اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دانشگاه

دارا: دانشگاه‌ها بدون طرح آمایش به دستگاه ارائه مدرک تبدیل می‌شوند

عضو هیأت علمی دانشگاه تربیت مدرس گفت: در صورتیکه طرح آمایش آموزش عالی به درستی اجرا نشود، دانشگاه‌ها نه تنها نفعی برای جامعه ندارند بلکه به دستگاه ارائه مدرک تبدیل می‌شوند.

دارا: دانشگاه‌ها بدون طرح آمایش به دستگاه ارائه مدرک تبدیل می‌شوند

جلیل دارا عضو هیأت علمی دانشگاه تربیت مدرس در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری فارس، با اشاره به تأکید مقام معظم رهبری بر آمایش آموزش عالی گفت: آمایش آموزش عالی دغدغه بسیاری از افراد متخصص و همچنین مسوولان بوده است، بخصوص مقام معظم رهبری که در سال‌های متمادی در این زمینه بسیار تاکید فرموده اند که مسیر تولید علم ما باید در مسیر علم نافع باشد.

وی با بیان اینکه مقام معظم رهبری بارها به این مسأله پرداخته اند و فرمودند که مسیر تولید علم کشور باید به سمتی باشد که نفع کشور را به دنبال داشته و پیامد و ثمره این تولید علم به شکلی باشد که کشور از آن علم بهره مند شود، گفت: اگر مسیر تولید علم کشور به سمت علم نافع نباشد در غیراینصورت انباشتن علم به صورتی که نفعی برای ما نداشته باشد و مبتنی بر رویکردهای غربی و نیازمندی های کشورهای دیگر باشد فایده ای ندارد، این تولیدات به نفع تولید علم جهان هست اما به نفع جامعه علمی کشور ما نیست و طبیعتا اولویت هر کشور نفع مردم آن کشور است.

عضو هیأت علمی دانشگاه تربیت مدرس عنوان کرد: در هر کشوری اگر نظام آموزش عالی و آموزش و پرورش بخواهند هزینه ای انجام دهند که فایده ای نداشته باشد قاعدتا باری بر کشور تحمیل کردند که سودی به جامعه نرسیده است و بحث آمایش آموزش عالی یکی از اقدامات در راستای تولید علم نافع است یعنی ورودی و خروجی دانشجویان باید به گونه ای باشد که جامعه و صنعت ما در هر بخش و صنف از این فارغ التحصیلان بهره مند شوند و بازار کار برای دانشجویان باشد در غیر اینصورت اینکه دانشگاه به عنوان دستگاه مدرک محور فعالیت کند فایده ای برای کشور ندارد و فقط مطالبات دانشجویان را انباشته می کند.

* رشته‌های دانشگاهی باید در معیشت و تربیت دانشجویان موثر باشند

وی ادامه داد: ما باید بازار کار برای دانشجویان فراهم کنیم، اگر نیازهای کشور را رفع کردیم پس از آن می توانیم به تولید علم دنیا هم کمک کنیم اما به طور کلی ما باید رشته هایی در کشورمان دایر باشد که آن رشته ها برای خدمتگذاری به کشور است چه در حوزه مسائل مادی چه معنوی یعنی هم معیشت و هم تعلیم و تربیت را در بر بگیرد. ما باید ببینیم که چه رشته هایی می توانند کمک کنند که جایگاه جامعه ما به جایگاه رفیع و در مسیر تمدن اسلامی قرار بگیرد.

به گفته دارا، در زمینه پذیرش دانشجویان هم باید به گونه ای عمل کنیم که نیاز بازار برطرف شود. در هر استان هم باید براساس تناسب نیاز هر استان دانشجو پذیرش شود.

* مسوولان کشور مرعوب سیاست‌های علمی کشورهای توسعه یافته نشوند

وی خاطرنشان کردک مسوولان ارشد ما در مجموعه های علمی و آموزشی نباید مرعوب سیاست های علمی کشورهای باصطلاح توسعه یافته شوند. آنها دوست دارند علم شرقی ها را برای توسعه خودشان به کار بگیرند. مقام معظم رهبری فرمودند که تولید مقالات بخشی از روند علمی کشور است اما بسیاری از مشکلات دانشگاه های ما این است که مسیر مطلوبی را برای اساتید و دانشجویان در راستای حل مسائل و مشکلات تعریف نکرده ایم.

دارا گفت: حتما مسوولان ما در دوره های مختلف زحمت کشیده اند اما کافی نیست و باید ارتقای اساتید و اعطای درجات بالاتر اساتید به سمت مسأله محوری و حل مسائل کشور برود. حتی در حوزه های علوم انسانی باید کارویژه های مشخصی برای حل مسائل کشور تعریف شود.

عضو هیأت علمی دانشگاه تربیت مدرس عنوان کرد: به نظرم با ظرفیت های نخبگی که ما داریم که کشورهای همسایه و دیگران به این ظرفیت چشم دارند ما میتوانیم به سمت حل مسائل کشور حرکت کنیم ولی باید به نقشه جامع علمی کشور بپردازیم و نیروها را به سمت درست حرکت دهیم.

وی تأکید کرد: نقشه جامع علمی داریم اما اگر نواقصی دارد باید اصلاح شود چرا که اگر بر مبنای نقشه راه حرکت نکنیم زحمات زیادی کشیده می شود، انرژی زیادی صرف می شود، نیروهای جوان بسیاری به کار گرفته می شود، بودجه های بسیاری هزینه می شود اما فایده ای برای کشور ندارد.

پایان پیام/

 

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول