به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری فارس به نقل از روابط عمومی جهاددانشگاهی، نشست هم اندیشی «روسای دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی جهاددانشگاهی» با حضور حسن مسلمی نائینی رئیس جهاددانشگاهی، محمدمحسن غفوریان معاون آموزش و کارآفرینی این نهاد و روسای دانشگاهها و موسسات آموزش عالی جهاددانشگاهی امروز، ۱۱ خردادماه برگزار شد.
* توجه به آموزشهای مهارتی در جهاددانشگاهی
مسلمی نائینی در این نشست اظهار کرد: برگزاری این گونه نشست های هم اندیشی برای ارتقای موسسات و مراکز آموزشی جهاددانشگاهی بسیار خوب بوده و یک تصمیم گیری برای آینده است.
وی با اشاره به توجه به موضوعات فرهنگی در مراکز آموشی این نهاد اظهار کرد: جامعه از جهاددانشگاهی انتظار دارد و باید در این زمینه کارهایی در این مراکز انجام شود.
رئیس جهاددانشگاهی ادامه داد: در این مراکز باید به آموزش های مهارتی، تخصصی و رشته هایی که دارای استقبال است توجه کرد که این موضوع نیز نیاز به همفکری بیشتری دارد.
* ورود مراکز آموزشی به حوزههای مهارتی
در ادامه غفوریان به ارائه گزارشی از دانشگاه و موسسات آموزش عالی جهاددانشگاهی پرداخت و گفت: آموزش عالی جهاددانشگاهی با هدف تربیت نیروی انسانی متخصص، متعهد و توانمند در تولید علم و فناوری با رویکرد آموزش پژوهش محور و فناور محور از سال ۱۳۷۱ فعالیت خود را آغار کرد و در حال حاضر نیز دارای ۲ دانشگاه، ۶ موسسه آمورش عالی و ۱ دانشکده در سطح کشور است.
وی افزود: آموزش عالی (غیرانتفاعی-غیردولتی) جهاددانشگاهی در حال حاضر دارای ۳۳۶ کد رشته، ۱۵۴ هیات علمی تمام وقت، ۱۶۵ هیات علمی نیمه وقت ، ۸۰ هزار و ۷۶ دانش آموخته و ۲۲ هزار و ۲۵۶ دانشجوی در حال تحصیل است.
معاون آموزش و کارآفرینی جهاددانشگاهی با اشاره به این که آموزش عالی علمی – کاربردی این نهاد دارای ۳۷ مرکز فعال در کشور است، بیان کرد: ۷۳۷ کد رشته، ۱۷۱ هزار و ۳۷۹ دانش آموخته، ۲ هزار و۹۵۸ مدرس و ۲۱هزار و ۳۷ دانشجو است.
وی در ادامه به ارائه گزارشی از عملکرد فعالیت آموزشی مراکز علمی کاربردی جهاددانشگاهی پرداخت و بر ورود این مراکز به حوزههای مهارتی تاکید کرد.
در ادامه این نشست روسای دانشگاه و موسسات آموزشی عالی جهاددانشگاهی به بحث و بررسی موضوعاتی همچون نیاز کشور به نیروی مهارتی و توسعه آموزشهای مهارت محور، توجه به مراکز آموزش کوتاه مدت جهاددانشگاهی، پرهیز از تفکر جزیره ای، سیاست گذاری واحدو دوری از پراکنده کاری، توجه به دانشگاه کنشگر، آسیب شناسی در حوزه آموزش، توجه به موضوعات اولویت دار جامعه، معرفی یک الگو در آموزش عالی توسط جهاددانشگاهی با برنامه ریزی، ایجاد هم افزایی در استانها، توجه به تبلیغ رشتههای آموزشی مرکز در استان، تعریف مزیت رقابتی برای مراکز آموزش عالی جهاددانشگاهی، توجه به پروژههای جدید، جذب دانشجوی خارجی، تغییر در رویکرد با توجه به فضای آموزشی کشور، ایجاد مشوق برای اساتید، تولید محتوا، توانمندسازی اعضای هیات علمی، اولویت دادن به بحث اشتغال فارغ التحصیلان، استفاده از ظرفیتهای علمی وابسته داخل جهاددانشگاهی، توجه به الگوهای جدید، تدوین نقشه راه، توجه به ارتباط معنادار با واحد، توانمند کردن مدیران با دانش و توجه به فرصتهای جدید پرداختند.
پایان پیام/