اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

سرمایه‌گذاری 2.6 میلیارد دلاری تجار چین در اقتصاد تاجیکستان

رئیس جمهور تاجیکستان در ادامه سفر خود به چین با نمایندگان شرکت‌های معتبر سرمایه‌گذاری و تجاری این کشور دیدار کرد.

سرمایه‌گذاری 2.6 میلیارد دلاری تجار چین در اقتصاد تاجیکستان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در دوشنبه، «امامعلی رحمان»، رئیس جمهور تاجیکستان در «شیان» چین با نمایندگان بیش از 40 شرکت معتبر سرمایه‌گذاری و تجاری این کشور دیدار و گفت‌وگو کرد.

بنابر سخنان رئیس جمهور تاجیکستان نشست امروز به توسعه دوستی و همکاری بین دولت ها و مردم دو کشور انگیزه جدی خواهد بخشید.

رحمان در ادامه افزود: همکاری‌های مثمر ثمر بین تاجیکستان و چین در سال گذشته میلادی امکان افزایش 40 درصدی حجم تجارت متقابل را فراهم کرد.

وی افزود:در قلمرو تاجیکستان بیش از 100 شرکت با مشارکت سرمایه‌گذاران چینی در زمینه‌های مختلف اقتصاد فعالیت می‌کنند.

رئیس جمهور تاجیکستان ادامه داد: به طور کلی، طی 10 سال گذشته، سرمایه‌گذاران چینی 2.6 میلیارد دلار در اقتصاد تاجیکستان سرمایه‌گذاری‌ کرده‌اند که بیش از 57 درصد از آن با سرمایه‌گذاری‌های مستقیم مرتبط است.

رحمان در بخش دیگری توجه نمایندگان شرکت‌های چینی را به حوزه‌های سودآور و امیدوارکننده برای هر دو کشور از جمله همکاری در زمینه انرژی آبی، صنعت، توسعه صنعت معدن، متالورژی، تولید مصالح ساختمانی و ایجاد مراکز لجستیکی جلب کرد.

رئیس جمهور تاجیکستان تاکید کرد: تشکیل مناطق صنعتی و ایجاد بنگاه‌های اقتصادی در زمینه صنایع متالورژی، سیمان، نساجی، پوشاک، پالایش نفت و تولید محصولات شیمیایی می‌تواند زمینه‌های مفیدی برای همکاری دو طرف باشد.

وی همچنین طی این دیدار در مورد استفاده از فرصت‌های موجود در زمینه‌های کشاورزی از جمله سرمایه‌گذاری در صنعت تولید، فرآوری و صادرات میوه و سبزیجات اظهار نظر کرد.

بنابر سخنان رحمان، تاجیکستان به منظور توسعه همکاری‌ها در حوزه اولویت‌دار گردشگری، طی 5 سال گذشته ترجیحات و امتیازات جذابی را برای سرمایه‌گذاران و شرکت‌ها برای توسعه زیرساخت‌های گردشگری ارائه کرد.

در پایان این دیدار رئیس جمهور تاجیکستان از محافل تجاری چین برای انجام سفر به کشورش دعوت به عمل آورد و گفت که دولت تاجیکستان آماده بررسی و حمایت پیشنهادات سرمایه‌گذاران چینی در زمینه برقراری همکاری متقابل سودمند در حوزه‌های فوق الذکر می‌باشد.

شایان ذکر است که امروزه بیش از 170 پروژه سرمایه‌گذاری به ارزش بیش از 8 میلیارد دلار در تاجیکستان در حال اجرا قرار دارند.

قانون فعلی تاجیکستان بیش از 240 نوع ضمانت و مزایا، از جمله بیش از 100 ترجیحات مالیاتی و گمرکی و تسهیلات را برای سرمایه‌گذاران پیش‌بینی کرده است.

عضویت تاجیکستان در سازمان تجارت جهانی و تعدادی دیگر از کنوانسیون‌های بین‌المللی برای حمایت از حقوق سرمایه‌گذاران نیز گواهی بر انطباق قوانین این کشور با استانداردهای بین‌المللی است.

تاجیکستان دارای یک اقتصاد در حال توسعه متنوع است. این کشور در حال ایجاد همکاری‌های مثمر ثمر با تمام ساختارهای مالی بین‌المللی است و با 110 کشور مختلف جهان روابط اقتصادی دارد.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول