اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  هرمزگان

مولود خوانی آئینی ماندگار در روز غدیر در میناب +عکس

مولود خوانی و منبر گردانی یکی از آئین های ماندگار شهرستان میناب است که پس از سه دهه در یک روز مانده به عید غدیر در شهرستان میناب برگزار می شود.

مولود خوانی آئینی ماندگار در روز غدیر در میناب +عکس

به گزارش خبرگزاری فارس از میناب، در شهرستانهای مختلف کشور برپایی برخی از آئین‌ها،‌ آداب‌ و رسوم‌ و سنت‌ها، قدمت‌ تاریخی‌ دارد که‌ باید برای صیانت از آنها و انتقال این فرهنگ از نسلی‌ به‌ نسل‌ دیگر توجه شود تا درمعرض فراموشی قرار نگیرند.

برخی از این‌ آداب‌ و سنن‌ معنای فراوانی دارند و به‌ بیانی،‌ وجه‌ مشترک‌ افراد یک‌ مرز و بوم‌ را تشکیل‌ می‌ دهند.

شهرستان میناب با توجه به پیشینه تاریخی و برخورداری از استعدادهای فروان در حوزه های مختلف، مهد آیین و سنن در استان هرمزگان و جنوب کشور است که در مناسبت های مختلف ملی و مذهبی آیین و سنن خاصی دارد.

منبرگردانی

« منبر گردانی و مولودی خوانی غدیر خم » یکی از این آیین هایی ست که در این شهرستا ن قدمتی  طولانی دارد و همه ساله یک روز قبل از عید غدیر با حضور پرشور محبان اهل بیت (ع)  برگزار می شود.

برگزار کننده این آئین  در سالهای گذشته «موسی ذاکری»، از فعالان فرهنگی شهرستان میناب بود که در این سه سالهای اخیر به علت بیماری کرونا و کسالتی که برای وی پیش آمد نتوانست این مراسم را برگزار کند اما  در روز گذشته این آئین برجای نماند و برخی از چهره‌های فرهنگی شهرستان مولود خوانی خیابانی را برگزار کردند تا این برنامه  مذهبی به فراموشی سپرده نشود.

 

شرکت ‌کنندگان در این آیین، با  مولودی خوانی در وصف روز غدیر و این عید ولایت و امامت مسیر چهار راه  دبیرستان امام  تا مسجد جامع شهر میناب را طی کردند.

مردم شهرستان میناب در طول این مسیر با ادای نذورات خود با قربانی کردن گوسفند و پخش کردن شیرنی و شربت در این مولود خوانی شرکت کردند. 

 

گفتنی است که اکنون  پس از گذشت قریب به سه دهه، این آیین به یکی از آئین‌های سنتی مردم میناب تبدیل‌ شده است.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول