اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  همدان

مبارزه با سن غلات در ۲۲۱ هزار هکتار از مزارع همدان

مدیر حفط نباتات سازمان جهاد کشاورزی همدان از مبارزه با سن غلات در ۲۲۱ هزار و ۷۷۳ هکتار از مزارع استان خبر داد.

مبارزه با سن غلات در ۲۲۱ هزار هکتار از مزارع همدان

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، شهرام پیشه‌ور ظهر امروز در جمع خبرنگاران اظهار کرد: عملیات مبارزه با سن مادر در مزارع استان از ۱۴ فروردین از اسدآباد شروع شده و 14 اردیبهشت در شهرستان رزن به پایان رسید. 

وی گفت: در این بازه زمانی در ۲۲۱ هزار و ۷۷۳ هکتار مبارزه با سن غلات داشتیم که ۱۶۶ هزار و ۷۳۷ هکتار مربوط به مزارع گندم و ۵۵ هزار و ۳۶ هکتار مربوط به مزارع جو بوده است.

مدیر حفظ نبات سازمان جهاد کشاورزی استان همدان افزود: عملیات مبارزه در مرحله  پوره سن غلات  نیز از یکم خرداد از کبودراهنگ آغاز شده که تا ششم خرداد بیش از ۷ هزار هکتار از مزارع استان سمپاشی شده و تا پایان زمان عملیات مبارزه با قدرت و سرعت ادامه خواهد یافت.

وی گفت: امسال مبارزه با پوره سن غلات از اهمیت بسزایی برخوردار است چراکه به خاطر شرایط خاص آب و هوایی  عدم بارندگی به موقع در پاییز سال گذشته، نوسانات شدید دمایی در فروردین و اردیبهشت، سرمای شدید ۱۵ فروردین و ۱۴ اردیبهشت،  پراکنش نامناسب بارندگی‌ها از نظر زمانی و مکانی باعث شد در برخی از نقاط بخشی از مزارع دیم دچار تنش‌های شدید رطوبتی و دمایی در مراحل رویشی و زایشی شوند

پیشه‌ور تاکید کرد: این مزارع رشد رویشی کافی نداشتند و یا با ارتفاع کم تولید خوشه کردند بنابراین بخشی از مزارع دیم آسیب دیده و غیر قابل برداشت شده و بخشی نیز کم‌بازده می‌شوند.

وی گفت: از سوی دیگر آفت سن غلات به دلیل نوسانات دمایی تغیرات مهمی در رفتارهای زیستی خود به ویژه در  مراحل جفت‌گیری، تخم‌ریزی و ظهور پورها ایجاد کرده و با گرم شدن هوا و پیش‌بینی افزایش دما به ۳۰ درجه در تاریخ‌ ۸ و ۹ خردادماه در جنوب و غرب استان به احتمال زیاد فواصل بین سنین پوره‌ و غلات کاهش پیدا می‌کند که همین موجب آسیب‌پذیر شدن مزارع دیم خواهد شد.

مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی همدان گفت: با توجه به تنش‌های وارده به مزارع و تغییرات زیستی آفت سن غلات پایش مستمر مزارع گندم و جو در شهرستان‌های استان را در برنامه داریم و نسبت به پیش‌بینی و تعیین بهترین زمان مبارزه علیه پوره سن غلات، به تفکیک مناطق  گرمسیری، معتدل و سردسیری اقدام شده است‌.

وی بهترین زمان مبارزه با پوره سن غلات به ویژه در مزارع دیم مناطق گرمسیری و معتدل و برخی از مناطق سردسیری استان را هفتم تا ۱۵ خرداد اعلام کرد.

پایان پیام/ ۳۱۴۰

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول