اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  قم

هوش مصنوعی در سال‌های آینده طراحی‌‌های پیشرفته انجام خواهد داد

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهور با اشاره با آینده هوش مصنوعی گفت: هوش مصنوعی تولیدکننده سال‌های آینده طراحی‌های تکنولوژی مانند سازه‌های معماری، طراحی هواپیماها و خودروها را نیز انجام خواهد داد.

هوش مصنوعی در سال‌های آینده طراحی‌‌های پیشرفته انجام خواهد داد

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، روح الله دهقانی فیروزآبادی معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهور در رویداد «تبادل فناوری اطلاعات در حوزه علوم و فرهنگ اسلامی» که صبح امروز پانزدهم تیرماه در سالن همایش‌های امین مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه در قم برگزار شد، طی سخنانی با بیان اینکه موضوع تولید علم تجربی تاریخ، فلسفه و روش‌مندی‌هایی دارد، اظهار کرد: اصل علم تجربی قطعا مشاهده است. انسان هرچه دیده با هر استنباط و برداشتی از آن تولید علم کرده و یا به تعبیر بهتر دانشی طراحی کرده است و بر مبنای این دانش، بینش کسب و زندگی خود را پیش‌بینی و طراحی کرده است.

وی با اشاره به پیشرفت فناوری در صد سال اخیر خاطرنشان کرد: دو اتفاق در مشاهده‌ورزی‌های ما برای علوم تجربی رخ داد که به موجب آن تعداد و حجم اطلاعاتی که در زندگی ما تولید و مشاهده می‌شوند بسیار فراوان شد و به دنبال آن ابزارهای ذخیره سازی نیز گسترش یافت.

دهقانی فیروزآبادی با بیان اینکه بشر با حجم عظیمی از اطلاعات روبرو شده است، اظهار کرد: این موضوع خود مزید بر علت شد تا دیگر انسان‌ها نتوانند به راحتی به اطلاعات ورود کنند و به ناچار ابزار ماشین در کاوش این داده‌ها به کمک انسان آمد.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهور با بیان اینکه ترکیب ابزار ماشین با عملکرد مغز یک موهبت الهی است، گفت: کارکرد مغز با ماشین و هماهنگی این ها باعث به وجود آمدن ابزارهای هوش مصنوعی شد.

وی  با بیان اینکه هوش مصنوعی در سال‌های گذشته یک ابزار توصیف کننده بوده و نه تولید کننده، خاطرنشان کرد: هم‌اکنون در عصری هستیم که هوش مصنوعی با کمک داده‌های عظیم، ذخیره‌سازهای بزرگ و الگوریتم‌ها از عملکرد مغز تبدیل به هوش مصنوعی تولیدکننده شده است.

دهقانی فیروزآبادی با بیان اینکه مهم‌ترین اولویت علمی اقتصادی کشور هوش مصنوعی است، اظهار کرد: فناوری یک ویژگی خاص دارد که انسان را از بیرون قوی و از درون ضعیف می‌کند مثلا شبکه‌های اجتماعی انسان را به لحاظ ارتباطات اجتماعی بسیار قوی می‌کند ولی در مقابل، انسان را بسیار درون‌گرا کرده است.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهور با اشاره به آینده هوش مصنوعی بیان کرد: هوش مصنوعی تولیدکننده در کمتر از پنج سال آینده طراحی‌های تکنولوژی مانند سازه‌های معماری، طراحی هواپیماها، خودروها و غیره را انجام خواهد داد و فقط محدود به ابزارها و الگوریتم‌های پاسخگویی نمی‌شود و قادر است همه کارهایی که انسان باذهن و هوش خود انجام می‌دهد را انجام دهد.

وی افزود: وقتی حوزه علمیه به این می‌اندیشد که در بحث فقاهت و اجتهاد از هوش مصنوعی کمک بگیرد یعنی آینده از آن این فناوری است و باید به آن اهتمام ورزید.

دهقانی فیروز آبادی در ادامه با بیان اینکه توسعه دهندگان، تولیدکنندگان و ایجاد کنندگان هوش مصنوعی ابرقدرت های آینده خواهند بود عنوان کرد: نسلی که کابرهوش مصنوعی می‌شود به مرور توان اندیشدن و در پی آن توان بدنی و اجتماعی خود را از دست می‌دهد. هوش مصنوعی در آینده دنیا را به دوقشر اربابان و بردگان تقسیم می‌کند، اگر فقط استفاده کننده هوش مصنوعی باشیم تبدیل به برده ای می‌شویم در که در خدمت ارابانی است که هوش مصنوعی را تولید کرده اند.

وی ادامه داد: وقتی مسئله تهدیدات هوش مصنوعی پیش می‌آید همگان به این که چگونه آن را کنترل کنیم فکر می‌کنند و چون با ماهیت این تکنولوژی آشنایی نداریم همواره مغلوب آن می‌شدیم.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهور ضمن انسان محور خواندن هوش مصنوعی خاطرنشان کرد: بزرگترین مزیت تولید هوش مصنوعی داشتن نیروی انسانی توانمند و هوشمند است که خوشبختانه ما در کشور خیل عظیمی از نیروهای باهوش و تحصیل کرده را داریم که نسبت به دنیا جلو هستیم.

وی تمرکز حوزه علمیه بر فناوری هوش مصنوعی را آینده نگاری دقیق مدیران حوزه علمیه دانست و گفت: حوزه علمیه استفاده و تولید هوش مصنوعی را به عنوان یک فرصت تلقی کرده و از آن استفاده کند.

دهقانی فیروزآبادی در آخر بیان کرد: با توجه به جریان همدل، همراه و فهیمی که درحوزه های علمیه نسبت به مسئله هوش مصنوعی در شاخه علوم دینی و اهمیت آن ایجاد شده، می‌توان یک جریان تاثیرگذار را با همکاری های چند جانبه حوزوی و دانشگاهی ایجاد کرد.

پایان پیام/78038

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول