اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  دولت

علی‌آبادی: می‌توان مشکل خودرو را به زودی حل کرد

گزینه پیشنهادی تصدی گری وزارت صمت در مورد وضعیت خودرو گفت: طرح جامعی برای بهبود وضعیت خودرو ارائه خواهم کرد به شما اطمینان می دهم این مشکل را می‌شود به زودی حل کرد چرا که راه حل های هوشمندانه‌ای برای حل آن وجود دارد.

علی‌آبادی: می‌توان مشکل خودرو را به زودی حل کرد

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری فارس، عباس علی آبادی امروز سه شنبه (22 خرداد) در جلسه رای اعتماد برای تصدی وزارت صنعت، معدن و تجارت که با حضور محمد مخبر معاون اول رئیس جمهور برگزار شد، گفت: برای اینکه ثابت کنم ما می توانیم انگیزه بسیاری دارم، ۴۰ سال است دشمن تلاش می کند که به ما بقبولاند نمی توانیم.

وی در مورد انتقاد برخی از نمایندگان مجلس تصریح کرد: رزومه من تاییده شده است؛ فارغ تحصیل دانشگاه شریف در رشته مهندسی مکانیک هستم، در دانشگاه تهران در همین رشته، ارشد گرفتم و سالهاست در این دانشگاه تدریس می کنم. دکتری خود را نیز از دانشگاه خواجه نصیر گرفتم و رئیس انجمن برق _ آبی هستم. این مسائل را گفتم تا برادران دقت کنند تا پیش خدا مسئول نباشند. 

گزینه پیشنهادی تصدی گری وزارت صمت در مورد تعامل با مجلس گفت: اصولا بدون تعامل نمی شود کار را به پیش برد.

وی در مورد اهمیت قائل شدن برای مناطق محروم افزود: ابتدای پیروزی انقلاب به سیستان و بلوچستان رفتم و آنجا کار کردم. آخرین کاری هم که انجام دادم نیروگاه زابل بود.

علی آبادی با اشاره به انتقادات برخی از نمایندگان مجلس تصریح کرد: مباحثی که مطرح شد زیاد است نگرانم از اعلام برنامه ها گذر کنم، هر برادری که ابهام دارد به بنده  مراجعه کند تا به ابهاماتِ به وجود آمده  پاسخ دهم.

گزینه پیشنهادی تصدی گری وزارت صمت با اشاره به اقداماتش در «مپنا» افزود: در این سالها بیش از صد قرار داد بین المللی امضا کردم؛ بیش از صد وزیر و رئیس جمهور و مقامات عالی رتبه از «مپنا» بازدید کردند. 

وی با  اشاره به بخش های مختلف برنامه مدیریتی در وزارت صمت گفت: برنامه راهبردی ما تاکید بر صنعت صادرات محور است 8 استراتژی خیلی مهم در این رابطه ذکر شده که در برنامه های قبلی نبوده است به عنوان کسی که صنعت را می شناسد و در دولت بوده است فکر می کنم که راهبردهای باارزشی هستند، انشالله با تاکید بر آنها که یک جزء آن حمایت از تولید مشترک با برندهای معتبر بین اللملی است بتوانیم به نتیجه مطلوب برسیم. استراتژی دوم توسعه زیر ساخت های کشور از طریق دیپلماسی تجاری _ اقتصادی است.

گزینه پیشنهادی تصدی گری وزارت صمت افزود: نباید از کشوری،کالایی را وارد کنیم ولی محصولی به آن صادر نکنیم. باید بتوانیم ابتدا در بازار منطقه اعم از روسیه، ترکیه، عراق، کشورهای حاشیه خلیج فارس، پاکستان و افغانستان ارتباط ارگانیک و اقتصاد صنعتی برقرار کنیم تا بتوانیم کالاهایی که در آنها مزیت نسبی داریم بفروش برسانیم و کالایی ها که مزیت نسبی بالایی دارند را از آنها بخریم. این مساله در موضوع خودرو، گندم، برنج،  یخچال و خیلی از کالاها وجود دارد. اگر با دنیا تعامل نداشته باشیم دچار مشکل می‌شویم.  

علی آبادی با اشاره به «باز آفرینی و اصلاح حکمرانی صنعت و معدن با تاکید بر تنظیم گری تسهیل گری، نظارت و کاهش تصدی‌گری» تصریح کرد: دولت باید مساله تصدی گری را کم کند، در مساله خودور نیز یکی از چالش های اصلی تصدی‌گری است. باید تا جایی که امکان دارد و عقلائی است این امر را پیش ببریم.

وی افزود: موضوع بعدی ایجاد زنجیره ارزش است؛ متاسفانه هنوز خام فروشی داریم، زنجیره پایین دستی را در خیلی از صنایع راه اندازی نکرده ایم. خصوصا در صنایع معدنی به حل این موضوع تاکید ویژه داریم و سعی خواهیم کرد افزایش بهره وری و رقابت پذیری در سطح بین المللی را به وجود بیاوریم. حمایت از «نوآوری و ارتقا قابلیت های فن‌آورانه با تمرکز بر تحول دیجیتال» برنامه دیگر است، دنیا از انقلاب صنعتی دوم و سوم عبور کرده است حتی به زودی از انقلاب صنعتی چهارم هم عبور می کنیم و به زودی به دوره انقلاب صنعتی پنجم خواهیم رسید، در این زمان هوش مصنوعی هم دیگر محور نیست، محور هوش انسانی و ارتباط ارگانیک با  تجهیزات و ربات است اگر از امروز به دنبال این فناوری نرویم در آینده به مشکل بر خواهیم خورد، به همین جهت باید به فن‌آوری های مورد نیاز آن دست یابیم. «ماشین خودران» اتفاقی برای آینده نیست بلکه واقعیتی است که وجود دارد.

استفاده از ابزارهای تامین مالی بنگاه های تولیدی و توسعه سرمایه گذاری داخلی و خارجی موضوع بعدی مورد اشاره علی آبادی بود و گفت: یکی از مشکلات جدی صنعت موضوع تامین مالی است علت طولانی شدن بسیاری از پروژه ها عدم تامین مالی به موقع بود، منابع مالی فقط دولتی نیستند اقتضا می کند که از سرمایه های خُردِ مردم و بازار سرمایه استفاده کنیم، در مپنا از این روش بهره بردیم.

علی آبادی تصریح کرد: تجمیع کردن مجموعه ای از شرکت های کوچک در شهرک های صنعتی مساله مهمی است که باید به آن توجه کرد؛ بسیاری از شهرک های صنعتی تاسیس شده اند ولی فعال نیستند که باید این موضوع حل شود.  

وی در مورد قیمت گذاری دستوری گفت: باید با در نظرگرفتن پارامترها تنظیم گری صورت بگیرد. در حوزه تجارت ابتدا باید بپذیریم که در سیستم کار کنیم اگر این مساله را قبول نداشته باشیم نباید شک کنیم که موفقیت در دسترس نیست، وزارتخانه های مرتبط باید در حکمرانی واحد مدیریت شوند تا بتوانیم زنجیره‌ای از ارزش افزوده را برقرار کنیم.

گزینه پیشنهادی تصدی گری وزارت صمت تصریح کرد: اصلاح ساختار بحث درستی است متاسفانه تلاش می‌کنیم ساختارها را به صورت عرضی توسعه دهیم، ما ساختار را مورد بررسی قرار خواهیم داد و ساختاری را ایجاد خواهیم کرد که نیازی به تغییرش نباشد.

وی در مورد زنجیره تولید تا مصرف افزود: به افزایش صادرات غیرنفتی و تنوع بخشی به سبد صادراتی تمرکز خواهم کرد و ایده هایی برای آن دارم.

علی آبادی تصریح کرد: «جذب و حمایت از سرمایه گذاری خارجی با  بهره گیری حداکثری از دیپلماسی تجاری و اقتصادی» راهبردی اساسی است که همواره گفته شده ولی کمتر به آن توجه می کنیم. تسهیل مبادلات و ساده سازی قوانین و بهبود فضای تجاری کشور نیز در دستور کار قرار دارد؛ مقررات دست و پا گیر زیادی وجود دارد، باید تسهیل گری را پی‌گیری کنیم و موانع را از پیش رویِ صنعت گران برداریم.

گزینه پیشنهادی تصدی گری وزارت صمت با تاکید بر لزوم «توسعه زیر ساخت های تجارت الکترونیک» گفت: باید حلقه ای را درست کنیم که از ابتدا تا انتها به هم متصل باشند، توسعه و تقویت برندهای داخلی از جمله سایر برنامه های بنده است. در توربین گاز برندی ممتاز هستیم حتی اروپائی‌ها سراغ ما می آیند چون بِرند شده ایم.

وی افزود: تسهیل عرضه مستقیم کالا به مصرف کنندگان  امر مهم دیگری است که باید بدان توجه کرد. طراحی و توسعه پیمان‌های تجارت آزاد منطقه‌ای و دو جانبه با اولویت کشورهای منطقه و همسایه‌ها همانطور که راهبرد دولت بود مورد تاکید بنده هم قرار دارد.

گزینه پیشنهادی تصدی گری وزارت صمت در مورد وضعیت خودرو گفت: طرح جامعی برای بهبود وضعیت خودرو ارائه خواهم کرد به شما اطمینان می دهم این مشکل را می‌شود به زودی حل کرد چرا که راه حل های هوشمندانه‌ای برای حل آن وجود دارد؛ هم استفاده از واردات هوشمند و به موقع برای تنظیم بازار و هم استفاده از همکاری های تخصصی با بنگاه های بزرگ به شکلی که به تولید مشترک برسیم و بتوانیم محصولاتمان را صادر کنیم. باید تولید را افزایش دهیم؛ یکی از راه های پائین آوردن قیمت تمرکز بر افزایش تولید است که بحث بسیار مهمی بشمار می رود.

وی با بیان اینکه بر تعهد، انقلابی گری و تخصص تاکید خواهم کرد، افزود: بزرگترین سرمایه کشور نیروهای انسانی متخصص هستند که متاسفانه مدتی است از خروج بعضی آنها از کشور رنج می بریم باید جاذبه لازم برای جذب نخبگان با استفاده از شایسته گزینی را ایجاد کنیم. 

گزینه پیشنهادی تصدی گری وزارت صمت در مورد کمبود آب و برق گفت: صنایع باید مشارکت کننند تا این مشکل حل شود ساخت نیروگاه را در دستور کار قرار دادیم، انشاالله بتوانیم مشکل ناترازی را با استفاده از افزایش بهره وری برطرف و با استفاده از صنایع و معادن محرومیت زدایی کنیم.

پایان پیام/ 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول