اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

رایزنی رئیس جمهور قرقیزستان با مقامات ارشد چین در «پکن»

رئیس جمهور قرقیزستان با نخست وزیر و رئیس کمیته سراسری شورای مشورتی سیاسی چین در پکن دیدار کرد.

رایزنی رئیس جمهور قرقیزستان با مقامات ارشد چین در «پکن»

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در بیشکک، «سادیر جباراف» رئیس جمهور قرقیزستان با «لی کیانگ» نخست وزیر چین در پکن دیدار کرد.

طرفین در مورد طیف گسترده‌ای از موضوعات همکاری دوجانبه و چندجانبه بین دو کشور تبادل نظر کردند.

کیانگ ضمن خوشامدگویی به رئیس جمهور قرقیزستان به پایان موفقیت آمیز اولین اجلاس سران کشورهای آسیای مرکزی-چین که در شیان برگزار شد، اشاره کرد.

وی تاکید کرد که بیانیه شیان طرح جدیدی را برای توسعه روابط بین کشورهای آسیای مرکزی و این کشور مسیرهای جدید برای تعمیق همکاری‌ها ترسیم کرده است.

نخست وزیر این کشور گفت: بر اساس نشست سران دو کشور، بیانیه مشترک قرقیزستان و چین در مورد ایجاد یک مشارکت راهبردی جامع در دوره جدید امضا شد. بنابراین، روابط دوجانبه به سطح جدیدی می‌رسد.

وی ابراز اطمینان کرد که همکاری چندجانبه استراتژیک موثر دو کشور تحت رهبری دو سران ایجاد خواهد شد.

کیانگ ادامه داد که چین همیشه شریک قابل اعتماد این کشور خواهد بود.

نخست وزیر چین همچنین گفت که طرف چینی قاطعانه از مسیر توسعه انتخاب شده توسط مردم قرقیزستان حمایت می‌کند و آماده است تا در اجرای برنامه توسعه ملی این کشور تا سال 2026 کمک کند.

وی با خرسندی به پویایی مثبت در تجارت متقابل بین دو کشور اشاره کرد.

به گفته کیانگ، چین بازار بزرگی دارد و به روی قرقیزستان باز است و در همین راستا برای واردات محصولات کشاورزی باکیفیت از این کشور ابراز علاقه کرد.

نخست وزیر چین افزود که این کشور از گسترش همکاری در توسعه منطقه‌ای، بهبود زیرساخت‌ها در پست‌های بازرسی، نیروگاه‌های بادی و آبی و سایر پروژه‌های سودمند برای دو طرف حمایت می‌کند.

وی همچنین بر اهمیت ویژه اجرای پروژه ساخت راه آهن چین - قرقیزستان - ازبکستان تاکید کرد.

وی با اشاره به همکاری در زمینه گردشگری، تاکید کرد که قرقیزستان در فهرست کشورهای توصیه شده برای بازدید گردشگران از چین قرار دارد.

جباراف نیز به نوبه خود انتخاب کیانگ را به عنوان نخست‌وزیر چین در ماه مارس سال جاری تبریک گفت و برای وی در سمت مسئول خود آرزوی موفقیت کرد.

رئیس جمهور قرقیزستان با خرسندی خاطر نشان کرد که روابط دو کشور امروز در بالاترین سطح قرار دارد.

وی ابراز اطمینان کرد که این سازوکار جدید تعامل در چارچوب قالب «آسیای مرکزی و چین» جایگاه شایسته خود را در تعدادی از سازمان‌ها، مجامع و بسترهای گفت و گوی بین‌المللی و منطقه‌ای مانند سازمان همکاری شانگهای خواهد گرفت.

جباراف تاکید کرد که طرف قرقیزستان از شرکت‌های دولتی و خصوصی چینی، سرمایه گذاران برای تجارت در این کشور اجرای پروژه‌های اقتصادی و سرمایه گذاری مشترک استقبال و دعوت می‌کند.

رئیس جمهور قرقیزستان همچنین تاکید کرد که یکی از نقش‌های کلیدی در افزایش سطح تجارت متقابل پست‌های بازرسی در مرز دو کشور است.

برای بهینه‌سازی در روند آن، این کشور پیشنهاد می‌کند که عملیات پست‌های بازرسی «تورگارت» و« ایرکشتم » به یک برنامه تمام وقت شبانه‌روزی تغییر یابد.

در خاتمه جباراف از نخست وزیر چین دعوت کرد تا یک سفر رسمی به قرقیزستان داشته باشد و در نشست شورای سران دولت کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای شرکت کند.

جباراف همچنین با «وانگ هونینگ» رئیس کمیته سراسری شورای مشورتی سیاسی چین در پکن دیدار کرد.

در مورد تقویت روابط بین پارلمانی بین دو کشور تبادل نظر صورت گرفت و برنامه‌هایی برای ارتقای همکاری‌های تجاری، اقتصادی، فرهنگی و بشردوستانه قرقیزستان و چین مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

هونینگ بر لزوم تقویت علاوه بر همکاری‌های دوجانبه، همکاری‌های چندجانبه منطقه‌ای نیز تاکید کرد.

وی در مورد ابتکار طرف قرقیزستان برای اعلام سال 2022 به عنوان «سال بین المللی توسعه پایدار کوهستانی» توسط مجمع عمومی سازمان ملل متحد، به اهمیت حمایت از یکدیگر در ابتکارات بین المللی اشاره کرد.

جباراف نیز به نوبه خود با خرسندی از نتایج خوبی که در سال‌های اخیر در توسعه روابط بین پارلمانی بر اساس یادداشت‌ همکاری فعلی بین پارلمان‌های دو کشور به دست آمده است، اشاره کرد.

وی گفت که این کشور تجربه زیادی در فعالیت‌های پارلمانی و ​​حزب سازی دارد. برای نمایندگان پارلمان و اعضای احزاب سیاسی در قرقیزستان  تجربه این کشور در ساخت و ساز دولتی، پارلمانی و سیاسی بسیار مهم است. در این راستا، طرف قرقیزستان علاقه مند به تقویت بیشتر روابط بین پارلمانی و بین حزبی با این کشور است.

رئیس‌جمهور قرقیزستان در خصوص همکاری‌های تجاری و اقتصادی تاکید کرد که چین برای چندین سال یکی از شرکای اصلی تجاری و سرمایه‌گذاری این کشور بوده و هست.

وی گفت: طرف قرقیزستان علاقه مند به تقویت بیشتر همکاری‌ها در زمینه سرمایه گذاری مستقیم در صنایعی مانند ارتباطات، انرژی، صنایع تبدیلی، صنایع تولیدی، کشاورزی و گردشگری است.

جباراف در پایان تاکید کرد که قرقیزستان طرفدار تقویت و حفظ روابط بلندمدت و پایدار با چین است که برای هر دو کشور سودمند و مفید است.

پایان پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول