اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فارس

استاد دانشگاه: نگاه والای امام به جایگاه زن بی‌همتاست

استاد دانشگاه و پژوهشگر حوزه زنان و خانواده با اشاره به اینکه آنچه غرب از آن به اسم آزادی نام می‌برد، یک اسارت است که زن تنها در وجهه جنسیتی نمایان شود، گفت: آنچه امروز در جامعه داریم و این شکل از ورود خانمها در موقعیت های مختلف، دیدگاه امام(ره) بوده است.

استاد دانشگاه: نگاه والای امام به جایگاه زن بی‌همتاست

فرشته روح‌افزا، استاد دانشگاه و پژوهشگر حوزه زنان و خانواده در گفتگو با خبرگزاری فارس درباره نگاه حضرت امام به بحث زن گفت: نگاه امام به زن یک نگاه فوق العاده ویژه است و نه تنها هیچ یک از افراد صاحب اندیشه در دهه های اخیر، که  حتی  وقتی به آثار و آراء دانشمندان، فلاسفه، عرفا و بزرگان جهانی در دوره های گذشته نیز  نگاه می کنیم هیچ کدام چنین دیدگاه والایی به زن نداشتند.

وی اظهار داشت: امام ارزش و جایگاه زن را خیلی والا می بینند و به مقام تربیتی که زنان دارند بسیار زیبا و با بحث های کلیدی اشاره می کنند.

این استاد دانشگاه افزود: در موضوع تربیت فرزندان، امام می افزاید،  اولین مدرسه ای که بچه ها ورود پیدا می کنند دامن مادر است و اگر انسان هایی در دنیا خشم های زیاد دارند و کشتار راه می اندازند، این ها را ناشب از این می دانند که گره های روحی شان توسط مادر باز نشده و اشاره دارند به اینکه کسانی که جنگ جهانی راه می‌اندازند افرادی هستند که مادر در مرحله ای که باید با آنها ارتباط روحی برقرار می کرد، ناموفق بوده است.

امام اصرار داشتند که زنان باید در همه مقدرات امور شرکت کنند

روح‌افزا تأکید کرد: در موضوع حضور زن، افتخار می کنند که بعد از انقلاب زنان ما در همه بخش ها حضور دارند و اصرار هم داشتند که زنان باید در همه مقدرات امور شرکت کنند.

به گفته این استاد دانشگاه هم امام راحل و هم مقام معظم رهبری به این مسئله اشاره داشتند که اگر زنان ما نبودند انقلاب شکل نمی گرفت و افتخار می کنند به زنانی که منش و سلوکشان در انقلاب شکل گرفته و ظهور و بروز داشته است.

وی با بیان اینکه امام در نقاط اصلی و کلیدی، مثل زمانی که می خواستند برای انتقال پیامشان به شوروی سابق سفیر بفرستند، یک زن را در گروه قرار می دهند، خاطرنشان کرد:  این مسئله پیش از این در رفتار هیچکدام از کشورهایی که دیدگاه اسلامی داشتند دیده نمی شد.

او گفت: غربی ها هم اگر زن را قرار می دهند، بحث جنسیتی و شعاری است و به حقیقت زن کاری ندارند، اما امام یک زن رزمنده و الگو را که دنیا برایش بی‌ارزش است و برای اسلام از همه دارایی خود می‌گذرد در گروه قرار می‌دهند و  پیامشان را به تمدن منحط شده ای که به پیش‌بینی ایشان از بین خواهد رفت به همراهی یک زن می فرستند.

روح افزا تصریح کرد: در دیدارهای امام با مادران و همسران شهدا و یا حتی مصاحبه‌گرهایی که خدمتشان می‌رسیدند ما موضع گیری ها امام در مورد زن را صریح می‌بینیم که برای زن، به ماهو زن ارزش والایی قائلند،  بیشتر از نگاه جامعه جهانی و حتی افراد خاص و بزرگ که صاحب مکاتب مختلف فکری هستند.

وی با بیان اینکه وقتی امام در مورد زن فتوا می دهند مبنای فتوای ایشان الگوگیری از زنان رأس اسلام زنان پاک و مطهری همچون حضرت زهرا بوده است. گفت: از امام پرسیده بودند آیا ما زنان می توانیم به جنگ برویم؟ امام پاسخ دادند در تمام صدر اسلام زنان در جنگ برای تیمار حضور داشتند، بله، شما هم بروید.

روح افزا در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به مبحث آزادی زن در دیدگاه امام راحل گفت: امام خمینی (ره) می فرمایند ما با آزادی زنان موافقیم زنان باید آزاد باشند منتها تعبیر ما از آزادی زن با تعبیر شما متفاوت است.

وی افزود: امام  به کلام شاه ملعون اشاره کرده و  می گویند: تعبیر شما این است که زن باید فریبا باشد و جنبه جنسیتی زن برای شما اهمیت دارد، شما میخواهید در همه صحنه ها زن حاضر باشد که روابط مختلط و ارتباط ناسالم ایجاد شود و نام این مسئله را آزادی زنان گذاشته‌اید.

این پژوهشگر حوزه زنان و خانواده گفت: به گفته امام، زنان باید در همه صحنه‌ها حضور داشته باشند در همه جاهایی که لازم است نظر بدهند و حضرت امام در سخنان خود دقیقا این مراکز را نام میبرند. جاهایی که زن ها قدرت مانور دارند مثل مراکز مختلف علمی، دانشگاه ها و مدارس،  بیمارستان ها، انتخابات و حتی در صحنه جنگ، تأکید دارند که زن حضور داشته باشد اما حضور عفیفانه.

اسلام با مفهوم زن به عنوان شیء مخالفت کرده است

وی با اشاره به سخنان امام در ۱۶ اردیبهشت ۵۷ گفت: امام می فرماید: «در خصوص زنان، اسلام هیچ گاه مخالف آزادی آنان نبوده است. بر عکس اسلام با مفهوم زن به عنوان شیء مخالفت کرده است و شرافت و حیثیت او را به وی باز داده است. زن مساوی مرد است. زن مانند مرد آزاد است که سرنوشت و فعالیت های خود را انتخاب کند، اما رژیم شاه که با غرق کردن آنها در امور خلاف اخلاق می کوشد تا مانع آن شود که زنان آزاد باشند و اسلام شدیداً معترض به این امر است... ما می خواهیم که زنان را از فساد، که آنان را تهدید می کند، آزاد سازیم.» (صحیفه امام، ج۳، ص ۳۷۰)

روح افزا به بخش دیگری از سخنان امام (ره) اشاره کرد و گفت: در  ۱۶ آبان ۵۷ امام در مورد مسائل حضور اجتماعی زنان  می فرماید: «زنان در جامعة اسلامی آزادند و از رفتن آنان به دانشگاه و ادارات و مجلسین به هیچ وجه جلوگیری نمی شود، از چیزی که جلوگیری می شود فساد اخلاقی است که زن و مرد نسبت به آن مساوی هستند و برای هر دو حرام است»² (صحیفه امام خمینی ج 5: 183).

این استاد دانشگاه افزود: باز ایشان در 20 آبان 57 می فرمایند: «زن و مرد همه آزادند در اینکه دانشگاه بروند؛ آزادند در اینکه - عرض میکنم - رأی بدهند، رأی بگیرند. آنی که مخالفند، این است که اینطوری که اینها زن را میخواهند بار بیاورند که یک ملعبهای در دست مردها باشد، به قول شاه: «زن خوب است فریبا باشد!» ما می خواهیم این کلمه را بگیریم، این غلط را بگیریم. ما می خواهیم زن آدم باشد مثل سایر آدم ها، انسان باشد مثل سایر انسان ها، آزاد باشد مثل سایر آزادها.» (صحیفه امام خمینی - جلد 5 - صفحه 217 )

وی به بازخوانی سخنان امام در ۲۱ آبان ۵۷ پرداخت و گفت: امام می گویند: «زنان آزادند، همان طور که مردان. ما طبق قانون اسلام عمل می کنیم. این افرادی را که شما به عنوان حقوقدان می دانید همیشه زنان ما را گمراه کرده اند...

تبلیغات سوء شاه و کسانی که با پول شاه خریده شدهاند، چنان موضوع آزادی زن را برای مردم مشتبه کردهاند که خیال میکنند فقط اسلام آمده است که زن را خانه نشین کند، چرا با درس خواندن زن مخالف باشیم؟ چرا با کار کردن زن مخالف باشیم؟ چرا زن نتواند کارهای دولتی انجام دهد؟ چرا با مسافرت کردن زن مخالفت کنیم؟ زن، چون مرد در تمام این ها آزاد است، زن هرگز با مرد فرقی ندارد.

این پژوهشگر تصریح کرد: در ادامه همین سخنان جمله خود امام است که در مورد حجاب می گویند: «آری در اسلام زن باید حجاب داشته باشد، ولی لازم نیست که چادر باشد، بلکه زن میتواند هر لباسی را که حجابش را به وجود آورد اختیار کند، ما نمی‌توانیم و اسلام نمی‌خواهد که زن به عنوان یک شی ء و یک عروسک در دست ما باشد. اسلام میخواهد شخصیت زن را حفظ کند و از او انسانی جدی و کارآمد بسازد، ما هرگز اجازه نمیدهیم تا زنان فقط شیئی برای مردان و آلت هوسرانی باشند.» (جلد 5 - صفحه 294)

دین اسلام به معنای واقعی آزادی را به زنان داده است

به گفته فرشته روح افزا، امام همه جا اصرار دارد اعلام کند که ما نگاه اسلام را داریم و دین اسلام به معنای واقعی آزادی را به زنان داده است.

امام می فرماید آنچه شما به اسم آزادی نام می برید یک اسارت است که زن تنها در وجهه جنسیتی  نمایان شود.

او خاطرنشان کرد: در فتوای کلام امام این مطلب گنجانده شده که اسلام آزادی واقعی زن را می خواهد، اما شما (غرب) آن را در بند تن قرار می‌دهید و خلاصه اش می کنید در زیبایی و جلوه‌گری هایش و با این موضوع مابقی پتانسیل و قوای زن را می گیرید و خرج ظاهر می کنید و این یک نوع اسارت است.

این مدرس دانشگاه تصریح کرد: آنچه که امروز در شکل و مدل ورود خانم ها در موقعیت های مختلف داریم، دیدگاه امام بوده است.

وی گفت: امروز زنان واقعا  در مجامع علمی، در دانشگاه، در المپیادها، در خانه و خانواده، در تربیت فرزند، در توانمندی های روحی و فکری می درخشند. توانمندی هایی که ما در مادران و همسران شهدا در جامعه  می بینیم، فداکاریها، گذشت ها و بزرگمنشی هایی است انقلاب برای زن  فراهم کرده است در حالی که قبل از انقلاب فقط بعد جنسیتی زنان مطرح بود.

روح افزا تصریح کرد: امام بروز و ظهور بعد جسمانی زن در جامعه را نوعی اسارت اندیشه می داند.

گفتگو از: فاطمه حبیبی

پایان پیام / ن

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول