اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

دیدار روسای قرقیزستان و چین؛ گسترش روابط دوجانبه محور گفت‌وگو

رئیس جمهور قرقیزستان در چارچوب سفر رسمی خود به چین با رئیس جمهوری این کشور دیدار و در مورد اجرای توافقات گذشته گفت‌وگو کردند.

دیدار روسای قرقیزستان و چین؛ گسترش روابط دوجانبه محور گفت‌وگو

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در بیشکک، «سادیر جباراف» رئیس جمهور قرقیزستان در چارچوب سفر رسمی خود به چین در شیان با «شی جین پینگ» رئیس جمهوری این کشور دیدار کرد.

در این دیدار طرفین موضوعات مهم همکاری‌های دوجانبه و چندجانبه دو کشور، دستور کار اجلاس آتی« چین و آسیای مرکزی»، اجرای توافقات سطح بالا و پروژه‌های مشترک در زمینه‌های مختلف را مورد بررسی قرار دادند.

شی از پذیرش دعوت همتای خود تشکر و خاطرنشان کرد که سفر رسمی وی به چین سطح بالای همکاری‌های دوجانبه را تأیید می‌کند.

وی دیدارهای قبلی خود با جباراف را یادآور شد که در نتیجه آن توافقاتی حاصل شد و تعدادی از پروژه‌های مهم همکاری دوجانبه به طور مداوم در حال اجرا هستند.

رئیس جمهور چین ابراز اطمینان کرد که پروژه‌های در حال انجام انگیزه‌ای قدرتمند به کل مجموعه همکاری دو کشور خواهد داد.

وی در عین حال با اشاره به اینکه جباراف برای مردم قرقیزستان ارزش بالایی دارد، تاکید کرد که این کشور در زمان حکومت وی به نتایج اجتماعی-اقتصادی بالایی دست می‌یابد.

شی در سخنانی درباره اجلاس « چین و آسیای مرکزی» تاکید کرد که این نشست به نقطه عطف مهمی تبدیل خواهد شد و دوره جدیدی از همکار‌ی‌ها را باز خواهد کرد.

وی همچنین در این گفت‌وگو زمینه‌های کلیدی همکاری مشترک از جمله افزایش تجارت متقابل، اجرای عملی برنامه‌های همکاری‌‌های تجاری و اقتصادی، افزایش پروازهای مستقیم، برقراری روابط خواهرخواندگی بین مناطق، تقویت تبادلات نیروی انتظامی، تقویت دوستی و همکاری‌های سنتی و روابط دوجانبه به یک سطح جدید را مورد بحث و بررسی قرار داد.

رئیس جمهور چین همچنین برای همکاری در زمینه‌های کشاورزی، حمل و نقل، آموزش، نوسازی پست‌های بازرسی، امنیت جهانی و منطقه‌ای اعلام آمادگی کرد.

جباراف نیز به نوبه خود از همتای خود برای دعوت برای سفر دولتی به چین و شرکت در اجلاس سران «آسیای مرکزی و چین» تشکر کرد.

وی موفقیت بیستمین کنگره حزب کمونیست چین و انتخاب مجدد وی به عنوان رئیس‌جمهور و کمیسیون مرکزی نظامی چین را به شی و تمامی مردم این کشور تبریک گفت.

جباراف تاکید کرد که طرف قرقیزستان انتظارات زیادی از اجلاس آتی «آسیای مرکزی و چین »دارد. این پلتفرم گفت و گو مکانیزم مهمی برای تعامل، بحث و تصمیم گیری در مورد مسائل منطقه و مورد علاقه هر 6 کشور است.

وی با خرسندی تاکید کرد که چین یکی از شرکای اصلی تجاری و سرمایه گذاری قرقیزستان است. رشد پویا تجارت متقابل، حجم سرمایه گذاری‌های طرف چینی در اقتصاد این کشور وجود دارد .

جباراف توجه ویژه‌ای به این واقعیت داشت که قرقیزستان تمام تلاش خود را برای ایجاد شرایط مطلوب برای سرمایه گذاران و کارآفرینان خارجی برای تجارت و اجرای پروژه‌های مشترک اقتصادی انجام می‌دهد.

وی علاقه مندی طرف قرقیزستان را برای تعمیق همکاری در زمینه‌های تجاری، اقتصادی و سرمایه گذاری، در زمینه‌های آموزشی، مالی، تجارت الکترونیک، فرهنگی و بشردوستانه ابراز کرد.

جباراف با استفاده از این فرصت، از همتای خود دعوت کرد تا در یک سفر دولتی از قرقیزستان بازدید کند.

در جریان مذاکرات دوجانبه روسای با توجه ویژه به پروژه ساخت راه آهن چین- قرقیزستان- ازبکستان بر اهمیت تسریع در اجرای آن تاکید کردند.

طرفین توافق کردند که همکاری نزدیک خود را در مورد تمام موضوعات مورد علاقه دوجانبه ادامه دهند.

لازم به ذکر اسیت که« سادیر جباراف» رئیس جمهور قرقیزستان دیروز در یک سفر دولتی وارد جمهوری خلق چین شد.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول