اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

رشد چشمگیر آموزش عالی ازبکستان طی 6 سال گذشته

وزیر آموزش ازبکستان گفت: تعداد موسسات آموزش عالی این کشور طی 6 سال گذشته از 77 به 210 مرکز رسیده است.

رشد چشمگیر آموزش عالی ازبکستان طی 6 سال گذشته

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در تاشکند، «هلاله عمرآوا» وزیر آموزش ازبکستان در نشست بین‌المللی با موضوع «ازبکستان- جامعه سالم و باسواد» گفت: تعداد موسسات آموزش عالی ازبکستان طی 6 سال گذشته از 77 به 210 رسیده است که از آن 115 موسسه دولتی، 30 موسسه خارجی و 65 موسسه خصوصی است.

وی ادامه داد: امروز در ازبکستان 10 هزار و 104 مدرسه آموزش عمومی، 14 مدرسه ریاست جمهوری، 166 مدرسه تخصصی، 219 دبستان فعالیت می‌کنند.

تعداد دانش آموزان از 4 میلیون و 800 هزار نفر در سال 2016 میلادی به 6 میلیون و 400 هزار نفر افزایش یافته است، هم اکنون تعداد معلمان مدارس آموزش عمومی 527 هزار نفر است.

این مقام ارشد ازبکستان خاطرنشان کرد: در سال‌های اخیر این کشور موقعیت خود را در رتبه بندی‌ها و شاخص‌های آموزشی بین‌المللی بهبود بخشیده است. بنابراین، ازبکستان در شاخص توسعه انسانی از رتبه 108 به 101 ، در شاخص جهانی نوآوری از 122 به 82 صعود کرده است.

عمرآوا عنوان کرد: بیش از 50 درصد جمعیت ازبکستان جوانان تا رده سنی 29 ساله بوده که بیش از 11 میلیون نفر کودکان و نوجوانان هستند که بدون شک آموزش را در این جمهوری به یک مساله راهبردی تبدیل می‌کند.

به گفته وی، در 7 سال گذشته در ازبکستان در سیستم آموزشی دگرگونی‌های قابل ملاحظه‌ای مشاهده شده است. امروز بیش از 2 میلیون کودک در سازمان‌های آموزشی پیش دبستانی آموزش می‌بینند.

وی اظهار داشت: طی 5 سال گذشته تعداد سازمان‌های آموزشی پیش‌دبستانی از 5211 به 29 هزار و 420 سازمان افزایش یافته است. از جمله 6598 موسسه آموزشی دولتی، 833 موسسه خصوصی، 1313 موسسه آموزشی پیش دبستانی غیردولتی مبتنی بر شراکت دولتی و خصوصی و 20 هزار و 676 موسسه غیردولتی آموزش پیش دبستانی افتتاح شد.

عمرآوا در پایان گفت: بر اساس فرمان مربوطه رئیس جمهور جمهوری ازبکستان، «نظریه توسعه نظام آموزش عمومی تا سال 2030» به تصویب رسید که اصلاحات نظام آموزش عمومی را در نظر دارد.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول