اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  گلستان

صنایع دستی؛ انتقال هویت و خلق ثروت

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی وزارت میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری گفت: تغییر نگاه از تصدی گری به تسهیل گری، عدم مداخلات مانع تراشانه بخش دولتی به بخش خصوصی و ورود بخش خصوصی از جمله سیاست های جدید وزارت میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری است.

صنایع دستی؛ انتقال هویت و خلق ثروت

مریم جلالی در گفت و گو اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری فارس در گرگان اظهار کرد: صنایع دستی در واقع مزیت رقابتی فرهنگی ما در حوزه اقتصاد فرهنگی ما بوده و تنها چیزی است که می تواند در سال مزین بنام" رشد تولید و مهار تورم" به تولید وصل شده و سبب رشد تولیدات حوزه صنایع دستی شود و در عین حال با انتقال هویت و نگهبانی و پاسداشت از این صنایع، ثروت خلق کند.

وی تصریح کرد: کشور ما مملو از اقتصاد هویت بنیان بوده و تلاش داریم در زنجیره ارزشی برای تولید از خلق و شناسایی گرفته تا تولید، بسته بندی، صادرات، کاربردسازی و تکریم هنرمندان تسهیل گری کنیم.

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی وزارت میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری خاطرنشان کرد: وزارت میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری مزیت های رقابتی صنایع دستی هر استان را احصا کرده تا در گام بعد این مزیت ها به چرخه صادرات منتقل شوند. تمام برنامه و تلاش وزارتخانه توجه به صادرات صنایع دستی به عنوان یک مزیت رقابتی و ارزش آفرینی بوده تا با سرمایه گذاری اندک، ارزش افزوده بالایی ایجاد کند.

وی ادامه داد: با توجه به طرافت و زنانه بودن شغل صنایع دستی، اشتغال زنان تضمین شده و مادران ما در کنار خانواده خود با مدیریت خانواده می توانند خلق ثروت نمایند. در سیاست های وزارت خانه به این رویکرد نیز توجه شده است.

جلالی گفت: همانطور که در برنامه هفتم، جایگاه صنایع دستی مشخص بود، تلاش داریم تا در ادبیات توسعه ای و ادبیات سرمایه گذاری جایگاه صنایع دستی هویدا و مشخص شود. زنان به عنوان پیشران پیشرفت صنایع دستی محسوب شده و سعی کردیم ذیل همه سرمایه گذاری،در حوزه صنایع دستی ‌کار آفرینی کنیم. به طور مثال اگر در معدن سرمایه گذاری می کنیم، با ضایعات حاصل از فعالیت معادن اثر هنری ایجاد کنیم.

وی بیان کرد: صنایع دستی حاصل سلیقه و دانش نسل های قبل بوده که بما به ارث رسیده است.این نسل ها همه چیز را زیبا دیده و در کنار زیبایی به کاربردی بودن آن توجه داشتند. برای ایجاد خلق ثروت و ارزش آفرینی اقتصادی مبتنی بر شعار معیشت در خدمت هویت گام برداشته و معتقدیم اگر معیشت در خدمت هویت نباشد قطعا یک سرمایه اقتصادی بوده که در برخی مواقع آسیب زننده خواهد بود.

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی وزارت میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری ابراز کرد: سیاست وزارتخانه انسجام بخشی به سه ارکان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بوده و صنایع دستی می تواند تسهیل گر میراث فرهنگی و گردشگری باشد.

وی با اشاره به اینکه به هنرهای سنتی باید توجه ویژه داشت خاطرنشان کرد: هنرهای سنتی با صنایع دستی پیوند دارند که باید به آن توجه ویژه داشت. در حال حاضر ۲۹۹ رشته در ۱۸ گروه در شاخه هنرهای سنتی در کشور فعال بوده که در همه آن‌ها ردپای صنایع دستی دیده می شود.

جلالی یادآور شد: همه ما موظف هستیم رشته های قدیمی را حفظ کنیم. تمامی این رشته ها در هر استان شناسایی شده و رشته هایی که در حال فراموشی بوده و یا مغفول شدند، احیا می شوند.

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی وزارت صنایع دستی میراث فرهنگی و گردشگری بیان کرد: تلاش داریم علاوه بر این موارد،رشته های هنری مانند سوزن دوزی ترکمن که علاوه بر استان گلستان در استان خراسان جنوبی و کشور ترکمنستان نیز رواج دارد را به هم پیوند زده و بین آن‌ها مراوده ایجاد کنیم.

وی گفت: همچنین در سال‌های آتی تمام صنایع دستی کشور در همه استان ها وجود داشته تا در راستای رشد تولید بتوانیم معیشت این هنرمندان را نیز تامین کنیم.

جلالی خاطرنشان کرد: تعداد ۴۷ شهر و ۲۶ روستا و در مجموع ۷۳ شهرو روستا در کشور ثبت ملی شدند که اثار ثبت شده در این شهر و روستاها بسیار زیاد است.

وی ابراز کرد: ثبت یک امتیاز نیست بلکه بعد از ثبت مسئولیت تک تک ارگان ها یاداوری شده و همه ارکان حاکمیتی در برابر یک ثبت متعهد و مسئول هستند‌.

انتهای پیام/۸۳۰۲۱

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول