به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری فارس به نقل از روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی، نشست تخصصی استادان همیار فرهنگ دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان با حضور فرزاد جهانبین معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی، پیام نجفی رئیس دانشگاه آزاد استان، رؤسای واحدها، معاونان و مسؤولان فرهنگی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان) برگزار شد.
جهانبین گفت: در جامعه کنونی، گرایش به آموزش دانشگاهی از سوی عموم کاهش یافته و این روند رو به رشد است و تنها راه تغییر این نگرش و نگرش جامع به مفهوم تعلیم و تربیت است و بهترین مسیر اجرای این نوع تربیت از مجرای کلاس درس و آموزش در مدرسه و دانشگاه میگذرد.
وی با اشاره به ارکان چهارگانه تعلیم و تربیت جامع افزود: در تعلیم و تربیت جامع باید ارکان چهارگانه تعلیم و تربیت تخصصی با قید توجه به آمایش و ممزوج شدن علم و عمل، تربیت اعتقادی، تربیت مهارتی و تربیت اجتماعی در نظر گرفته شود تا بتوان اقبال به دانشگاه در کشور را افزایش داد.
معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به یک نویسنده خارجی که استاد تمام دانشگاه برکلی است بیان کرد: این استاد در مقدمه کتاب مهم خود در مقام تشکر پس از ذکر دانشگاه و دانشکده و همکاران و نهادهایی که هزینه پژوهش را تأمین کردند، خود را عمیقاً مدیون کودکستان هایی میداند که بستر مشاهده و ممزوج شدن مباحث تئوریک او با واقعیت را فراهم کردند. لذا همانطور که بیمارستان عرصه دانش پزشکی است، زمین کشاورزی، عرصه رشته کشاورزی و مدرسه عرصه تعلیم و تربیت باید باشد.
جهانبین نتیجه عدم توجه به آمایش و عملگرایی را عدم کارآمادگی فارغ التحصیلان دانست و گفت: ما همچون باغبان عمل کنیم و از سری کاری و تولید انبوه نیروی انسانی بیگانه با محیط واقعی پرهیز کنیم.
وی با طرح سه سوال، اگر بناست از طریق استاد و کلاس درس، تربیت اعتقادی و اجتماعی و مهارتی صورت گیرد، چه اقتضائاتی باید در نظر گرفته شود؟، ثانیاً چه موانعی پیش رو داریم؟ و ثالثاً استادان چه تجاربی دارند؟ از اساتید خواست که نظرات خود را مطرح کنند.
در ادامه این نشست استادان حاضر به بیان نقطه نظرات و دیدگاههای فرهنگی خود، موانع و مشکلات موجود در مسیر اجرای اقدامات فرهنگی پرداختند.
در پایان این نشست معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی، رؤسا، معاونان و مدیران فرهنگی استان از نمایشگاه صنایع خلاق دانشجویی دانشگاه بازدید کردند.
پایان پیام/