اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

امضای 25 سند همکاری در پایان مذاکرات سران تاجیکستان و چین

در پایان مذاکرات سران تاجیکستان و چین که در حاشیه نشست سران کشورهای آسیای مرکزی و چین در شیان برگزار شد، بین دو طرف 25 سند جدید همکاری امضا شد.

امضای 25 سند همکاری در پایان مذاکرات سران تاجیکستان و چین

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در دوشنبه، «امامعلی رحمان»، رئیس جمهور تاجیکستان و «شی جین پنیگ»، رئیس جمهور چین دیدار و گفت‌وگو کردند.

سران دو کشور نخست به صورت دوجانبه و سپس با حضور هیات‌های رسمی مسائل مربوط به همکاری بین دو کشور را مورد بحث و بررسی قرار دادند.

دو طرف به توسعه روابط دو کشور اشاره و این امر را نمونه بارز حسن همجواری و دوستی صمیمی به منظور صلح و ثبات در منطقه عنوان کردند.

رحمان از حمایت دولت چین برای اجرای پروژه‌های بزرگ زیربنایی از جمله پروژه‌های راهبردی در حوزه حمل و نقل، انرژی و صنعت ابراز خرسندی کرد.

در این دیدار در مورد تقویت روابط در زمینه‌های امیدوارکننده اقتصاد سبز و دیجیتال، زیرساخت‌ها، برق، ساخت و بازسازی نیروگاه‌های تاجیکستان و ساخت خطوط انتقال برق تبادل نظر صورت گرفت و جلب فناوری‌های نوین و استفاده از تجربه چین در توسعه صنعت ملی، کشاورزی، زیرساخت‌ها، ایجاد شرکت‌های مشترک در این زمینه، مشارکت شرکت‌های چینی در ایجاد پارک‌های صنعتی و کشاورزی تاجیکستان ضروری دانسته شد.

تاکید شد که معرفی فناوری‌های نوین چینی برای کشت و فرآوری محصولات کشاورزی به ویژه پنبه، سبزیجات و میوه می‌تواند به نفع هر دو کشور باشد.

خاطرنشان شد که طرف تاجیک از پیشنهاد ایجاد دهلیز اقتصادی «چین-تاجیکستان-شمال افغانستان» حمایت می‌کند و در این راستا تدوین و اجرای پروژه ساخت بخش جاده «ورشیز» در منطقه «شغنان» استان خودمختار کوهستان بدخشان تا گذرگاه «کولمه – کاراسو» و بازسازی گذرگاه «کولمه – کاراسو» را مهم می‌داند.

طی این دیدار مسائل از سرگیری ارتباط هوایی «دوشنبه – پکن»، همکاری در زمینه توسعه زیرساخت‌های گردشگری تاجیکستان، استفاده از ظرفیت‌ها برای توسعه همکاری‌های بشردوستانه از جمله علمی و آموزشی و افزایش تعداد سهمیه‌های تحصیلی برای دانشجویان تاجیک مورد بحث و بررسی قرار گرفتند.

سران دو کشور در بخش دیگری بر ضرورت  تقویت تلاش‌ها در زمینه مبارزه با تروریسم، افراط‌گرایی، جرائم سایبری، قاچاق مواد مخدر و سایر مظاهر جرائم سازمان یافته فراملی در چارچوب سازمان‌های با نفوذی مانند سازمان ملل متحد، تاکید کردند.

با توجه به اوضاع ناآرام در برخی از مناطق جهان و لزوم تقویت همکاری‌ها در زمینه امنیت و ثبات، دو طرف بر گسترش هر چه بیشتر همکاری بین ساختارهای ذیربط دو طرف در حل این مسائل تاکید کردند.

علاوه بر این، در جریان این دیدار بر ابتکارات جهانی تاجیکستان برای حل مشکلات آب و اقلیم تاکید شد.

در پایان این دیدار رئیس جمهور تاجیکستان از همتای چینی خود برای انجام سفر به «دوشنبه» دعوت کرد.

بعد از انجام مذاکرات دوجانبه و وسیع سران دو کشور اعلامیه مشترک را امضا کردند.

همچنین در حضور روسای جمهور تاجیکستان و چین 25 سند جدید همکاری از جمله در زمینه برگزاری تمرینات مشترک ضدتروریستی، ارائه کمک‌های بلاعضو، توسعه عمیق اقتصادی و تجاری، جستجو و نجات هواپیماهای مدنی، برنامه همکاری‌های کشاورزی برای سال‌های 2023-2025، همکاری‌‌های آموزشی و علمی و فنی، بانکی، تلویزیون و رادیو، استفاده از تصاویر ماهواره‌ای و غیره به امضا رسیدند.

پایان پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول