اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دانشگاه

میز دانشجو| تجربیات تلخ و شیرین مصاحبه دکتری

میز دانشجو در این قسمت سعی دارد که به بیان تجربیات داوطلبان مصاحبه دکتری بپردازد.

میز دانشجو| تجربیات تلخ و شیرین مصاحبه دکتری

گروه دانشگاه خبرگزاری فارس _ بعد از اعلام نتایج انتخاب رشته آزمون دکتری سراسری ۱۴۰۲، اگر داوطلبی نام خود را در لیست دعوت به  مصاحبه‌ شدگان آزمون دکتری ۱۴۰۲ مشاهده کند، یعنی مرحله اول آزمون دکتری را با موفقیت پشت سر گذاشته است. این افراد باید توجه داشته باشند که موفقیت نهایی به نتیجه مصاحبه بستگی داشته و باید به خوبی خود را برای آن آماده کنند.

کسب امتیاز کافی و بالا به داوطلبان دکتری کمک می‌کند. در انتخاب بهتر یا بالاتر خود پذیرفته شود؛ داوطلبان بعد از آزمون کتبی باید تمام تلاش خود را برای حضور قدرتمند در جلسه مصاحبه دکتری به کارگیرند.کسب نمره خوب در مصاحبه آزمون دکتری حاصل دقت و برنامه‌ریزی مناسب بوده، داوطلبان می‌توانند سرجلسه مصاحبه همه دانشگاه‌هایی که موفق به کسب حد نصاب آن‌ها شدند، حاضر شوند.

یکی از مسائل پر دغدغه‌ داوطلبان دکتری مصاحبه و نحوه مصاحبه است، چرا که این مصاحبه در انتخاب بهتر یا بالاتر آنها تاثیر مستقیم دارد، درباره مصاحبه و نحوه مصاحبه ابتدا با چند دانش‌آموخته و داوطلب دکتری صحبت کرده‌ایم.

* ایجاد فضای مناسب برای مصاحبه بهتر

محمدحسن جهانی از داوطلبان دکتری درباره نحوه مصاحبه‌اش گفت: من فرد بسیار آرامی هستم، اما فضا به نحوه‌ای استرس زا بود که تمام وجودم را استرس فرا گرفته بود. استاد از ابتدا با من  به زبان انگلیسی صحبت کرد؛  این مصاحبه استرس من را زیادتر کرد و خیلی تاثیر منفی در نمره من داشت، فضا باید به گونه‌ای باشد تا افرادی که مصاحبه می‌گیرند آرامش را به داوطلبان منتقل کنند، نه اینکه با آغاز مصاحبه استرس را به دانشجویان انتقال دهند.

علی حیدری دانش آموخته دکتری حقوق از دانشگاه کشور درباره تجربه خود در مصاحبه دکتری گفت:  در مصاحبه مدرک زبان را به همراه داشتم، گویا نیازی نبود. فقط از من پرسیدند که این مدرک را دارید یا خیر؟

وی افزود: در ضمن در مصاحبه مدرک لیسانس و کارشناسی ارشد را مشاهده نکردند جالب تر اینکه چک هم نکردند،‌ فقط معدل را از بنده پرسیدن و دروس تخصصی که چه بود.

نگین موسوی یکی دیگر از دانش آموخته دکتری از دانشگاه‌های تهران گفت: تجربه خوبی داشتم، الحمدالله مقاله، مهارت و اطلاعات برای آنها مهم بود که من کامل داشتم، چیزی که من احساس خوبی داشتم در مصاحبه این بود که در ابتدا برخلاف مصاحبه افراد دیگر با من با لحن آرامی  درباره ارتباط بین کار و رشته گفت‌وگو کردن و از من درباره همسرم سوال کردند که اجازه میدهد تحصیل کنم یا سرکارم بروم. 

لیلا سلطانی‌ دانش آموخته رشته مدیریت درباره تجربه خود گفت: در دانشگاه آزاد اسلامی اگر بخواهید مصاحبه کنید برایتان آسان‌تر از دانشگاه دولتی؛ سوالی که از بنده پرسیدند. چرا مدیریت را انتخاب کردی؟در دانشگاه آزاد برایشان مدرک زبان  آنچنان مهم نیست  همچون سراسری اما نگفتند که نشان بده. چند سال پیش تافل گرفتم، اما گفتن بعد از آزمون جامع باید به مدرکتان را بروزرسانی کنید.

زهرا دهنوی یکی از داوطلبان دکتری درباره مصاحبه خود گفت:‌ در مصاحبه عملکرد علمی پژوهش سابقه کار و مدرک زبان امتیاز دارد، از شما چند سوال در رابطه با رشته و دلیل اینکه می‌خواهید دکتری را بخوانید می‌پرسند، اینکه هزینه تحصیلی را چطور پرداخت می‌کنید.

محمد رضا مهدیانی دانش آموخته دانشگاه تهران در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه  خبرگزاری فارس درباره تجربه مصاحبه دکتری و نکات مهم مصاحبه دکتری خود گفت: در مصاحبه و نحوه مصاحبه نکات مهمی وجود دارد، اگر داوطلبان رعایت کنند باعث افزایش اعتماد به نفس آنها می‌شود.

وی افزود: نکته اول حضور سر‌وقت داوطلبان در جلسه مصاحبه دکتری یکی از نکات مهم که باید رعایت کند؛ نکته دوم گوشی همراهتان را خاموش کنند، قبل از ورود به جلسه تلفن همراه؛ بهتر که گوشی همراه داوطلبان خاموش شود تا صدای گوشی موجب به هم خوردن تمرکز داوطلب نشود.

مهدیانی خاطرنشان کرد: شروع متفاوت با سوالات انگلیسی در مصاحبه دکتری ممکن است، اساتید در ابتدای جلسه شروع به پرسش سوال به زبان انگلیسی کنند. داوطلبان باید نحوه معرفی خود به زبان انگلیسی در جلسه مصاحبه را به خوبی بدانند و با سوالات انگلیسی غافلگیر نشوند. در معرفی خود به زبان انگلیسی داوطلبان می‌توانند درباره انگیزه ادامه تحصیل خود در مقطع دکتری، بیان نقاط قوت و برتری خود میان سایر داوطلبان برای پذیرش در جلسه مصاحبه دکتری، موضوعات مورد علاقه برای انجام پژوهش در دکتری، بیان چکیده پایان نامه خود به زبان انگلیسی، صحبت کنند.

وی در پایان گفت: توصیه‌ای که در معرفی سوابق تحصیلی و پژوهشی داوطلب از جلسه مصاحبه دکتری، داوطلبان می‌توانند چکیده‌ای از اطلاعات مقاطع مختلف تحصیلی خود و سوابق پژوهش‌های خود بیان کرده و همچنین درباره توانایی‌ و شایستگی صحبت کنند.

رضا رسولی استاد دانشگاه آزاد اسلامی هم گفت: دانشجویی که در مقطع دکتری مصاحبه می‌‌دهد طبعاً باید رزومه‌ای داشته باشد. یک کارنامکی که شامل توانایی و شایسته‌ای آنها در مقطع دکتری تحصیلی را نشان دهد.کار‌های پژوهشی، سابقه تحصیل اگر در جایی دارند و معدل بالا به اعتبار سابقه، این کارنامک کمک می‌کند. 

* چند نکته مهم برای قبولی در مصاحبه دکتری

وی افزود:‌ دانشجو عملاً باید روی چند موضوع آگاهی و در سطح بالاتر اشراف داشته باشد، یک بحث زبان‌های خارجی که حتما یک دانشجو دکتری باید نسبت به زبان خارجی آشنایی داشته باشه و زبان‌ خارجی متادول‌ترین زبان در کشور ما که مورد پرسش و پاسخ  علمی قرار می‌گیرد، زبان انگلیسی است؛ که با آمادگی نسبی در مصاحبه دکتری آماده شوند.

رسولی خاطرنشان کرد: طبیعتاً باید از درس‌های اصلی رشته تخصصی خودشان خصوصاً درس‌هایی که ضریب بالایی دارد. آگاهی داشته باشند و درباره یک بحث تخصصی بتوانند توضیحات علمی دهند و صحبت کنند تا نظر اساتید جلب شود، تا با نگاه مثبت‌تری به نمره آن‌ها پاسخ دهند.

دانشجویان دکتری باید به لحاظ خلاقیت ذهنی و آمادگی باید این استعداد را  داشته باشند در لحظه بتوانند بداهتن جواب سوال‌های تخصصی را در رابطه با خودشان به اساتید مرتبط پاسخ بدهند

   استاد دانشگاه درباره خلاقیت ذهنی و آمادگی دانشجویان دکتری گفت: به لحاظ خلاقیت ذهنی و آمادگی باید این استعداد را داشته باشند که در لحظه بتوانند جواب سوال‌های تخصصی را در  رابطه با خودشان به اساتید مرتبط پاسخ بدهند. شکل ظاهری دانشجو مهم است، دانشجوی دکتری باید با پوشش مناسبی که در شأن دانشجوی دکتری است، در جلسه مصاحبه حاضر شود تا به لحاظ ظاهری و سبک زندگی، شأن دانشجویی دکتری را رعایت کند.
رسولی گفت: آگاهی نسبت به مسائل روز بسیار مهم است، بخصوص داوطلبان در رشته‌ علوم‌انسانی باید بتواند تحلیل داشته باشند.

پایان پیام/ 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول