اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

توانا  /  اخبار

مجموعه «داستان و گلستان» در نمایشگاه کتاب رونمایی شد/ فناوری‌های جدید نمی‌توانند جای بوی کاغذ را بگیرند

نویسنده کتاب «داستان و گلستان» در مراسم رونمایی از این کتاب گفت: از سال‌ها پیش می‌شنیدیم به دلیل ظهور فناوری‌های جدید، کتاب کاغذی در حال جمع شدن است، اما این اتفاق‌ رخ نداد زیرا هیچ چیز نمی‌تواند جای بوی کاغذ را بگیرد.

مجموعه «داستان و گلستان» در نمایشگاه کتاب رونمایی شد/ فناوری‌های جدید نمی‌توانند جای بوی کاغذ را بگیرند

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران توانا مراسم رونمایی و معرفی مجموعه ۵ جلدی کتاب قصه‌های شیرین «داستان و گلستان» با حضور محمد حمزه‌زاده و حمید کثیری نویسندگان این مجموعه و سید سراج‌الدین جزایری کارشناس حوزه کتاب، یکشنبه ۲۳ اردیبهشت‌ماه در «گوشه نقد» سی و چهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران برگزار شد.

نویسندگان این مجموعه کتاب ۷۰ شخصیت را طراحی کرده و با آن‌ها در ۲۴ داستان گوناگون در بستر روستا، به گونه‌ای ادبی اما کودکانه داستان‌سرایی کردند. این داستان‌ها در فضای روستا اتفاق می‌افتند اما مخاطبان شهرنشین به راحتی با داستان‌های آن ارتباط برقرار می‌کنند.

فناوری‌های جدید نمی‌توانند جای بوی کاغذ را بگیرند

در ابتدای مراسم کثیری ضمن تشکر از عوامل برگزار کننده این نشست آغاز کرد: از سال‌ها پیش می‌شنیدیم به دلیل ظهور فناوری‌های جدید، کتاب در حال جمع شدن است. اما این اتفاق‌ رخ نداد؛ چرا که هیچ چیزی نمی‌تواند جای بوی کاغذ را بگیرد.

کتاب باید در خانه‌ها جا باز کند

نویسنده کتاب‌های داستان و گلستان توضیح داد: خیلی از ما اگر روز‌ها، ماه‌ها و سال‌ها کتاب نخوانیم اذیت نمی‌شوم اما اگر یک ساعت گوشی دستمان نباشد اذیت می‌شویم. این اتفاق خوبی نیست. کتاب باید به خانه‌ها آمده و برای خودش جا باز کند. شبکه‌های اجتماعی در مصرف روزانه بچه‌ها و خانواده‌ها جا باز کرده‌اند. متأسفانه این موضوع در سطحی بار آمدن آدم‌ها تأثیر می‌گذارد. هر چه جامعه بیشتر به سمت کتاب حرکت کند نه تنها به خودمان بلکه به کشورمان هم کمک بسزایی می‌شود.

خانواده مهم‌ترین عامل ترویج کتاب‌خوانی است

او از مسئولین گلایه کرد و گفت: متأسفانه در فضاهای حاکمیتی نیز  با این که زیاد حول محور ترویج کتاب‌خوانی صحبت می‌کنند، برنامه‌ریزی خاصی دیده نمی‌شود. به همین دلیل کسی که می‌تواند بیشتر در این زمینه کمک کند خانواده است. با این حال خیلی از کتاب‌هایی که می‌خریم بیشتر حکم دکوری را در خانه‌ها دارد و فقط می‌خواهیم کتاب را داشته باشیم. اما کتاب داستان و گلستان این طور نیست. چرا که اگر مخاطب جلد اول را بخواند گرفتار آن شده و تا آخر ادامه می‌دهد.

داستان و بستان هم ادبی هم کودکانه

کثیری تصریح کرد: معنی ادبیات کودک این است که متن هم ادبیاتی باشد و هم مناسب حوزه کودک. اما بخش بزرگی از آثار ادبیات کودکی که چاپ می‌شوند یا ادبیات نیستند یا متناسب کودک و نوجوان نیستند. با این حال این مجموعه این طور نیست. یعنی هم ادبی  است و هم مخصوص بچه‌ها.

کشف مختصات خودمان در جهان هستی با داستان‌سرایی و داستان‌خوانی

در ادامه حمزه‌زاده با اشاره به اهمیت داستان‌گویی برای کودکان گفت: بحث‌های زیادی در حوزه اهمیت داستان‌گویی برای بچه‌ها وجود دارد. داستان‌خوان‌ها و داستان‌سراها از پناه آوردن به قصه و داستان دنبال کشف اسرار هستی و پیدا کردن مختصات خودشان در جهان هستی هستند.

این نویسنده توضیح داد: دانشمندان حوزه شناخت اشاره می‌کنند ذهن بشر این آمادگی را دارد که تجربیاتی از نگاه کردن و مشارکت در داستان زندگی دیگران کسب کند و در ناخودآگاه، آن‌ها را به عنوان تجربیات خود ثبت کند؛ به طوری که ناخودآگاه فرد آن‌ها را تجربیات خودش بداند. گاهی اوقات ما خاطره‌ای را از شخص دیگری شنیده‌ایم که بعد از مدتی فراموش می‌کنیم که این خاطره برای خودمان رخ داده یا برای دیگری. از نظر من این مهم‌ترین وجه داستان است.

هویت‌یابی با داستان

او اعلام کرد: مهم‌ترین نیازی که بشر امروز در جهان دارد که حاصل از احساس گم گشتگی او و نیاز او به پاسخ این پرسش است. بشر نیازمند جایی است که در آن بتواند به هویت خود دست پیدا کند. هویت یعنی مختصات خود را در جهان فعلی و نسبتمان با خالق، با خانواده، با فرهنگ، با جایی که دنیا آمدیم و در آن رشد کردیم پیدا کنیم. داستان می‌تواند این نشانی را به ما بدهد.

لاز به ذکر است این کتاب را می‌توانید از غرفه‌ سوره مهر واقع در راهرو ۵ غرفه ۳۹ تهیه کنید.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول