دوستی و همکاری بین پایتخت‌های دو کشور را امضا کردند.

رئیس مجلس ملی و شهردار پایتخت تاجیکستان نیمه دوم 20 آگوست در چارچوب یک سفر رسمی وارد چین و در فرودگاه بین‌المللی شهر پکن مورد استقبال معاون کنگره ملی خلق چین در امور آموزش، علم، فرهنگ، بهداشت و سایر مقامات رسمی قرار گرفت.

پایان پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول