اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

ترکمنستان تا پایان سال جاری میلادی به کریدور «تراسیکا» می‌پیوندد

ترکمنستان قصد دارد تا پایان سال جاری میلادی به طور رسمی به کریدور حمل و نقلی «تراسیکا» (TRACECA) بپیوندد.

ترکمنستان تا پایان سال جاری میلادی به کریدور «تراسیکا» می‌پیوندد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در دوشنبه، ترکمنستان قصد دارد تا پایان سال جاری میلادی به طور رسمی به کریدور حمل و نقلی «تراسیکا» (اروپا - قفقاز - آسیا) بپیوندد.

«باتیر ​​آنایف» معاون مدیر کل سازمان حمل و نقل و ارتباطات وابسته به دولت ترکمنستان با تایید این موضوع گفت: همکاری با «تراسیکا» یکی از اولویت‌های این کشور در زمینه حمل و نقل بوده و امکان تقویت تعامل با سایر کشورهای عضو را فراهم می‌کند.  

پیش از این، همه کشورهای عضو تراسیکا موافقت خود با پذیرش ترکمنستان را تایید کرده بودند. بنابر برآورد این سازمان، پتانسیل ترانزیت از طریق کشورهای حاشیه خزر بیش از 700 هزار کانتینر در سال خواهد بود.

بنابر اعلام دبیرخانه تراسیکا، ورود ترکمنستان به این سازمان منجر به بهره‌برداری مطلوب از پتانسیل‌های بالای اقتصادی و ایجاد انگیزه‌های جدید برای توسعه بخش حمل و نقل این کشور و احیای جاده بزرگ ابریشم خواهد شد.

قبلا «آسیت آساوبایف» مسئول دبیرخانه دائمی کمیسیون بین‌دولتی این سازمان گفته بود که ترکمنستان با حضور خود در تراسیکا می‌تواند به توسعه بخش حمل و نقل خود و همچنین فرآیندهای دیجیتالی کردن ترافیک بار سرعت بخشد. علاوه بر آن دسترسی تسهیل‌شده به 13 کشور عضو را نیز در اختیار خواهد داشت.

تراسیکا برنامه همکاری بین‌المللی بین اتحادیه اروپا و کشورهای شریک کریدور حمل و نقلی اروپا-قفقاز-آسیا بوده و دبیرخانه آن در شهر «باکو» قرار دارد.

برای اولین بار پروژه تراسکا در ماه می 1993 در کنفرانسی در «بروکسل» با حضور وزرای تجارت و حمل و نقل 8 کشور آذربایجان، ارمنستان، گرجستان، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان، ترکمنستان و ازبکستان مطرح شد.

اعضای تراسیکا عبارتند از آذربایجان، ایران، ارمنستان، گرجستان، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان، ازبکستان، بلغارستان، مولداوی، رومانی، ترکیه، اوکراین.

پایان پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول