اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

حمایت تمام‌قد آمریکا از «ترانس خزر» برای دور زدن روسیه

محقق ارشد مرکز مطالعات پسا شوروی گفت: ایالات متحده به کشورهای آسیای مرکزی مسیر ناکارآمد ترانس خزر را به عنوان جایگزین برای دور زدن مسیرهای تجاری از روسیه ارائه می‌دهد.

حمایت تمام‌قد آمریکا از «ترانس خزر» برای دور زدن روسیه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در بیشکک، «استانیسلاو پریچین» محقق ارشد مرکز مطالعات پساشوروی (موسسه تحقیقات ملی اقتصاد جهان و روابط بین‌الملل «پریماکف» در آکادمی علوم روسیه) گفت: ایالات متحده برای دور زدن روسیه، به کشورهای آسیای مرکزی یک مسیر تجاری ناکارآمد را ارائه می‌دهد.

پریچین خاطر نشان کرد: مسیر ترانس خزر که روسیه را دور می‌زند، طرح قدیمی آمریکا برای ایجاد اختلال در ارتباط حمل‌و‌نقل مسکو با کشورهای همسایه است. این برنامه مرده متولد شده است، اگرچه اکنون ابتکاراتی برای احیای مجدد آن وجود دارد.حتی درخواستی از سوی کشورهای آسیای مرکزی و قفقاز جنوبی وجود دارد، زیرا زنجیره تامین کالا از اتحادیه اروپا پیچیده‌تر شده و سازماندهی آن سخت خواهد بود.

وی ادامه داد: قزاقستان دو بندر بزرگ دارد، آذربایجان در حال توسعه بنادر است. بنادر این دو کشور ظرفیت پذیرش 5 تا 7 میلیون تن در سال را دارند و راه آهن «ترانس سیبری» سالانه 200 میلیون تن بار را جابجا می‌کند.همچنین مشکل کم عمق شدن دریای خزر وجود دارد که باعث کاهش حمل بار در منطقه می‌شود.

به عقیده محقق ارشد مرکز مطالعات پسا شوروی، آمریکا برای متقاعد کردن کشورهای آسیای مرکزی برای امتناع از تجارت با روسیه و ترانزیت کالا از طریق آن، نشست‌های مختلفی برگزار می‌کند، اما ما به ازای مناسبی ندارد.

پایان پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول