اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

تاکید سران آسیای مرکزی و شورای اروپا بر یکپارچگی منطقه و همکاری با اتحادیه اروپا

در پایان دومین نشست سران کشورهای آسیای مرکزی و اتحادیه اروپا در چالپان آته قرقیزستان بر یکپارچگی منطقه‌ای و همکاری با این اتحادیه تاکید شد.

تاکید سران آسیای مرکزی و شورای اروپا بر یکپارچگی منطقه و همکاری با اتحادیه اروپا

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در بیشکک، در پایان دومین نشست سران کشورهای آسیای مرکزی و رئیس شورای اروپا  در چالپان آته در منطقه ایسیک کول توسعه بر یکپارچگی منطقه‌ای و همکاری با اتحادیه اروپا تاکید شد.

در دومین نشست سران کشورهای «آسیای مرکزی - اتحادیه اروپا» با حضور «سادیر جباراف» رئیس جمهور قرقیزستان، «چارلز میشل» رئیس شورای اروپا، « قاسم جومارت توکایف» رئیس جمهور قزاقستان، « امامعلی رحمان» رئیس جمهور تاجیکستان، « شوکت میرضیایف »رئیس جمهور ازبکستان و « نورمحمد امانپسوف »معاون نخست وزیر ترکمنستان برگزار شد.

شرکت کنندگان موضوعات مهم منطقه، توسعه یکپارچگی منطقه‌ای، همکاری با اتحادیه اروپا و همچنین لزوم تلفیق تلاش‌ها برای ارتقای توسعه روابط بین کشورها و همکاری‌های منطقه‌ای در همه زمینه‌ها از جمله با اتحادیه اروپا را مورد توجه قرار دادند.

پس از دومین نشست سران کشورهای منطقه و رئیس شورای اروپا  بیانیه مطبوعاتی مشترک به تصویب رسید.

در این بیانیه آمده است که شرکت کنندگان بر تعهد خود به ادامه گفت‌وگوهای سطح بالا بین آسیای مرکزی و اتحادیه اروپا و توسعه مشارکت اتحادیه اروپا و این منطقه مطابق با حوزه‌های اولویت مشخص شده بین طرفین با هدف مشترک رفاه و امنیت در آسیای مرکزی تاکید کردند.

سران کشورها از مشارکت پلتفرم‌های موجود و جدید در سطح بالا در حمایت از نهادینه سازی بیشتر روابط بین کشورهای آسیای مرکزی و اتحادیه اروپا استقبال کردند.

شرکت‌کنندگان با ابراز خرسندی از نتایج مثبت آخرین گفت‌وگوها و پلتفرم‌های این اجلاس، تمایل خود را برای تصویب نقشه راه اتحادیه اروپا- آسیای مرکزی در نشست بعدی وزیران اعلام کردند.

طرفین آمادگی خود را برای ادامه همکاری گسترده مبتنی بر احترام متقابل و حمایت متقابل تأیید کردند.

روسای این کشورها تعهد تزلزل‌ناپذیر خود را برای حفظ منشور ملل متحد ابراز و تاکید کردند: به ویژه به استقلال، حاکمیت، تمامیت ارضی همه کشورها، عدم استفاده از زور یا تهدید و حل و فصل مسالمت آمیز اختلافات بین‌المللی احترام بگذارید.

در این راستا، آنها تلاش‌های جامعه جهانی را برای کمک به مردم این کشور بر اساس اصول و مطابق با قوانین بین‌المللی و معیارها و اصول شناخته شده عمومی، علیرغم شرایط دشوار به رسمیت شناختند.

طرفین بر اهمیت ایجاد یک حکومت فراگیر و نماینده و همچنان بر اهمیت ترویج و احترام به حقوق بشر و آزادی‌های اساسی همه شهروندان افغانستان به ویژه زنان، دختران و گروه‌های قومی تاکید کردند.

سران کشورها بر غیرقابل قبول بودن فراخوان‌های عمومی و تحریک به تروریسم و ​​افراط گرایی تاکید کردند و خواستار تشدید تلاش‌ها برای مبارزه با گسترش ایدئولوژی و تبلیغ تروریسم از طریق اینترنت شدند.

شرکت‌کنندگان همچنین بر اهمیت گسترش بیشتر مکانیسم‌های تجاری و سرمایه گذاری متقابل برای تسریع توسعه اقتصادی-اجتماعی همه طرف ها تاکید کردند.

روسای جمهور کشورهای منطقه همچنین بر اهمیت گفت‌و‌گوی نزدیک در چارچوب شرایط تحریمی اتحادیه اروپا تاکید کردند.

شرکت‌کنندگان علاقه خود را به تقویت اقدامات مشترک برای اجرای کامل و مؤثر تعهدات طرفین تحت توافقنامه پاریس تأیید کردند.

سران کشورها بر اهمیت همکاری با یکدیگر برای گسترش ارتباطات مردمی به ویژه جوانان در اروپا و آسیای مرکزی از جمله از طریق آموزش عالی، فرهنگ و گردشگری تاکید کردند.

طرفین توافق کردند که به طور منظم ملاقات کنند. در همین راستا طرف ازبکستان پیشنهاد برگزاری نشستی در کشورش را داد.

در پایان نشست، ضمن پذیرایی به میهمانان پیش درآمد نمایشی «یک امانت» در مورد سیاره زمین نشان داده شد که این یک هدیه مقدس و گرانبها برای بشریت است. مردمی که در سیاره زمین زندگی می‌کنند باید بر برادری و دوستی تاکید کنند.

در ادامه بازی‌های رنگارنگ هنرمندان و هنرپیشه‌ها به وضوح دوستی تاریخی، هماهنگی، همکاری همه جانبه و تعامل فرهنگی و اجتماعی بین کشورهای آسیای مرکزی و اتحادیه اروپا را نشان می‌داد.

پایان پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول