اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  قم

آیت‌الله رجبی: ریشه بحران‌های جوامع غربی در علوم انسانی است

رئیس مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) به وجود بحران‌های مختلف در جوامع غربی اشاره کرد و گفت: علوم انسانی در غرب نتوانسته کارایی لازم را داشته باشد و برخی از دانشمندان اذعان دارند که ریشه همه بحران‌های غرب همین علوم انسانی است.

آیت‌الله رجبی: ریشه بحران‌های جوامع غربی در علوم انسانی است

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، جمعی از مهمان‌های بین المللی همایش «علوم انسانی اسلامی در اندیشه علامه مصباح یزدی(ره)» با حضور در مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با آیت‌الله محمود رجبی دیدار و گفت‌وگو کردند.

در این نشست رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در سخنانی به تبیین اهمیت و جایگاه علوم انسانی اسلامی در رشد و توسعه جامعه از حیث مادی و معنوی پرداخت و خاطرنشان ساخت: علوم انسانی در جهان دو ویژگی مهم دارند اول در بعد فردی هویت‌ساز است و هویت افراد جامعه را از جهات گوناگون می‌سازد و دوم اینکه در بعد اجتماعی نیز فرهنگ‌ساز هستند و در سایه علوم انسانی جوامع شکل می‌گیرند و تمدن‌ها برخاسته از علوم انسانی می‌باشند.

وی افزود: هیچ شأنی از شئون انسانی وجود ندارد مگر آنکه تحت تأثیر علوم انسانی قرار دارد و اگر این علوم انسانی بر بنیان و محتوای درست و متقن شکل گرفته باشد هویت فردی و اجتماعی درست و صحیح جامعه شکل می‌گیرد و آن جامعه در مسیر فلاح و سعادت قرار خواهد گرفت اما اگر این علوم انسانی محتوایش بر اساس علم کاذب و باطل قرار گرفته باشد جامعه را به سمت سقوط و پستی و آلودگی می‌کشاند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم خاطرنشان ساخت: در جمهوری اسلامی در ابتدای شکل‌گیری نظام امام راحل(ره) دستور دادند که علوم انسانی بازسازی شود و محتوایش که در دین و قرآن و مکتب اهل بیت(ع) قرار دارد توسط حوزه‌های علمیه به جامعه معرفی شود.

رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با بیان اینکه تحول در علوم انسانی اسلامی در خارج از جهان اسلام و جهان اسلام به صورت کلی مطرح و در ایران هم پس از پیروزی انقلاب از سوی امام خمینی(ره) مطرح شد، گفت: ایشان در سال ۱۳۶۱ فرمود باید در علوم انسانی تحول رخ دهد و دستانتان را به سوی حوزه‌های علمیه دراز کنید، زیرا حوزویان متخصص امور دینی هستند.

وی ابراز داشت: اولین برنامه‌ای که برای اسلامی‌سازی و بازسازی علوم انسانی در ایران تهیه شد توسط آیت الله مصباح یزدی بود که بر اساس آن دفتر وحدت حوزه و دانشگاه شکل گرفت و برای ادامه این کار مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) راه‌اندازی شد، لذا می‌توان گفت ایشان بنیانگذار علوم انسانی اسلامی می‌باشند.

آیت الله رجبی تأکید کرد: سِرّ اینکه آیت الله مصباح یزدی به این فعالیت‌ها اهتمام داشتند این بود که علوم انسانی بر مبانی سکولار بنا نهاده شده بود و حتی برخی از آن مبانی در ضدیت کامل با مبانی دینی و الهی بود.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در ادامه سخنان خود به وجود مشکلات و بحران‌ها در جوامع غربی اشاره و تأکید کرد: علوم انسانی در غرب نیز نتوانسته کارایی لازم را داشته باشد و برخی از دانشمندانی که از بحران در جوامع غربی سخن می‌گویند، اذعان دارند که ریشه همه این بحران‌ها همین علوم انسانی می‌باشد.

آیت الله رجبی با تأکید بر اهمیت و جایگاه علوم انسانی اسلامی گفت: علوم انسانی فرهنگ ساز است برخلاف سایر علوم، این علوم می‌تواند فرهنگ صحیح یا غلط را در جامعه ساخته یا عرضه کند و چنان این علوم نقش دارد که غربی‌ها علوم انسانی را علوم فرهنگی می‌نامند.

وی در پایان خاطرنشان ساخت: ما معتقدیم که هم مکتب اسلام داریم و هم علوم اسلامی، لکن باید این علوم اسلامی استخراج و مدوّن شوند.

گفتنی است: در ادامه این نشست، تنی چند از مهمانان این دیدار به بیان دیدگاه‌ها و نقطه نظرات خویش راجع به ضرورت اسلامی‌سازی علوم انسانی پرداختند.

 

پایان پیام/78023

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول