حمیدرضا آیت اللهی
تربیت دینی ما توسط مربیانی انجام می شود که برخی مفاهیم و باورهای بنیادین دینی برای آنها هنوز واضح و روشن نشده است به همین جهت سلسله گفتارهایی بر اساس تجربیات علمی و فلسفی چند دهساله تنظیم شده است تا قدم قدم این مفاهیم و باورها روان و بدور از اصطلاحات فنی بگونه ای بازگو شود که بتواند راهنمایی برای مربیان برای نحوه انتقال آن ها به متربیان بگردد.
مبنای اعتقادات یک مسلمان توحید، نبوت و معاد است.
در گفتار قبل، به این سوال پاسخ داده شد که چگونه فطرت، وجود خداوند را می یابد؟ در این گفتار به تبیین و تشریح اصول سه گانه دین می پردازیم که مورد توافق مسلمانان است.
توحید، نه تنها باور به خدا بلکه باور به یگانگی خداوند است.
مبنای اعتقادات یک مسلمان توحید، نبوت و معاد است. اولین اصل توحید است. توحید، نه تنها باور به خدا بلکه باور به یگانگی خداوند است. یگانگی خدا باید بگونه ای به متربی گفته شود که با یک فرد بودن اشتباه نشود. یگانه بودن خداوند مثل یگانگی مفهوم کلی زیبایی (نه زیبا) است که نمی توان دوتا از آن تصور کرد.
این اعتقاد مهم است که تنها یک موثر در عالم وجود دارد.
تنها یگانه بودن خدا نیست بلکه این اعتقاد مهم است که تنها یک موثر در عالم وجود دارد.
نبوت یعنی خداوند بخاطر ربوبیتش باید برای زندگی ما راه نشان دهد. او ما را رها نکرده است.
نبوت یعنی خداوند بخاطر ربوبیتش باید برای زندگی ما راه نشان دهد.
اگرچه برای راه درست زندگی به ما عقل داده است ولی خدا می داند که عقل فقط تا حدی می تواند ما را راهنمایی بکند. پس برای برآوردن بسیاری نیازهای جزئی تر ما به راه درست زندگی، خدا از طریق واسطه هایی بین خودش و مردم، افرادی را به عنوان پیام آور برگزیده است که راهنمایی های او را به مردم برسانند. نبوت به این معناست.
خدا از طریق واسطه هایی بین خودش و مردم، افرادی را به عنوان پیام آور برگزیده است که راهنمایی های او را به مردم برسانند.
حتی ما می توانیم مدعی پیامبر از خدا باشیم. وحی نحوه فرستادن پیام از جانب خداوند به پیامبران است.
معاد با زندگی پس از مرگ که فقط دلیل بر بقای روح است فرق می کند.
ما می توانیم مدعی پیامبر از خدا باشیم.
معاد یعنی اعتقاد به روز رستاخیز که در آن اعمال انسان به او نشان داده می شود و مورد قضاوت قرار می گیرد. در معاد باید بیشتر به توصیف و تبیین معاد پرداخته شود نه به استدلال بر آن.
معاد یعنی اعتقاد به روز رستاخیز که در آن اعمال انسان به او نشان داده می شود و مورد قضاوت قرار می گیرد.
شیعه اصول مکمل دیگری را به عنوان بنیادهای اعتقادی خود به اسم عدل و امامت دارد که در گفتار بعد به آن می پردازیم.
ادامه دارد.
انتهای پیام/
از شما صاحبنظر گرامی در حوزه تعلیم و تربیت هم دعوت می کنیم، از نویسندگان، ممیزان و اعضای هیئت تحریریه پنجره تربیت باشید. برای ارسال مطالب و عضویت در هیئت تحریریه، از طریق ایمیل FarsPanjarehTarbiat@gmail.com مکاتبه فرمائید.