اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان رضوی

برای حل مشکلات اجتماعی باید از ظرفیت تشکل های مردمی استفاده کرد

استاندار خراسان رضوی با تاکید بر نقش مردم در حل مسائل کشور گفت: تشکل‌های مردمی بهتر می‌توانند مشکلات جامعه را حل کنند چون از نزدیک با مشکلات مردم ارتباط داشته و از آن‌ها خبر دارند.

برای حل مشکلات اجتماعی باید از ظرفیت تشکل های مردمی استفاده کرد

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، یعقوبعلی نظری در همایش استانی تشکل‌های مردم نهاد درباره لزوم ایجاد این تشکل‌ها اظهار کرد: تشکل‌ها با هدف خدمتگزاری، اثرگذاری و خدمت به مردم پدید آمده‌اند.

وی ادامه داد: حضور و نقش مردم در نگاه اسلامی، اعتقادی و نظام مقدس جمهوری اسلامی کاملاً مشخص است؛ این نقش پررنگ در حکمرانی و حاکمیت اسلامی جز با سامان یافتن و انسجام تشکل‌های مردم نهاد میسر نخواهد شد. 

نظری با بیان این که مردم در هر صورت نقش خودشان را در ارتباط با نظام و حمایت از دستاوردهای انقلاب انجام می‌دهند عنوان کرد: حضور در انتخابات و راهپیمایی‌ها یکی از این عرصه‌هاست؛ اما نقش‌ها و حوزه‌های دیگری هم وجود دارند که باید دسته‌بندی شوند؛ مانند تشکل‌ها که وجودشان در جامعه حائز اهمیت است.

استاندار خراسان رضوی تاکید کرد: ماهیت نظام مقدس اسلامی که اصالت امور و حضور را برای مردم مهم دانسته، بر این اساس است که کارها توسط خود مردم انجام شود. برای حل مسائل باید مسئله محور حرکت کنیم و این حرکت هم می‌بایست با محوریت خود جامعه انجام شود. 

نظری با بیان اینکه در این راستا حاکمیت باید نقش خودش را به حداقل برساند، تصریح کرد: حاکمیت باید در حوزه زیرساخت‌ها و بسترسازی وارد شود و مسیر را برای گروه‌های مختلف جامعه هموار کند. 

وی متذکر شد: هر میزان تصدی‌گری حاکمیت بیشتر شود، نقش مردم کاهش می‌یابد. بنابراین باید تلاش کنیم نقش و حضور مردم را بیشتر کرده و عرصه‌های گوناگون را در اختیار تشکل‌های مردمی قرار دهیم. 

نظری با اشاره به اینکه تشکل‌ها، مشکلات و استعدادهای مردمی را خوب می‌شناسند، افزود: این درون‌جوشی برای حل مسائل مهم مردم اهمیت فراوانی دارد و مبتنی بر واقعیت و ضرورت‌ها است. پس باید حاکمیت به اندازه و ضرورت وارد شود و امور را به عهده مردم بگذارد.

استاندار خراسان رضوی اظهار کرد: بر اساس اعتقادات ما این رابطه عرضی است؛ یعنی کار دلی، به صورت هم‌افزایی و حرکت جبهه‌ای است. در مقابل آن رابطه طولی را به معنی امر و نهی داریم که جوابگوی پیشبرد اهداف در این حوزه نیست. بنابراین زمانی که خدمت دهنده، مردم و خدمت گیرنده، مردم باشد یک رابطه عرضی ایجاد می‌شود. 

وی امنیت را وظیفه اول حاکمیت دانست و گفت: امنیت زمانی پایدار است که مبتنی بر حضور مردم باشد. هر چه نقش حاکمیت را کم و نقش اجرایی مردم را در قالب تشکل‌ها بیشتر کنیم، به اهداف نظام مقدس اسلامی نزدیک‌تر می‌شویم.

دشمن به دنبال تخریب قدرت نرم مردم است

معاون وزیر و رئیس سازمان امور اجتماعی کشور نیز در این مراسم گفت: گاهی بعضی مسائل در حدی تشدید می‌شود که دغدغه می‌شود، همیشه مسائل و آسیب‌هایی وجود دارد که درصدی از آنها به نگون سازی ساختارها منجر می‌شود و باعث هدر دادن سرمایه‌های کشور می‌شود که زیبنده ایران اسلامی نیست.

محمد عباسی افزود: یک سری آسیب‌ها ارزش‌های کشور را تخریب می‌کند، در این صورت نباید غفلت کرد، این سال‌ها دشمن فهمید ایران در بعضی موارد علمی جز ۵ کشور جهان است، زیرا با پیمودن راهبردهای اساسی رهبر انقلاب میانبرهایی را طی کردیم و در خیلی جاها در جایگاه نخست دنیا قرار گرفتیم که این امر دلیل کینه دشمن شده است.

عباسی تصریح کرد: دشمن رشد و تعالی را در جامعه اسلامی نمی‌دیدند و اسلام را باعث عقب ماندگی می‌دانستند، باور نمی‌کردند که ما جز ۵ کشور جهان در بعضی مسائل علمی باشیم، این امر باعث شد تا به ترور جوانان نخبه و تحریم کشور ما بپردازند، در کنار این‌ها خواستند با ایجاد اغتشاشات سال گذشته به آسیب ها دامن بزنند.

رئیس سازمان امور اجتماعی کشور،  با تاکید بر اینکه در این راستا همه ارکان باید پای کار باشند، گفت: باید از گروه‌های مردمی استفاده کنیم، مانند همین جمعیتی در جامعه که احساس مسئولیت کردند و بلند شدند و در کنار مسئولان قرار گرفتند و باعث جرات ما در برابر دشمن شدند.

وی با اشاره به اینکه، این چیزی است که دشمن فهمیده و به دنبال تخریب آن با ایجاد یاس و متلاطم کردن جامعه است، اظهار کرد: ۳۰ درصد زندانیان زن جهان در آمریکا هستند حال همین آمریکا می‌خواهد برای زنان ما نقشه بکشد، و در این راستا ما باید آگاه باشیم تا بدانیم دشمن چه می‌کند؟

عباسی با مهم شمردن فعالیت تشکل ها، افزود: این تشکل‌ها اثرات آنها از کارهای فردی بیشتر است، تشکل‌ها زمانی مفید است که توانمند باشند، شبکه سازی و بسترسازی کنند، تقویت تشکل‌ها اقدام ارزشمندی است که در برابر حیله دشمن که با هدف آسیب جوانان و خانواده‌ها وارد شده مفید است.

معاون وزیر و رئیس سازمان امور اجتماعی کشور بیان کرد: دشمن نسبت به تخریب همه ایران تلاش می‌کند اما کانون خانواده‌ها و شهرهای مذهبی را بیشتر نشانه گرفته است، لذا ما هم در دفاع بیشتر باید عمل کنیم، تشکل‌ها حلقه‌های میانی مردم و دولت هستند که باید با هم متصل باشند.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول