اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

اعلام آمادگی اتحادیه اروپا برای حل اختلافات مرزی قرقیزستان و تاجیکستان

رئیس شورای اروپا در دیدار رئیس جمهور قرقیزستان بر آمادگی این اتحادیه جهت حل مشکلات مرزی این کشور با تاجیکستان تاکید کرد.

اعلام آمادگی اتحادیه اروپا برای حل اختلافات مرزی قرقیزستان و تاجیکستان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در بیشکک، در حاشیه دومین نشست سران کشورهای آسیای مرکزی و رئیس شورای اروپا در چالپان آته در منطقه ایسیک کول، «سادیر جباراف» رئیس جمهور قرقیزستان و «چارلز میشل» رئیس شورای اروپا دیدار و گفت‌وگو کردند.

طرفین درباره موضوعات مهم تقویت همکاری‌های دوجانبه و در مورد طیف گسترده‌ای از موضوعات در دستور کار جهانی از جمله همکاری‌های منطقه‌ای تبادل نظر کردند.

جباراف به ویژه بر اهمیت تاریخی این دیدار تاکید کرد و گفت: برای اولین بار در تاریخ همکاری‌های دوجانبه طرف قرقیزستان میزبان سفر رئیس اتحادیه اروپا است.

رئیس جمهور قرقیزستان تاکید کرد: ما به این واقعیت اهمیت زیادی می‌دهیم. توجه شخصی شما به کشور و منطقه به ما انگیزه بیشتری برای توسعه همه جانبه بیشتر و تقویت مشارکت با اتحادیه اروپا می‌دهد. این اتحادیه شریک قابل اعتماد ما است. از زمان استقلال فقط اعتماد بین ما شکل گرفت و دوستی تقویت شده است.

میشل نیز به نوبه خود از رئیس جمهور این کشور به دلیل استقبال گرم و سطح بالای سازماندهی که در آستانه دومین نشست سران کشورهای آسیای مرکزی و رئیس شورای اروپا صورت گرفته، تشکر کرد.

وی با ابراز خرسندی بر ابتکار رئیس جمهور قرقیزستان برای دعوت از همه روسای کشورهای این منطقه برای شرکت در این رویداد تاکید و ابراز اطمینان کرد که این امر انگیزه جدیدی به توسعه روابط آسیای مرکزی و اتحادیه اروپا خواهد داد.

علاوه بر این، رئیس شورای اروپا تاکید کرد که نشست امروز روابط قرقیزستان و این اتحادیه  را به سطح جدیدی وارد می‌کند و فصل جدیدی را در همکاری‌های دوجانبه می‌گشاید.

طرفین  پس از این مذاکرات بیانیه مشترکی را تصویب کردند.

در این بیانه آمده است که رؤسای جمهور طی یک نشست باز و سازنده بر تعهد قاطع خود برای تعمیق بیشتر همکاری‌های دوجانبه بر اساس اصول دموکراسی، احترام به حقوق بشر و حاکمیت قانون، همکاری اقتصادی و اهداف توسعه پایدار تاکید کردند.

دو طرف از نتایج اجرای توافقنامه مشارکت و همکاری امضا شده در سال 1995 بین این کشور و اتحادیه اروپا بسیار قدردانی کردند. به منظور تقویت بیشتر همکاری، آنها انتظار دارند در آینده نزدیک یک توافقنامه همکاری و مشارکت پیشرفته امضا کنند که برای رساندن روابط به سطح کیفی جدیدی طراحی شده است.

دو طرف در مورد اهمیت توسعه بیشتر تحرک تجاری و گردشگری و همچنین گسترش ارتباطات بین شهروندان بحث کردند.

در این راستا، میشل به تمایل طرف این کشور  برای آغاز رایزنی با اتحادیه اروپا در زمینه تسهیل صدور روادید برای شهروندان قرقیز توجه کرد.

طرفین همچنین در مورد لزوم ادامه همکاری نزدیک در زمینه امنیت در چارچوب پروژه‌های منطقه‌ای مانند رفع تنش‌زدایی در مرزها، برنامه اجرای قانون و برنامه پیشگیری از مواد مخدر در آسیای مرکزی تبادل نظر کردند و ضرورت جلوگیری از بحران انسانی و اجتماعی در افغانستان را مورد بحث و بررسی قرار دادند.

روسای این کشور و اتحادیه بر اهمیت تقویت گفت‌وگوهای منطقه‌ای در آسیای مرکزی که کلید شکوفایی و توسعه پایدار بیشتر است اشاره کردند. بر اهمیت حل و فصل مناقشات تنها از طریق دیپلماتیک و بدون استفاده از زور و بر اعتقاد به همزیستی مسالمت آمیز و مذاکرات مبتنی بر دموکراسی و حاکمیت قانون تاکید کردند.

همچنین میشل در این دیدار گفت: می‌دانیم که قرقیزستان مشکلات مرزی خاصی با تاجیکستان دارد، ما آماده ارائه هرگونه کمکی برای حل این مناقشه هستیم.

لازم به ذکر است که در حاشیه نشست سران «آسیای مرکزی+اتحادیه اروپا»، «امامعلی رحمان» و «سادیر جباراف» رؤسای جمهور تاجیکستان و قرقیزستان دیدار کردند.

در جریان مذاکرات به موضوع تحدید و تعیین مرزهای دولتی تاجیکستان و قرقیزستان توجه ویژه‌ای شد.

رؤسای جمهور دو کشور از نتایج به دست آمده در خصوص تعیین خط مرز دولتی دو کشور به طول حدود 626 کیلومتر که 102 کیلومتر آن طی 1.5 سال گذشته شرح داده شده است، ابراز خرسندی کردند.

رحمان و جباراف از ادامه مذاکرات و جستجوی راه حل‌های قابل قبول مبتنی بر احترام و اعتماد متقابل حمایت کردند.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول