اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  قزوین

رتبه سوم استان قزوین در سرانه مطالعه

رئیس اداره کتابخانه های عمومی شهرستان آبیک گفت: از نظر میزان سرانه مطالعه استان قزوین بعد از یزد و قم رتبه سوم کشور را دارد.

رتبه سوم استان قزوین در سرانه مطالعه

به گزارش خبرگزاری فارس از آبیک، نمایشگاه کتاب پس از پنج سال به همت اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان آبیک در مدرسه شهر اقبال برپا و ظهر امروز در مراسمی با حضور امام جمعه شهرستان آبیک، سرپرست فرمانداری شهرستان آبیک، رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان آبیک، روسای ادارات کتابخانه های عمومی و آموزش و پرورش و دیگر مسئولان افتتاح شد.

اهل کتاب ذهن پویا و فعالی دارند

حجت الاسلام سیدمحمد حسینی میرامینی امام جمعه شهرستان آبیک در گفت و گو با خبرنگار فارس معتقد است: فضای مجازی، سینما، تلویزیون، رسانهها و فیلم به ذهن انسان خوراک دهی انجام می دهند که در زمینه فعالیت ذهن هستند و کسانی که با این رسانهها و فضای مجازی زیاد سر و کار دارند، بیشتر دریافت کننده هستند و ذهن آنها منفعل است.

وی افزود: اما هنر کتاب این است که دادههایی به انسان میدهند در عین اینکه داده منتقل میشود به جای انفعال ذهنی، جولان ذهنی برای انسان ایجاد میکند.

امام جمعه شهرستان آبیک ادامه داد: کسانی که اهل مطالعه هستند ذهن پویا، فعال و با نشاط دارند. در زندگی به بن بست نمیرسند و برای هر مسئله مسئله راه حل پیدا می کنند.

حسینی میرامینی اذعان کرد: کسانی که اهل فضای مجازی، تلویزیون، رسانه و اهل دریافت باشند ذهن منفعلی دارند و انسانهای با نشاطی نیستند و معمولاً دچار افسردگی و.. ـمیشوند و فضای عبور از این شرایط را نمیدانند در حالی که راهکار، فاصله گرفتن از این فضا (مجازی، رسانه، سینما، تلویزیون و...) و روی آوردن به کتاب و مطالعه آن است.

ضرورت برپایی سالانه نمایشگاه کتاب

حجت الله مددخانی سرپرست فرمانداری شهرستان آبیک هم در گفت و گو با خبرنگار فارس با بیان اینکه کتاب به عنوان یک محصول فرهنگی، نیاز فرهنگی برای رشد جامعه است و باید در دسترس عموم قرار داشته باشد، اذعان کرد: در شهرستان آبیک کتابفروشی به معنای تخصصی وجود ندارد که از سوی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان آبیک، اقدام فرهنگی برپایی نمایشگاه کتاب می تواند برای مردم و ترویج فرهنگ  مطالعه مثمر ثمر واقع شود که در سالهای گذشته نمایشگاه کتاب مورد استقبال مردم قرار گرفته است.

وی برپایی نمایشگاه کتاب سالانه یک بار در شهرستان آبیک را ضروری دانست و افزود: برپایی این نمایشگاه برای اهل کتاب و شهروندان میتواند مفید باشد و بتوانند نیازهای آنان را در حوزه کتاب مرتفع کند.

این مسئول مطالعه و کتابخوانی را در کاهش آسیبهای اجتماعی موثر دانست و تصریح کرد: با افزایش سرانه مطالعه کتاب در شهرستان آبیک میتوان از میزان آسیب های اجتماعی در این شهرستان کاست چرا که مطالعه و کتابخوانی رابطه مستقیمی با کاهش آسیبهای اجتماعی دارد.

۱۰۰۰ هزار کتاب در نمایشگاه

مسعود میرزاپور رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان آبیک در گفت وگو با خبرنگار فارس میگوید: در این نمایشگاه هزار عنوان کتاب و شامل حدود صد هزار جلد در بخشهای علوم قرآنی، مذهبی، کودک، نوجوان، بزرگسال، تاریخ، رمان، ادبیات، روانشناسی خانواده، روانشناسی شغلی در معرض دید عموم قرار داده شده که از امروز چهارشنبه ۲۱ تیر ماه تا دوازدهم تیر ماه در مدرسه اقبال شهر آبیک برپا است.

وی با بیان اینکه بعد از ۵ سال برای نخستین بار نمایشگاه کتاب با این وسعت در مدرسه اقبال شهر آبیک به همت اداره ارشاد و فرهنگ اسلامی شهرستان آبیک، شهرداری و پشتیبانی فرمانداری شهرستان برپا شده، افزود: با توجه به اینکه شهرستان فاقد کتاب فروشی است، ضرورت برگزاری نمایشگاه کتاب احساس شد و هم هدف این بود که از تردد مردم به شهرهای مجاور و دردسرهای آنان برای تهیه کتاب بکاهیم.

این مسئول با بیان اینکه نمایشگاه کتاب همه روزه حتی روزهای تعطیل رسمی و جمعه از ساعت ۹ صبح تا ۲۱ شب یکسره باز است، ادامه داد: مدرسه اقبال به دلیل دسترسی مردم به مرکز شهر و رفاه حال مردم برای تهیه کتاب برای برپایی نمایشگاه تعیین شده که امیدواریم مورد توجه و استفاده مردم قرار گیرد.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی آبیک با ذکر اینکه مانوس شدن با کتاب خود به خود مزایایی دارد، بیان کرد: فضای مجازی به دلیل گستردگی و گسیختگی نمیتواند یکپارچگی فکری را برای خواننده ایجاد کند اما کتاب حالت انسجام و اثر تربیتی خاصی دارد و تلاش میکنیم کتاب را به هر نحوی که شده به کتابخانههای داخل منازل مردم ببریم و اگر از این نمایشگاه ۱۰ نفر هم کتاب خوان شوند برای ما برگ برنده محسوب میشود.

میرزاپور تفاوت اصلی کتاب با فضای مجازی را مرجع بودن، استناد، رسمیت، شناسنامه و مشخصات داشتن و دارای اعتبار بودن برای بهره مندی و انتقال به دیگران ذکر و خاطرنشان کرد: تمام کتابهای نمایشگاه کتاب برای عموم با ۵۰ درصد تخفیف و برای پرسنل و فرهنگیان آموزش و پرورش شهرستان آبیک با ۶۵ درصد تخفیف به فروش میرسد.

رمضان حیدری رئیس اداره کتابخانه های عمومی شهرستان آبیک هم در گفت و گو با خبرنگار فارس با بیان اینکه از نظر میزان سرانه مطالعه استان قزوین بعد از یزد و قم رتبه سوم کشور را دارد، اظهار کرد: با توجه به فعالیتها و اقدامات فرهنگی و ترویجی صورت گرفته در حوزه کتابخوانی توسط کتابداران و کتابخانه های شهرستان آبیک، این شهرستان توانسته رتبه نخست کسب کند و در رتبه بندی به لحاظ اولویت بندی از شهرستان های سطح بالای استان از نظر جذب کتب اهدایی و ترویج فرهنگ کتابخوانی محسوب می شود.

وی افزود: قطعا کتابخوانی در جامعه هر قدر رونق یابد اثرات بسیار مثبتی در عرصه اجتماعی و زندگی فردی و خانواده خواهد گذاشت و با تاسی از بیانات مقام معظم رهبری هر خانواده باید یک سبد کالای فرهنگی برای خود تعریف کند.

این مسوول ادامه داد: لازم است شهروندان از مطالعه کتابهای ارزشمند و مفید تالیف نویسندگان معروف و مشهور ایرانی و خارجی که مورد تایید کارگروه های اصحاب قلم است، غافل نشوند و خانواده ها این کتابها را در اختیار فرزندانشان قرار دهند تا از آثار مفید آن در آینده بهره مند شوند.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول