اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  سمنان

دستور بازنویسی نقشه جامع علمی کشور بعد از 13 سال صادر شد

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: دستور بازنویسی سند نقشه جامع علمی کشور بعد از 13 سال صادر شد؛ چراکه این سند مادر باید ناظر به نیازهای زمان تغییراتی داشته باشد.

دستور بازنویسی نقشه جامع علمی کشور بعد از 13 سال صادر شد

به گزارش خبرگزاری فارس از سمنان، حجت‌الاسلام‌والمسلمین عبدالحسین خسروپناه، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی پیش از ظهر امروز در حاشیه جلسه شورای فرهنگ عمومی استان سمنان در دفتر امام جمعه سمنان در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار کرد: وظیفه شورای عالی انقلاب فرهنگی، علاوه بر سیاست‌نگاری و تدوین راهبردها و اسناد لازم که از وظایف اصلی آن است، رصد، دیده‌بانی و شناخت اولویت‌ها در حوزه علم و فناوری است.

خسروپناه تصریح کرد: این امر لازم و جزو وظایف شورای عالی انقلاب فرهنگی است و نظارت و بازرسی فرهنگی و اثرسنجی فعالیت‌ها و مصوبات حوزه فرهنگ باید انجام شود و مرکزی در این زمینه راه‌اندازی شده است .

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: رصدخانه‌های فرهنگی و علمی در کشور به راه افتاده و حدود 40 رصدخانه فرهنگی در کشور ایجاد شده است.

خسروپناه ادامه داد: این مراکز در حوزه علم و فناوری و فرهنگ رصد و فعالیت دارند و نیازها، مسأله‌ها، معضلات و اولویت‌ها را شناسایی می‌کنند.

وی تصریح کرد: ستادی به نام مرکز رصد، برنامه‌ریزی و ارزیابی را در شورای عالی انقلاب فرهنگی راه‌اندازی کرده‌ایم که مجموعه دستاوردها را از دستگاه‌های مختلف دریافت و تجزیه و تحلیل می‌کند و بر اساس آن، اسناد نوشته می‌شود.

از شناخت اولویت‌ها تا اثرسنجی فعالیت‌ها

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: بر اساس این برنامه‌ریزی‌ها، اولویت‌ها و کار رصدی که انجام می‌شود و راهبری و هدایتگری دستگاه‌ها صورت می‌گیرد.

خسروپناه بیان کرد: فرآیند 14 مرحله‌ای را هم تعریف کرده‌ایم که از شناخت اولویت‌ها آغاز می‌شود و تا بحث اثرسنجی و اثربخشی پیش می‌رود.

فعالیت 4 ستاد در شورای عالی انقلاب فرهنگی

وی بیان کرد: از سه ماه قبل، میز هوش مصنوعی و میز کوانتوم را راه‌اندازی کرده‌ایم؛ این موضوعات را مقام معظم رهبری در سخنرانی خود که در سالگرد ارتحال حضرت امام در حرم مطهر ایشان فرمودند، هم مورد تأکید قرار دادند؛ ولی غیر از این دو میز، میزهای دیگری در چهار ستاد راه‌اندازی شده است.

خسروپناه گفت: چهار ستاد در شورای عالی انقلاب فرهنگی فعالیت دارد که شامل ستاد علم و فناوری، تعلیم و تربیت، فرهنگی- اجتماعی و خانواده و زنان می‌شود و ذیل این ستادها، میزهایی تعریف شده است که حدود 100 میز رصدی را شناسایی کرده‌ایم.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: چون نمی‌توانیم به‌صورت هم‌زمان همه موارد را دنبال کنیم، حدود 20 مسأله و میز را به‌عنوان اولویت سال 1402 دنبال می‌کنیم که بعضی از آنها به تدوین سند نیاز دارد و برخی دیگر نیز سندش نوشته شده و نیازمند راهبری دستگاه‌ها، اثرسنجی و اثربخشی است.

بازنویسی سند نقشه جامع علمی کشور

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: شورای عالی انقلاب فرهنگی اسناد متعددی نوشته است؛ ولی سه یا چهار مورد آن، سند مادر است؛ سند نقشه جامع علمی کشور یکی از اسناد مادر محسوب می‌شود.

خسروپناه تصریح کرد: دستور بازنویسی این سند را بعد از 13 سال از یک ماه و نیم پیش صادر کرده‌ایم؛ چراکه باید ناظر به نیازهای زمان تغییراتی باید داشته باشد.

وی گفت: چون سرعت رشد علم و فناوری زیاد است، نقشه جامع علمی کشور باید هر سه یا چهار سال بازنگری و بازنویسی شود.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان کرد: سند تحول آموزش و پرورش که رهبری بر آن تأکید دارند، تغییراتی پیدا می‌کند و دستور داده شده است تا اجرا شود و شورای عالی انقلاب فرهنگی به‌طور جدی نظارت بر اجرای این سند را دنبال می‌کند.

خسروپناه گفت: سند نقشه مهندسی فرهنگی هم طراحی شده و برش استانی آن در حال انجام گرفته و تاکنون 12 استان برش فرهنگی استانی ذیل مهندسی فرهنگی انجام شده است.

پایان پیام/74007/م/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول