اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  زنجان

شنوایی سنجی ۹۲ درصد نوزادان زنجانی

مدیرکل بهزیستی استان زنجان از غربالگری ۹۲ درصد نوزادان متولد شده در سال گذشته خبر داد و گفت: بیش از ۱۳ هزار نوزاد متولد شده غربالگری شنوایی شدند .

شنوایی سنجی ۹۲ درصد نوزادان زنجانی

سلمان حسینی مدیرکل بهزیستی استان زنجان در گفت‌وگو با فارس اظهار داشت: ۹ نوزاد از کل نوزادان غربالگری شده در زنجان به مرحله مداخله ارجاع داده شدند که اقدامات توانبخشی از جمله تهیه سمعک، کمک هزینه کاشت حلزون، گفتار درمانی و ... توسط معاونت امور توانبخشی برای این نوزادان صورت پذیرفته است.

مدیرکل بهزیستی استان زنجان با اشاره به اینکه در حال حاضر ۸ مرکز غربالگری شنوایی نوزادان در سطح استان فعال است، افزود: آزمون‌های غربالگری نوزادان بصورت انجام تست OAE برای همه نوزادان متولد شده و انجام تست AABR برای کودکان ارجاعی و دارای عوامل خطر است که با دستگاه‌های کوچک و بدون درد و خطر، در شرایطی که نوزاد به آرامی استراحت می‌کند انجام می شود.

وی با بیان اینکه آزمون غربالگری، آزمونی ساده است که فقط چند دقیقه طول می‌کشد و هدف آن شناسایی نوزادانی است که نیاز به ارزیابی بیشتر دارند، خاطر نشان کرد: غربالگری نوزادان بسیار مهم است و اگر بررسی شنوایی نوزاد دیر انجام شود موجب تاخیر در رشد و زبان شده که روی توانایی کودک برای یادگیری، تحصیل و ارتباطات اجتماعی تاثیر می‌گذارد.

حسینی با اشاره به اهمیت غربال شنوایی نوزادان در سه ماه اول تولد، یادآور شد: گریه و صدا سازی نوزادان کم شنوا مانند نوزادان سالم است و ماه‌ها وسال‌های نخست زندگی برای رشد مهارت‌های گفتاری و زبانی اهمیت بسیاری دارد وکم شنوایی ممکن است زبان آموزی را نیز تحت الشعاع قرار دهد.

وی تصریح کرد: کشف زود هنگام کم شنوایی پیش از ۳ ماهگی و ارائه خدمات لازم قبل از شش ماهگی به نوزاد و خانواده او ضروری است.

 پایان پیام/73002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول