اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فارس من

فارس من| مسؤولان سازمان سنجش منابع آزمون دکتری را مانند کنکور سراسری مشخص کنید

داوطلبان آزمون دکتری می‌خواهند از منابع آزمون مطلع باشند و این درخواست آن‌ها از مسؤولان سازمان سنجش است.

فارس من| مسؤولان سازمان سنجش منابع آزمون دکتری را مانند کنکور سراسری مشخص کنید

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری فارس، سایت رو رفرش می‌کنم و می‌بینم هنوز منابع را نگذاشته‌اند! از جمله صحبت‌های داوطلبان کنکور ارشد و دکتری است که جزء اصلی ترین دغدغه‌هایشان شده و منابع را دیر اعلام می‌کنند یا کلا اعلام نمی‌کنند و همین باعث اتلاف وقت و عدم موفقیت می‌شود. داوطلبان چیز زیادی نمی‌خواهند فقط دغدغه‌ آن‌ها این است که منابع را به صورت منظم مشخص کنند.

به همین دلیل  برخی کاربران سامانه فارس من با ثبت پویشی خواستار  «تعیین منابع کنکور ارشد و دکتری »  شدند.

این کاربران در پویش خود آوردند:

«مهمترین دغدغه دانشجویان عدم اطلاع از منابع مشخص و ثابت کنکور کارشناسی ارشد و دکترا است که عامل عدم موفقیت خیلی از دانشجویان و اتلاف وقت و صرف هزینه‌های گزاف برای دسترسی و اطلاع از منابع است که همین امر علت اصلی وجود موسسات آموزشی و هزینه‌های زیاد کتب و کلاسهای این موسسات است.

سازمان سنجش یک بار برای همیشه همانند کنکور سراسری منابع هر رشته را هر سال مشخص و اطلاع رسانی کند تا عدالت آموزشی برای عموم دانش پژوهان تحقق ملموسی داشته باشد.»

مصطفی گَروسی سردبیر این پویش در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری فارس می‌گوید: منابع کنکور ارشد و دکتری مثل کنکور سراسری مشخص نیست و باید دانشجوی برتر دانشگاه های دیگر که رتبه خوبی را کسب کرده‌اند پیدا کنیم تا بگویند چه کتاب و متنی را خواندند که این هم قطعی نیست و طراح سوال سوالاتی را طرح می کند. برای مثال در رشته فلسفه طراح سوال از فلسفه اسلامی هم سوال طرح می‌کند.

وی می گوید: منابع هرسال دست به دست می‌شود و خیلی باید زرنگ باشیم که ببنیم منابع امسال و سال بعد به چه گونه است که بخواهیم بخوانیم. در سایت‌های مختلف ۴۰ تا ۵۰ عنوان منابع معرفی می‌کنند که با عقل جور نیست که بخواهیم آن‌ها را بخوانیم و این دغدغه تمام دانشجویان ارشد و دکتری است.

سردبیر پویش فارس من ادامه می‌دهد: دانشگاه تهران منابعی را معرفی می‌کند که قطعی نیست و همه رشته‌ها را شامل نمی‌شود و اساتید هم اطلاعی ندارند تا بخواهند دانشجو را راهنمایی کنند. ما می‌خواهیم مانند کنکور سراسری چندماه قبل منابع را معرفی کنند تا از این بلاتکلیفی رها شویم.

سعید موسوی داوطلب کنکور ارشد نیز می‌گوید: اینکه منابع کنکور معرفی نمی‌‌شود برای ما داوطلبان باعث ضربه و استرس است و با گمراهی تصمیم می‌گیریم و نمی‌توانیم منابع درستی را انتخاب و مطالعه کنیم، همین موضوع ما را از زندگی و درس می‌اندازد و روند کنکور ارشد و دکتری را کند می کند. ما می خواهیم قوانین درستی مانند کنکور سراسری برای دکتری و ارشد باشد تا بتوانیم با نظم ذهنی درست به درس خواندن بپردازیم.

موضوع را از امیدعلی مسعودی جویا شدیم.

امیدعلی مسعودی رئیس دانشکده فرهنگ و ارتباطات سوره در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری فارس می‌گوید: سرفصل‌ها معرفی می‌شود و استاد نباید معرفی کند، تمام سرفصل‌ها از دوره کارشناسی تا دکتری در سایت وزرات علوم است. رشته کارشناسی ارشد روابط عمومی را در سایت وزارت علوم، سرچ کنید و می‌بییند برای هر درسی منابع گذاشتند، کاملا مشخص است. قاعدتا باید سرفصل‌ها را ارائه دهند و طراحی سوالات بر اساس سرفصل‌ها است و خارج از این سرفصل‌ها سوال طراحی نمی‌شود و اگر خارج از سرفصل‌ها باشد داوری قبول نمی‌کند.

* آزمون جامع، جامعیت دارد و سؤالات از مطالب دوره کارشناسی تا دوره دکتری طرح می‌شود

مسعودی می‌گوید:‌ معمولا دانشجویانی که به ما مراجعه می‌کنند، ما به آن‌ها سرفصل‌ها و کتاب‌هایی که بر اساس مصوبه وزارت علوم است را معرفی می‌کنیم.البته در بعضی از رشته ها سرفصل‌ها تغییر می‌کند و سرفصل های جدیدی معرفی می‌شود که آن‌ها را بروز می‌کنیم. من در یاد دارم سرفصل مدیریت رسانه در کارشناسی ارشد تغییر کرد و در همین حالا در دانشگاه تهران سرفصل‌ها را با توجه به تحولات اخیر، سرفصل‌ها را باتوجه به  هماهنگی با دانشگاه‌های خارج از کشور فراهم کنند و دانشگاه‌های ما نمی‌توانند از دانشگاه‌های برتر دنیا عقب باشند. بعضی از درس‌ها وجود دارند که سرفصل‌ آن‌ها اصلا تغییری نمی‌کند. در یادم هست که رشته‌ای چندین سال است که تغییری نداشته است و این جز مسائل پایه است و تغییری نمی‌کند.

به گزارش فارس، با این حال امید است سازمان سنجش چاره‌ای برای منابع کنکور ارشد و دکتری در نظر بگیرد و مانند کنکور سراسری برای کنکور ارشد و دکتری قدم بردارد و عدالت را در سیستم کنکور ایجاد کنند.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول