اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

تعلیم و تربیت  /  پنجره تربیت

آیا مدارس ایران برای تحقق تحول نیازمند رتبه بندی هستند؟

رتبه بندی مدارس، موضوعی است که مبتنی بر راهکار 19 سند تحول، یعنی استقرار نظام ارزشیابی و تضمین کیفیت در تعلیم و تربیت رسمی عمومی اتخاذ شده و در مسیر اجرایی ‌شدن در برنامه هفتم توسعه است. حال سؤال اساسی این است که آیا مدارس ایران اکنون برای تحقق تحول نیازمند رتبه بندی هستند؟ مریم برادران

آیا مدارس ایران برای تحقق تحول نیازمند رتبه بندی هستند؟

مریم برادران

اواخر آذرماه ۱۴۰۱ خبرگزاری ایرنا از قول وزیر آموزش و پرورش نوشت: همه مدارس تا پایان برنامه هفتم توسعه در جریان سند تحول بنیادین قرار می گیرند و ارزشیابی مدرسه ای در قالب رتبه بندی انجام می شود به دنبال این خبر و نقل قول خط مشی گذاران در مرکز تحول دولت مسئله رتبه بندی مدارس بر اساس الگوی مدرسه «صالح» در دستور کار قرار گرفت.

رتبه بندی مدارس، نیازمند مطالعه و امکان سنجی بوده و اجرای آن به جز برنامه ریزی، نیازمند فهم شرایط و انتخاب شیوه مناسب است.

 

چنین تصمیمی نیازمند مطالعه و امکان سنجی بوده و اجرای آن به جز برنامه ریزی، نیازمند فهم شرایط و انتخاب شیوه مناسب است. به خصوص که مدت زیادی از اجرای رتبه بندی معلمان نمی گذرد و نارضایتی از نحوه اجرا از سوی معلمان و سایر فعالان حوزه آموزش و پرورش و محققان و تحلیلگران خط مشی برخاسته است. مضاف بر اینکه فعالان حوزه خط مشی گذاری و اجرای آن خود بر خطاهای مسیر واقفند و اکنون نگران تکرار آن در رتبه بندی مدرسه هستند.

این گزارش کمک به تصمیم رتبه‌بندی مدارس ایران مبتنی‌ بر الگوی مدرسه صالح در سند تحول بنیادین است.

 

این گزارش کمک به تصمیم رتبه‌بندی مدارس ایران مبتنی‌ بر الگوی مدرسه صالح در سند تحول بنیادین است. این تصمیم مبتنی بر راهکار 19 سند تحول، یعنی استقرار نظام ارزشیابی و تضمین کیفیت در تعلیم و تربیت رسمی عمومی اتخاذ شده و در مسیر اجرایی‌شدن در برنامه هفتم توسعه است.

سؤال اساسی در این مرحله این است آیا مدارس ایران اکنون برای تحقق تحول نیازمند رتبه بندی هستند؟ گزارش پیش رو، ضمن بررسی ادبیات موجود در حوزه ارزشیابی و انواع آن و حرکت به سوی تضمین کیفیت، تلاش دارد سیاست‌گذار را با سؤالات اساسی «چرا ارزشیابی می‌کنیم؟

سؤال اساسی این است آیا مدارس ایران اکنون برای تحقق تحول نیازمند رتبه بندی هستند؟

 

چه چیزی را ارزشیابی می‌کنیم؟ چگونه این کار را انجام دهیم؟ چه بهره‌ای از نتایج ارزشیابی می‌خواهیم ببریم؟» مواجه کند و ضمن ارائه پاسخ‌هایی اولیه، نهاد تصمیم‌گیرنده را به‌سوی اقدام متأملانه و گام‌ به‌ گام در اجرای این راهکار در مسیر تحول با تأکید بر عدالت آموزشی همراه نماید.

متن گزارش را می توانید از پیوند زیر دریافت کنید:

   

انتهای پیام/

از شما صاحبنظر گرامی در حوزه تعلیم و تربیت هم دعوت می کنیم، از نویسندگان، ممیزان و اعضای هیئت تحریریه پنجره تربیت باشید. برای ارسال مطالب و عضویت در هیئت تحریریه، از طریق ایمیل FarsPanjarehTarbiat@gmail.com مکاتبه فرمائید.

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول