اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

تشدید مبارزه با قاچاق محصولات دخانی در ترکمنستان

رئیس جمهور ترکمنستان خواستار تشدید مبارزه با واردات غیرقانونی محصولات دخانی به این کشور شد.

تشدید مبارزه با قاچاق محصولات دخانی در ترکمنستان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در دوشنبه، «سردار بردی‌محمداف» رئیس جمهور ترکمنستان در نشست شورای امنیت این کشور خواستار تشدید مبارزه با واردات غیرقانونی محصولات دخانی، اجزا و ترکیبات قلیان، سیگارهای الکترونیکی، مصرف و تجارت غیرقانونی آنها شد.

در این نشست «محمد خیدیروف» وزیر کشور ترکمنستان ضمن گزارش خود نتایج فعالیت‌های انجام‌شده در ایست‌های بازرسی مرزهای دولتی و کشف و ضبط محصولات به صورت قاچاق وارد‌ شده به کشور را اعلام کرد.

بنابر گزارش تلویزیون ملی ترکمنستان، نسبت به شهروندانی که مرتکب اعمال غیرقانونی شده‌اند، اقدامات منطبق با قوانین ملی این کشور صورت گرفته است.

رئیس جمهور ترکمنستان با توجه به وضعیت موجود، با تاکید بر ضرورت مبارزه آشتی‌ناپذیر با واردات غیرقانونی انواع محصولات دخانی، گفت: دولت ما در تلاش است تا به گسترش مناطق عاری از تنباکو در جهان کمک کند. به دلیل سیاست جاری دولت، یک حرکت گسترده ضد دخانیات شکل گرفته که دارای ابعاد بی‌سابقه‌ای است.

بردی‌محمداف برداشتن گام‌های عملی در جهت ریشه‌کنی عادات مضری در جامعه ترکمن مانند مصرف سیگار را مهم ارزیابی و تصریح کرد: باید کار هدفمند برای به طور کامل از بین بردن تجارت غیرقانونی محصولات دخانی، کنترل دقیق بر زنجیره تامین آن انجام و اقدامات قانونی پیشگیرانه تقویت شود.

وی به وزیر کشور ترکمنستان دستور داد تا با سایر نهادهای مربوطه نظامی و مجری قانون به طور هماهنگ اقدامات مربوط به مقابله با گسترش، استفاده و واردات این محصولات را ادامه دهند.

شایان ذکر است که مبارزه با سیگار در ترکمنستان در سال 1998 با ممنوعیت تبلیغات محصولات دخانی آغاز گردید. پس از آن استعمال دخانیات در دانشگاه‌های این کشور ممنوع شد. در ادامه این روند در سال 2000 استعمال دخانیات در اماکن عمومی، خیابان‌ها، ساختمان‌های اداری و تاسیسات نظامی ممنوع شد و دو سال بعد ممنوعیت استعمال دخانیات برای رانندگان وسایل نقلیه نیز وضع شد.

ترکمنستان در بهار 2011 به کنوانسیون چارچوب سازمان جهانی بهداشت در مورد کنترل دخانیات پیوست و 6 ماه بعد رئیس جمهور این کشور اولین مصوبه «در مورد اقدامات کنترل دخانیات در ترکمنستان برای سال‌های 2012-2016» را به امضا رساند. در آوریل 2017 برنامه ملی اجرای کنوانسیون چارچوب سازمان جهانی بهداشت در مورد کنترل دخانیات در ترکمنستان برای سال‌های 2017-2021 و در سال 2022 برنامه ملی برای تا سال 2025 تبدیل ترکمنستان به یک کشور عاری از تنباکو تصویب شد.

پایان پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول