اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  زنجان

پیش‌بینی تسهیلات مرمت و مقاوم‌سازی بافت‌های تاریخی برای نخستین بار

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه برای نخستین بار برای بافت‌های تاریخی تسهیلات مرمت و مقاوم سازی بناهای مسکونی و غیرمسکونی پیش‌بینی شده است، گفت: این مهم با پیشنهاد وزارت راه و موافقت دیگر ارگان‌ها ابلاغ شده و در حال حاضر در مرحله تدوین دستورالعمل است.

پیش‌بینی تسهیلات مرمت و مقاوم‌سازی بافت‌های تاریخی برای نخستین بار

به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، محمد آئینی، معاون وزیر راه و شهرسازی و دبیر ستادبازآفرینی در جمع خبرنگاران با بیان اینکه قریب به 20 درصد از سطح شهرها بالغ بر 167 هزار هکتار به عنوان بافت‌های نیازمند نوسازی و مقاوم‌سازی شناسایی شده است، اظهار کرد: این بافت‌ها با عنوان فرسوده، سکونتگاه غیررسمی، تاریخی و یا حاشیه نشینی شناخته می‌شوند.

معاون وزیر به سکونت 30 درصد از جمعیت شهری در این محدوده اشاره و تصریح کرد: عمده بناهای موجود در این مناطق ناپایدار بوده و سازه مناسب را ندارند و در واقع جان هموطنان در خطر است.

وی راه‌کار پیشنهادی در مناطق بافت فرسوده و یا سکونتگاه‌های غیررسمی را شتاب بخشی به مقاوم سازی و نوسازی واحدهای مسکونی دانست و افزود: نوسازی بافت‌های فرسوده از تاکیدات موکد رئیس‌جمهور هم هست.

آئینی با اشاره به توجه دولت سیزدهم به امر نوسازی بافت‌های فرسوده البته با مردمی سازی امر ادامه داد: مردم ساکن در این مناطق به عنوان مالک و یا مستاجر و همچنین سازنده‌ها با استفاده از مشوق‌های اعمالی می‌توانند در این حوزه کمک کننده باشند.

دبیر ستاد بازآفرینی شهری با بیان اینکه بسته تشویقی در بافت‌های فرسوده در اواخر سال گذشته ابلاغ شده است، افزود: عملیات نوسازی و مقاوم‌سازی 138 هزار و 700 واحد آغازه شده است که انتظار جهش در صدور پروانه‌های ساختمانی در سال جاری وجود دارد.

وی تاکید کرد: با اطلاع مردمی از بسته‌های تشویقی و مالی و شهرسازی در بافت‌های فرسوده، علاقه‌مندی بیشتری برای دریافت پروانه به وجود خواهد آمد و توصیه ما در این حوزه استفاده از توانمندی سازنده‌ها است، چرا که اغلب ساکنان توانمندی لازم را ندارند.

آئینی با بیان اینکه برای نخستین بار برای بافت‌های تاریخی تسهیلات مرمت و مقاوم سازی بناهای مسکونی و غیرمسکونی پیش‌بینی شده است، ادامه داد: این مهم با پیشنهاد وزارت راه و موافقت دیگر ارگان‌ها ابلاغ شده و در حال حاضر در مرحله تدوین دستورالعمل است.

معاون وزیر راه و شهرسازی مبلغ تسهیلات مقاوم‌سازی ابنیه تاریخی را 360 میلیون تومان در تهران، 320 میلیون در کلان شهرها، 280 میلیون تومان در مراکز استان‌ها و 240 میلیون تومان در سایر شهرها و 200 میلیون تومان در روستاهای دارای بافت بارزش اعلام کرد.

 وی بازآفرینی را یک جریان عمومی دانست و ادامه داد: آمار پروانه‌های ساختمانی صادر شده  به 65 هزار واحد رسیده است که بیانگر رشد 15 درصدی است.

پایان پیام/73004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول