اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  محیط زیست و گردشگری

اجرای بیش از ۸ میلیون هکتار پروژه بیابان‌زدایی در کشور

رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری با اشاره به اهمیت طرح کاشت یک میلیارد درخت در خنثی‌سازی تخریب سرزمین، گفت: تاکنون بیش از ۸.۷ میلیون هکتار پروژه اجرایی در حوزه بیابان‌زدایی و ۱۳ میلیون هکتار مطالعات مناطق بیابانی در کشور انجام شده است.

اجرای بیش از ۸ میلیون هکتار پروژه بیابان‌زدایی در کشور

به گزارش گروه جامعه خبرگزاری فارس، عباسعلی نوبخت، رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور در مراسم بزرگداشت روز جهانی مقابله با بیابان‌زایی گفت: در طول برنامه ششم توسعه به طور متوسط سالانه ۳۰۰ هزار هکتار فعالیت‌های اجرایی در زمینه بیابان‌زدایی صورت گرفته که منجر به حفاظت از بخشی از خطوط مواصلاتی و راه‌ها، فرودگاه‌ها، خطوط راه‌آهن، صیدگاه‌ها، واحدهای نظامی روستاها و شهرها و حفاظت از شهرک‌های صنعتی شده است.

عباسعلی نوبخت اظهار داشت: براساس مطالعات اطلس مناطق بیابان ایران در سال ۱۳۹۱، بیش از ۸۸.۷ درصد مناطق کشور تحت تأثیر بیابان‌زایی و تخریب سرزمین می‌باشد.

وی افزود: براساس مطالعات بازنگری شناسایی کانون بحرانی فرسایش بادی نیز ۳۰ میلیون هکتار از مساحت کشور در ۲۲ استان تحت تأثیر فرسایش بادی قرار دارد.

نوبخت میزان خسارت وارده از هجوم ماسه‌های روان به مناطق زیستی، مسکونی و تأسیسات زیربنایی کشور را سالانه بالغ بر ۶۰۰ میلیون دلار عنوان کرد.

رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری با بیان این که اثرات بیابان‌زایی، پیامدهای جدی اقتصادی و اجتماعی به همراه دارد، تصریح کرد: آسیب‌پذیری خاک در مقابل فرسایش بادی و آبی، افزایش تعداد و شدت طوفان‌های ماسه‌ای و گرد و غبار، فرونشست زمین،کاهش حاصلخیزی و توان خاک و اختلال در فرآیند بازسازی و بازتولید طبیعی پوشش گیاهی از جمله آثار مستقیم و آنی بیابان‌زایی است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی تأکید کرد: جلوگیری از تخریب اراضی در مناطق خشک، نیمه‌خشک و نیمه‌مرطوب تنها در صورت تلاش جمعی، مشارکت آحاد جامعه‌ و همکاری و هماهنگی نهادها و دستگاه‌های مرتبط قابل تحقق خواهد بود.

وی به شعار امسال روز جهانی مقابله با بیابان‌زایی اشاره و اظهار کرد: از نظر حقوق بین‌الملل، شعار امسال روز جهانی مقابله با بیابانزایی را «نقش و حقوق زنان در مدیریت پایدار سرزمین» نامگذاری کرده‌اند و واقعیت آن است که دستیابی به مدیریت پایدار سرزمین با نقش‌آفرینی موثر زنان گره خورده است.

نوبخت افزود: زنان با توانمندی‌هایی که دارند در خیلی از جاها از مردان بهتر عمل کرده‌اند و نباید نقش زنان را در پایداری سرزمین نادیده گرفت.

وی ادامه داد: زنان که ستون اصلی خانواده هستند، نقش اساسی در حفظ امنیت کشاورزی و زیستی دارند.

رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور در همین حال گفت: رویکرد مردمی‌سازی فعالیت‌های مقابله با بیابانزایی با همکاری دستگاه‌های اجرایی، سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و نقش‌آفرینی موثر جوامع محلی که در دولت سیزدهم در دستور کار مدیریت بخش بیابان صورت گرفته، زمینه شتاب‌بخشی به فعالیت‌های اجرایی مقابله با بیابان‌زایی را بیش از پیش فراهم کرده است.

وی با اشاره به طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت، اذعان داشت: این طرح که در سطح ۵ میلیون هکتار و طی یک دوره چهار ساله با هدف مقابله با بیابان‌زایی و توسعه جنگل‌ها در وزارت جهاد کشاورزی تدوین شده است، نقش موثری در دستیابی به هدف جهانی خنثی‌سازی تخریب سرزمین و مقابله با بیابان‌زایی در کشور خواهد داشت.

نوبخت از فعال شدن کارگروه مقابله با بیابان‌زایی در دولت سیزدهم پس از یک دوره رکود خبر داد و گفت: برنامه ما تأکید بر تمرکز کارگروه بر موضوعات عملیاتی و نتیجه محور بین‌ بخشی، ایجاد هم‌افزایی بین فعالیت‌های در دست انجام و نیز استفاده موثر از ظرفیت کنوانسیون مقابله با بیابان‌زایی در راستای تعریف برنامه‌های جامع مدیریت منطقه‌ای گرد و غبار با کشورهای همسایه می‌باشد.

وی افزود: کنوانسیون مقابله با بیابان‌زایی، توجه سیاستگذاران و برنامه‌ریزان در راستای دستیابی به اجرای برنامه‌های جامع‌نگر و با مشارکت همگانی را مورد تأکید قرار داده است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی، احیای سرزمین را یکی از جامع‌ترین راهکارها دانست و تصریح کرد: ماحصل احیای سرزمین،کنترل بیابان‌زایی، اصلاح چرخه آب و احیای خاک‌های تخریب یافته خواهد بود.

وی پایش و ارزیابی روند تغییرات فرسایش بادی و اثربخشی فعالیت‌های اجرایی به منظور دستیابی به داده‌های کمی و قابل استناد برای قیاس تغییرات فرسایش بادی را از جمله مهمترین اولویت‌های مورد نیاز بخش اجرا نام برد.

نوبخت افزود: پایش و ارزیابی نتیجه‌محور می‌تواند نقش موثری در سنجش اثربخشی و بهبود روش‌ها و رفع کاستی‌ها داشته باشد.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول