به گزارش خبرگزاری فارس از ایلام، از گذشته تا کنون حمل و نقل جادهای از نیازهای بی چون و چرای بشر بوده که برای همهی افراد در کشورها و قارههای مختلف وجود داشته و با پیشرفت علم و تکنولوژی نیاز بشر به جابهجایی و حمل بار تا حدود زیادی برطرف شد. هر روز این نیازها با توجه به افزایش ارتباطات گسترش یافته و امروزه حمل و نقل، از ارکان اصلی توسعه یک جامعه به حساب میآید.
بسته به هدف حمل و نقل، راههای ارتباطی مختلفی برای رساندن یک کالا به مقصد مشخص وجود دارد و بیشترین نوع حمل و نقل که بزرگترین کمک را به نسل بشر کرده است، حمل و نقل زمینی و جادهای است.
استان ایلام در سالهای اخیر به برکت وجود هم مرز بودن با کشور عراق و تردد میلیونی زائران اباعبدالله در ایام اربعین و دیگر ایام سال به عنوان شاه راه سفر به کشور عراق به حساب میآید، فلذا نیاز وجود یک راه زمینی در این استان بیشتر احساس میشود.
کنترل ترافیک مرز مهران با احداث تونل های اربعین
یکی از رانندگان مسیر ایلام به مهران در گفتوگو با خبرنگارخبرگزاری فارس در ایلام از روند اجرایی طرحهای این محور بعد از گذشت چند سال گلایه مند بود و گفت: با وجود اینکه کلنگ احداث تونلهای شماره ۱ و ۲ این محور در سالهای گذشته به جهت روانسازی ترافیک در این مسیر به زمین زده شده است اما همچنان زیر بار ترافیک نرفتهاند.
پاریاب یکی دیگر از این رانندگان میگوید: با توجه به قولهای مسوولین، خصوصا مصاحبه اخیر استاندار مبتی بر اینکه این تونل ها تا پایان خرداد ماه سال جاری به بهرهبرداری برسند، اما مشاهده میکنیم تا تحقق این وعده راه زیادی باقی مانده است.
احمد وحیدی وزیر کشور هفته گدشته به همراه استاندار ایلام و جمعی از مسوولان استانی در بازدید از از تونلهای شماره ۱ و ۲ اربعین مسیر ایلام - مهران، گفت: برای جهت تکمیل چهار بانده کردن راه ایلام - مهران ۲ تونل طراحی شده که مراحل ساخت آنها در مراحل پایانی قرار دارد.
وی افزود: امیدواریم با تلاش مجموعه مدیریت استان و عوامل مربوطه و تا اربعین این ۲ تونل مورد بهرهبرداری قرار گیرد که نقش اساسی در تسهیل در تردد خودروها و کاهش تصادفات را در این محور دارد.
زیر بار ترافیک موقت رفتن تونل شماره 1
در ادامه فرشاد دوستی مدیرکل راه و شهرسازی استان ایلام در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در ایلام گفت: این ادره کل در راستای تسهیل تردد در مرز بین المللی مهران جهت استفاده زائران عزیز و همچنین حمل و نقل کالا اقداماتی از جمله تونل اول در کیلومتر ۵ و راههای طرفین، تونل دوم راه کربلا و راههای طرفین، راهسازی قطعه رانشی و تقاطعهای آن در محدوده تقاطع روستای ماربره، تقاطع غیر همسطح صالح آباد، احداث واریانت کنجانچم و پروژه شش خطه کردن مهران- پایانه مسافربری انجام داده است.
وی افزود: در مورد پروژه تونل شماره ۱ و ۲ اربعین لازم به ذکر است این دو تونل در سال (۱۴۰۱) به صورت موقت برای تسهیل تردد زائرین زیر بار ترافیک قرار گرفتند و باعث شد گره ترافیک سالهای گذشته تکرار نشود و ترافیک مسیر راحت کنترل شود.
مدیر کل راه و شهرسازی استان ایلام ادامه داد: پس از اربعین سال گذشته بلافاصله عملیات تکمیل این پروژهها آغاز شد و هم اکنون پیشرفت قابل ملاحظهای نسبت به سال گذشته شاهد هستیم و تلاش ما این است که تا اربعین امسال بیشتر این پروژهها را تکمیل شده مورد بهره برداری قرار دهیم و این مهم در صورت تأمین و تخصیص به موقع اعتبار قابل تحقق است.
دوستی با اشاره به اینکه تونل شماره ۱ از نظر روشنایی هنوز آمادگی لازم جهت زیر بار ترافیک رفتن را ندارد، گفت: این تونل امسال هم به صورت موقت زیر بار ترافیکی رفت، اما عملیات اجرایی تونل شماره ۲ به پایان رسیده و در مرداد ماه امسال به بهره برداری خواهد رسید.
حرف استاندار روی هوا ماند؟
این موضوعات در حالی است که استاندار ایلام اخیرا طی بازدیدی از این تونلها گفت: تونلهای شماره ۱ و ۲ اربعین باید تا پایان خرداد ماه سال آینده زیر بار ترافیک برود.
برای اربعین سال جاری تکمیل زیرگذرارغوان ورودی شهر ایلام، تکمیل تونل دوم (۷۴۰ متری راه کربلای ۲) و راههای طرفین در مجموع به طول ۳ کیلومتر، اصلاح مسیر در منطقه کنجانچم و زیر بار ترافیک رفتن پلهای بزرگ کیلومتر ۵۵ و ۵۶ به صورت استاندارد، ادامه لاینینگ تونل اول (کیلومتر ۵) تا حد اتمام از جمله اهداف در نظر گرفته شده است که در حال پیشرفت و اتمام هستند.